آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا
آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا

تحلیل نقشه های هواشناسی طی هفته سوم و چهارم مهر 1395 + نقشه ها



در این تحلیل به بحث و بررسی الگوهای حاکم بر جو طی هفته های سوم و چهارم مهر 95 خواهیم پرداخت و چشم اندازی از دما و بارش در طی این برهه ترسیم می نمائیم.


http://up.iranjoman.com/images/zz90qwq9t646s8agt4c.png


یک فریم برگزیده از مدل پیش یابی GFS از مجموع بارش سه ساعته منتهی به 12:30 روز پنجشنبه 22 مهر 95


 

بطور کل بررسی نقشه های هواشناسی نشان می دهد که در اوایل هفته آینده حاکمیت پشته پر ارتفاع تراز 500 هکتوپاسکال در سطح منطقه با برقراری جریانات پایدار به همراه افزایش دما هوا در اکثر مناطق کشور بویژه  سواحل دریا کاسپین همراه می باشد. همانطور که در نقشه ذیل مشاهده می گردد در سطح زمین نفوذ زبانه های توده هوای کم فشار که با پر ارتفاع لایه میانی جو همراهی می گردد موجب بالارفتن متوسط دمای هوا طی روزهای آغازین هفته در سطح کشور بخصوص استان های ساحل شمالی خواهد شد.


وجود موج های کم دامنه تراز میانی بر روی بخش های جنوبی و انتقال رطوبت از عرض های پایین تر پتانسیل برای وقوع بارش های رگباری در برخی از نواحی مرتفع استان های واقع در دامنه های جنوب غربی زاگرس همچون کرمان  فراهم خواهد آورد.



http://up.iranjoman.com/images/z6kzmlll1k0z2hqrdsr5.png


همانطور که دیده می شود هوای گرمتر از نرمال در روز شنبه در اغلب نواحی شمال غرب، غرب، سواحل دریا کاسپین و نواحی مرکزی استقرار داشته و در بخش های شرقی هوای سردتر استمرار را نشان می دهد. بتدریج طی روز یکشنبه 18 مهر 95 این هوای گرم در مناطق بیشتری گسترش یافته و بیشتر استان ها از هوای گرمتر از نرمال برخوردار می گردند و تنها در ناحیه ای از شرق کشور دمای هوا بیشینه روزانه متمایل به کمتر از نرمال می باشد.


http://up.iranjoman.com/images/tef9jf045wo8is9niamy.png


بتدریج با حرکت به سمت  اواسط هفته تغییرات بنیادینی در الگوهای عرض های شمالی ایجاد می گردد، بدین ترتیب که با گسترش فرود ناشی از یک ناوه عمیق کم ارتفاع بر روی آسیا مرکزی (روسیه) و کشیده شدن آن به سمت جنوب غرب و حومه دریا کاسپین، ضمن عقب نشینی ضلع پر ارتفاع جنب حاره همپیوندی آن با فراز عرض های شمالی تضعیف و مضمحل شده و ارتفاع لایه ستون جو در سطح منطقه کاهش می یابد. این شرایط به همراه شمالی شدن سوی جریانات جو بر روی روسیه غربی، شکل گیری منطقه وسیع هوای سرد بر روی اوراسیا و دریا کاسیپن در غالب نفوذ زبانه های توده هوای پرفشار سطح زمین از سمت اسکاندیناوی کاهش  دما هوا طی روز دوشنبه 19 مهر 95 بر روی نوار ساحلی کاسپین پیش بینی می شود. این کاهش دما با نفوذ بیشتر زبانه های توده هوای پرفشار سطح زمین و جریانات شمالی عرض های بالاتر از اواخر روز سه شنبه 20 مهر 95 و طی روز چهارشنبه 21 مهر 95 از سمت بخش های غربی کشور پیش بینی می شود.


http://up.iranjoman.com/images/xxheo7pdta3z5ebcjkh.png


همانطور که دیده می شود طی روزهای دوشنبه و سه شنبه مورخ 19 و 20 مهر 95 هوای با دمای خنک تر از نرمال بر روی نوار ساحلی شمال کشور به واسطه وجود جریانات نسبی شمالی حاکم بوده و این در حالی ست که در سایر نواحی کشور هوای به نسبت گرمتر از نرمال نسبت به این موقع از سال حاکم می باشد.


در استان های جنوبی کشور مشخصا خوزستان، چهارمحال و بختیاری، کهکیلویه و بویراحمد، فارس، هرمزگان و نقاط مرتفع دامنه های زاگرس بر روی اصفهان، یزد و کرمان هوای خنک تر از نرمال در این مدت استقرار دارد. طی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه مورخ 21 و 22 مهر 95 هوای خنک تر از نرمال ضمن تشدید در بخش های شمالی کشور بر روی نواحی غربی وجنوب غرب کشور حاکم شده و هوا در این مناطق به طرز ملموسی کاهش دما می یابد.


در طی روزهای دوشنبه، سه شنبه و چهارشنبه مورخ 19 الی 21 مهر 95 متوسط درجه حرارت هوا بر روی استان های واقع بر روی دامنه های البرز، نواحی مرکزی، شرق و شمال شرق کشور فراتر از نرمال بوده و این هوای گرم تر از نرمال تا روز چهارشنبه 21 مهر 95 بر روی بخش شرق و شمال شرق کشور ماندگار می باشد و از روز پنجشنبه 22 مهر 95 با نفوذ جریانات شمالی کاهش ملموس دمای هوا در این بخش از کشور نیز رخ خواهد داد.


http://up.iranjoman.com/images/pr8bpjf03alhybkiwgtz.png

http://up.iranjoman.com/images/shw2gd04oea33s1ff.png


بر اساس دو مدل معتبر آب و هوایی GFS  و ECMWF طی هفته سوم مهر مورخ 17 الی 23 مهر 95 هسته بارش ها بر روی نوار ساحلی شمال کشور و بخصوص سواحل جنوب غربی در استان گیلان و غرب مازندران دیده می شود. همچنین در نواحی مرتفع استان های کرمان، سیستان و بلوچستان، فارس، یزد، هرمزگان و سیستان و بلوچستان رخداد بارش های رگباری با ماهیت همرفتی دیده می شود.


در سایر نواحی کشور میزان بارش ها ناچیز و یا صفر می باشد.


http://up.iranjoman.com/images/ttvvfwivztogh9g4gb.png


بتدریج از روز پنجشنبه 22 مهر 95 با حرکت شرقسو ناوه شمالی و خروج آن از کشور و به دنبال آن شکل گیری یک ناوه عمیق دیگر بر روی اروپای مرکزی مجددا شرایط برای ایجاد الگوی پر ارتفاع در غرب منطقه و مشخصا بر روی شمال شرق آفریقا، شرق مدیترانه به سمت دریا کاسپین فراهم شده و همپیوندی فراز ناشی از تقویت نسبی واچرخند جنب حاره منطقه وسیع از پر ارتفاع را در سطح منطقه پدید می آورد که نتیجه آن شرایط پایداری و آرامش نسبی در بیشتر مناطق کشور می باشد.


این الگو با توجه به چشم اندازهای فعلی می تواند الگوی ماندگار طی هفته آخر مهر 95 باشد. در این مدت سرتاسر ناحیه وسیعی از منطقه به سبب همپیوندی پشته پر ارتفاع جنب حاره پایداری جو تسلط داشته و تنها در نوار شمالی و سواحل دریا کاسپین به سبب عبور جریانات شمالی شرایط برای رخداد بارش ها فراهم می باشد. در طی این مدت به سبب شکل گیری موج های دامنه کوتاه و تراز میانی جو بر روی بخش های جنوبی کشور پتانسیل ها برای تقویت جریانات همرفتی در لایه های پائینی جو فراهم شده امکان رخداد بارش های همرفتی در برخی از نواحی مرتفع استان هایی همچون کرمان، یزد، سیستان و بلوچستان و هرمزگان به چشم می خورد.


از نظر دمایی طی هفته آخر مهر 95 بر روی بخش های شمالی کشور سطح متوسط دمای هوا کمتر از وضعیت نرمال این دوره بوده بر روی جنوب شرق، برخی از مناطق جنوب، مرکز و دامنه های زاگرس مرکزی متوسط دمای هوا متمایل به بالاتر از حد نرمال های بلند مدت قرار خواهد داشت.


http://up.iranjoman.com/images/t9ebr7ygfni5nqrxd49m.png

http://up.iranjoman.com/images/xe0e2b7ij9dtslv5thvy.png


نقشه بارش و نابهنجاری دمای هوا سطح 2 متر طی هفته آخر مهر 95 (30-24 مهر) از منظر اسمبل EPS مدل ECMWF در ذیل آمده است:


http://up.iranjoman.com/images/w76gddfevvzrkrsl3txk.png


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد