آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا
آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا

خروج اکثر نواحی غرب کشور از اریکه خشکسالی 7 ساله/ فلات مرکزی غرق در خشکسالی/ مونسون تابستان 95 مونسون نبود!



خروج نیمه غربی کشور از خشکسالی 7 ساله

بر اساس نقشه پهنه بندی خشکسالی 7 ساله شاخص SPI، بر روی اکثر بخش های غربی کشور شامل شمال غرب، غرب و دامنه های زاگرس مرکزی وضعیت بارش ها بشکل نرمال دیده می شود. به نظر می رسد سهم بارش های سال بارشی 95-94 و بخصوص ریزش های فراگیر پاییز 94 در این امر نقش بسزایی را ایفا نموده است.


وضعتی کلی بارش ها در شمال غرب ایران، سواحل جنوب غربی خزر و البرز غربی نرمال و گرایش به ترسالی 7 ساله را نشان می دهد بطوری که در بخش های شمالی زون شمال غرب ایران ترسالی متوسط تا شدید و به صورت ناحیه تا بسیار شدید طی پهنه بندی 7 ساله قرار دارد.


در جنوب غرب کشور مشخصا استان خوزستان، چهارمحال و بختیاری و کهکیلویه و بویر احمد عمدتا طی 7 سال اخیر منتهی به تابستان 1395 خشکسالی های خفیف تا متوسطی برقرار بوده که در نقاطی از این استان ها تا خشکسالی شدیده نیز پیش رفته است.


http://up.iranjoman.com/images/9brfdkezmgvjzluekju3.png



پهنه فلات مرکزی ایران تحت اریکه خشکسالی دهه ای

اگر پهنه فلات ایران را در یک مثلث فرضی از جنوب غرب تا شمال شرق و جنوب شرقی کشور در نظر بگیریم تمامی استان های واقع در مساحت این مثلث طی 7 ساله اخیر درجاتی از خشکسالی متوسط تا شدید و بسیار شدیدی را تجربه نموده اند و ریزش ها در این مدت کاهش ملموسی را نشان داده است.


بدترین وضعیت از آن استان های سمنان، یزد، فارس، خراسان جنوبی، مناطقی از سیستان و بلوچستان و خراسان رضوی بوده است. در برخی از نواحی این استان ها درجه خشکسالی 7 ساله تا حد شدید و بسیار شدید نیز دیده می شود.

  

دامنه های البرز مرکزی و سواحل خزر

در سواحل دریا خزر به استثنا بخش غرب و مرکز استان مازندران شرایط عمدتا گرایش به نرمال و ترسالی خفیف را طی 7 ساله اخیر نشان می دهد. ایده آل ترین وضعیت در این بخش از کشور متعلق به استان گلستان می باشد که بیشتر مساحت این استان درجاتی از ترسالی برقرار می باشد.


اکثر استان های واقع در زون دامنه ها جنوبی البرز مرکزی و شرقی تحت تاثیر خشکسالی بوده اند. غرب استان قزوین، البرز، تهران، قم، شمال مرکزی و سمنان تحت خشکسالی 7 ساله تا حد متوسط بوده اند.


وضعیت بارشی تابستان 1395

وضعیت ریزش های طی تابستان 1395 بر روی استان های حاشیه البرز غربی و مرکزی با خشکسالی خفیفی مواجه بوده و به طور کل تابستان به نسبت خشکی را سپری کرده اند.


 ریزش ها طی تابستان 1395 در شمال غرب کشور عمدتا در حدود نرمال با گرایش به فراتر از نرمال بوده است.


علی رغم پیش بینی های تابستان امسال مبنی بر قوی تر از نرمال بودن موسمی هند بارش ها در جنوب شرق کشور طی تابستان 95 فرانرمال با سطح فراگیر را نشان نداده و حتی در برخی از نواحی جنوب شرقی سیستان و بلوچستان و جنوب کرمان خشکسالی خفیف تا متوسط و در برخی نقاط تا سطح شدید حاکم بوده است.


در بخش های شرقی استان هرمزگان، فارس، شمال کرمان، جنوب و شرق خراسان جنوبی، خراسان رضوی و نیمه شرقی سمنان و استان گلستان درجاتی از فرانرمال بارشی طی تابستان 1395 دیده می شود.


نظرات 2 + ارسال نظر
ناشناس یکشنبه 25 مهر 1395 ساعت 11:24 http://-

خدا بداد شهرستان پاسارگاد برسه......خشکسالی بسیار شدید....

محمدی جمعه 16 مهر 1395 ساعت 13:57

تر سالی نواحی غربی ادامه دارد یا با خشکسالی مواجه است؟

با سلام

طی پاییز امسال درجاتی از کاهش بارش بویژه طی ماه های مهر و آبان خواهیم داشت طی آذر ماه بتدریج وضعیت بارش ها به بهبودی خواهد رفت !

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد