آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا
آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا

پیش بینی فصلی پژوهشکده اقلیم شناسی کشور؛ انتظار می رود، بارش فصل پاییز کمتر از میانگین بلند مدت بوده و با تاخیر آغاز شود



چکیده


پژوهشکده اقلیم شناسی در  جدید پیش بینی فصلی خود (تاریخ صدور: 3 مرداد 1395)؛  


انتظار می رود، بارش فصل پاییز در اغلب نواحی کشور کمتر از میانگین بلند مدت بوده و با تاخیر آغاز شود؛ بنا بر این لازم است برنامه ریزی های لازم برای مواجهه با کمبود آب و انرژی در کشور اتخاذ گردد.



برآیند پیش بینی مدل های مختلف نشان از کاهش بارش کشوردر فصل پاییز و همچنین تاخیر در آغاز آن دارد. مطابق پیش بینی مدل مرکز پیش بینی های میان مدت اروپا، ارتفاع پرفشار جنب حارهای در مقایسه با دوره مشابه بلندمدت افزایش داشته و به سمت عرض های بالاتر جابجا می شود. چنین شرایطی مانع عمده ای برای نفوذ سامانه های بارشی به سوی عرض های پایین تر جغرافیایی و بر روی کشورمان است.

 

 پیش بینی بارش از نیمه مرداد تا نیمه شهریور کشور بر اساس خروجی تصحیح شده مدل CFSv.2 در شکل دیده می شود. همچنین پیش بینی بارش پاییز بر اساس خروجی تصحیح شده مدل CFSv.2 در شکل آورده شده است؛ مطابق شکل مذکور بارش در نیمه غربی کشور متمایل به کمتر از نرمال خواهد بود.


جمع بندی

- در فصل پاییز سامانه پرارتفاع لایه میانی جو در عرض های بالاتر از جایگاه نرمال خود قرار خواهد داشت که می تواند مانع عمده برای نفوذ سامانه های بارشی به سوی عرض های پایین تر جغرافیایی و برروی کشورمان باشد.
- مونسون سالجاری در گروه مونسون های نسبتا قوی بوده و با تاخیر پایان می پذیرد که می تواند به ماندگاری پرارتفاع جنب حاره ای بر روی کشورمان کمک کند.
- در شش ماهه دوم، لانینای در حد متوسط شکل می گیرد که کمکی به افزایش بارش کشور نمی تواند داشته باشد. در مجموع انتظار می رود بارش فصل پاییز سال جاری کشور متمایل به کمتر از نرمال بوده و با تاخیر آغاز شود.

نظرات 1 + ارسال نظر
امید شنبه 9 مرداد 1395 ساعت 15:16

ممنون از اطلاعات استاد شهبازی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد