آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا
آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا

افزایش دما طی روزهای پایانی تیر در انتظار کشور؛ کاهش دما و شروع ناپایداری ها از هفته اول مرداد 1395



بر اساس خروجی مدل هشدار رویدادهای حدی آب و هوایی مورد انتظار حاصل از برآیند پس پردازش مدل های NCEP، JMA، ECMWF و UKMO الگوهای جوی در منطقه اوراسیا نشان دهنده شکل گیری و استقرار یک فرود بر روی اروپای مرکزی می باشد که محور آن بر روی منطقه شبه جزیره بالکان واقع گردیده ست. در نتیجه این شرایط وزش بادها، افزایش ابرناکی، بارش و افت دما از پدیده های ملموس در این منقطه مورد انتظار می باشد. 


از طرف دیگر با حرکت به سمت شرق گسترش یک پشته ارتفاعی به سمت عرض های شمالی بر روی حوالی دریا سیاه - کاسپین و غرب خاورمیانه (شرق مدیترانه) موجب افزایش میزان پایداری و در نتیجه افزایش متوسط دمای هوا در این منطقه گردیده ست. 


نتیجه این سازوکار تقویت جریانات شمالی تا شمال غربی بر روی غرب اروپا و جنوبی تا جنوب غربی بر روی بالکان - شرق دریا سیاه و احتمالا جریانات شمالی بر روی آسیا میانه گردیده ست.


 وضعیت کمربند پر ارتفاع جنب حاره طی 20 روز آینده 


الف- مورخ 24 الی 28 تیر 1395: پشته ارتفاعی بر روی عرض های شمالی اوراسیا (میانه غرب روسیه) استقرار دارد و در جانب غربی آن گسترس تراف بر روی مرکز اروپا - بالکان  دیده می شود. این شرایط موجب افزایش شدید دما بر روی روسیه غربی و افت دما بر روی مرکز اروپا خواهد شد. کمربند پر ارتفاع جنب حاره ای در جانب شرقی خود به حداقل رسیده و بر روی نواحی غربی و جنوب غربی موجب افزایش نابهنجار دمای هوا در محدوده زمانی یاد شده می گردد. 


تمرکز نابهنجاری مثبت دما بر روی ارتفاعات زاگرس در غرب و جنوب غرب ایران واقع می باشد و در پهنه داخلی و بخش های شرقی تر وضعیت دما به سطح هنجارها نزدیک تر می باشد. بر روی ارتفاعات البرز (بویژه زون مرکزی) نابهنجاری منفی دما دیده می شود.



ب- مورخ 29 الی 2 مرداد/تیر 1395: مرکز ناوه بر روی حوالی دریا بالتیک در شمال اروپا مستقر می باشد که با گسترش جریانات سیکلونی در منطقه وسیع شمال اروپا همراه می باشد. در جانب شرقی این مرکز فرارفت شدید هوای جنوبی موجب تشدید پشته پر ارتفاع بر روی غرب و شمال غرب روسیه شده و ناحیه وسیع با ارتفاع بالا از دریا کاسپین تا عرض های شمالی گسترش خواهد یافت. 

در سطح منطقه مرکز پشته پر ارتفاع جنب حاره بر روی شمال عربستان واقع خواهد بود و گسترش نسبی در ضلع شرقی آن دیده می شود. گسترش جریانات پایدار در منطقه موجب افزایش سطح متوسط دما هوا در پهنه فلات ایران می گردد. 



ج- مورخ 7 الی 3 مرداد 1395: گسترش تراف عرض های شمالی به حوالی دریا سیاه و جنوب شرق اروپا با عقب نشینی کمربند پر ارتفاع جنب حاره در بعد نصف النهاری خواهد شد. پیامد آن کاهش دما و بروز ناپایداری در بخش های شمالی کشور خواهد شد. ضمن اینکه عقب رفت کمربند واچرخند موجب بالا رفتن پتانسیل وقوع همرفت های کوهستانی در سطح پهنه فلات ایران خواهد شد. 



د- مورخ 8 الی 12 مرداد 1395: عبور امواج تراز میانی از فراز عرض های شمالی منطقه همچنان شرایط ناپایدار به همراه تثبیت یا کاهش دما هوا را در بخش های شمال غرب و شمالی کشور به ارمغان خواهد داشت. ضلع شرقی کمربند جنب حاره در این بازه زمانی گسترش شرقسوی را نشان خواهد داد نتیجه آن افزایش فرارفت هوای گرم در بخش های شرقی ایران در این مدت خواهد بود. 



بنابر این در یک جمع بندی می توان در یافت در ابتدای مرداد (هفته اول) تضعیف و عقبسوی کمربند پر ارتفاع در منطقه مورد انتظار بوده و گسترش ناوه شمالی (دریا سیاه) موجب کاهش ارتفاع ستون جو  و بروز ناپایداری ها از شمال غرب کشور خواهد شد.  ناحیه با نابهنجاری منفی دما (رنگ های آبی و سرد) در حدوده دریا سیاه و شمال ایران به همراه عقب روی پربندهای شمالی کمربند پرفشار جنب حاره به سمت جنوب مبین همین مطلب می باشد. از اواسط هفته آخر تیرماه 1395 با گسترش جریانات پایدار در جو منطقه روند افزایش دما مورد انتظار خواهد بود بطوری که هسته مرکزی پرفشار جنب حاره بر روی حدفاصل شمال عربستان - جنوب غرب ایران بسته خواهد شد و موجب بروز دماهای فرین و حدی در منطقه غرب خاورمیانه در طی اواخر تیر و روزهای آغازین مرداد 1395 خواهد شد. 



روند دمایی ایستگاه مهرآباد تهران ( WMO Code: OIII)  نشامی می دهد که از اواسط هفته آخر تیر ماه (سه شنبه 29 تیر 1395) افزایش محسوس دما را در سطح شهر خواهیم داشت که منجر به بروز دماهای تابستانه خواهد شد. همانطور که دیده می شود بیشینه دمای مهرآباد تهران طی روز های چهارشنبه و پنجشنبه مورخ 30 الی 31 تیر 1395 تا میزان 40 درجه سلسیوس می تواند افزایش را نشان دهد که این گرمای هوا تا اوایل هفته بعدی (ابتدای مرداد 1395) تداوم خواهد داشت:




بر اساس خروجی مدل مرکز آب و هوایی توکیو (TCC) طی یکماهه آینده بر روی غالب نواحی کشور نرخ مجموع بارش ها در محدود نرمال تا 2+ میلی متر در روز فراتر از نرمال گرایش خواهد داشت. دلیل این امر را می توان ناشی از عبور امواج تراز میانی از عرض های شمالی موقعیت کشور و تضعیف و عقب رویی کمربند پرفشار جنب حاره و در نتیجه فراهم شدن شرایط و عرصه برای وقوع همرفت های کوهستانی بر روی پهنه فلات ایران دانست:



نظرات 3 + ارسال نظر
شادی پنج‌شنبه 31 تیر 1395 ساعت 23:38

میشه بگین زمستون 95 چجوریه

Ehsan یکشنبه 27 تیر 1395 ساعت 14:58

مرسی استاد شهبازی عزیز . به امید لانینای قوی و زمستون پربارش برای ایران انشاالله

فرشاد(ط) جمعه 25 تیر 1395 ساعت 19:18

به قول پدربزرگ خرما پزون تازه میخواد بیاد
.
عجب کشوری داریم ما..یه جا اروپا...یه جا افریقا..یه جا صحرای خشک عربستان
.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد