آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا
آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا

پیش بینی تابستان 2016 آسیا: کمرنگ شدن خشکسالی در هند؛ سرکوب تایفون ها در غرب آرام توسط لانینا


توسط Alex Sosnowski، هواشناس ارشد Accuweather.com

25 می 2016؛ 9:30 AM ET

ترجمه: مهرداد شهبازی


طی تابستان 2016 شرایط الگوی گرما و خشکسالی گسترده در جنوب شرق آسیا به حد کافی شکسته خواهد شد.  به دلیل تضعیف النینو بارش های ناشی از مونسون جنوب غربی و آسیا شرقی طی این تابستان قوی تر پیش بینی می شود. 




توسعه لانینا تا اواخر تابستان


النینو بعنوان دماهای سطح آب دریا بالاتر از میانگین در شرق و مرکز حاره اقیانوس آرام تعریف می شود. این دماهای سطح آب دریا از گرمایش به سردتر نسبت میانگین طی یک دوره چند ساله نوسان می یابد. هنگامی که دماهای سطح آب دریا در این مناطق اقیانوس آرام برای چند ماه سردتر از میانگین هستند، یک الگوی لانینا توسعه یافته ست. 


بر طبق رئیس هواشناس بین الملل، Jason Nicholls، اوایل تابستان النینو به شرایط طبیعی (خنثی) گذار خواهد نمود،سپس طی اوت یا سپتامبر احتمالا به سوی یک لانینا ضعیف گرایش می یابد. با توجه به این وضعیت و سایر عوامل ما انتظار داریم بر فراز بخش وسیعی از هند، مالزی و اندونزی، بارندگی به سوی مقادیر میانگین باز گردد.


میزان سرعت گرایش چرخه به سوی لانینا به مقادیر بارش ها کمک خواهد نمود. 


نیکلولز گفت :"در صورتی که شرایط النینو طی غالب تابستان درنگ نماید، هنوز می تواند مقادیر بارش میانگین یا کمتر از میانگین رخ دهد. بالعکس، اگر شرایط لانینا با سرعت بیشتر توسعه یابد، بارندگی می تواند به خوبی بالاتر از میانگین در برخی از نواحی رخ دهد. " 


 

باران در جنوب شرق آسیا افزایش، در مناطقی از خاورمیانه انعکاس می یابد


در حالی که مونسون جنوب شرق آسیا سهم قابل توجهی از بارش سالانه جنوب شرق چین را شامل می گردد، طی تابستان امسال این منطقه می تواند به طور قابل توجهی مرطوب تر از میانگین واقع گردد. نیکولز گفت: "بارندگی ها می تواند در بخشی از دره رودخانه یانک سته (Yangtze River) سنگین باشد و امکان جاری شدن سیل در مناطق کشاورزی و پر جمعیت وجود خواهد داشت. 


باران به طور قابل توجه خشکسالی و گرما را در بخش هایی از هند، مالزی و اندونزی کمرنگ خواهد نمود. 


بر طبق هواشناس Adam Douty ،Accuweather، "پالس های معمول  پیچیده طوفان های تندری اطراف حوضه اقیانوس هند می تواند بارندگی سنگین و خطر جاری شدن سیل را در بخش هایی از هند موجب گردد"


از پاییز گذشته، در خاورمیانه، دماهای بالاتر از میانگین اقیانوس هند، بویژه در دریا عرب به تمرکز بارندگی سنگین کمک نموده است. 



در 24 نوامبر2015 منتشر شده توسط آژانس خبری سعودی؛ ماشین ها از یک خیابان سیل زدن در ناحیه القسیم (Al-Qassim) غرب ریاض، عربستان سعودی عبور می کنند. (آژانس خبری سعودی از طریق AP)


نیکولز گفت: "ما انتظارداریم، این بخش از اقیانوس هند نسبت به نرمال به آرامی سرد شود. این ممکن ست به کم شدن تعداد رویداد های بارش سنگین در بخش جنوب شرقی شبه جزیره عربستان همزمان با پیش رفت تابستان منجر شود."


بطرف تابستان، تا زمانی که ناهنجاری دماهای سطح آب دریا کاهش یابد، پتانسیل بارش سنگین پراکنده بر فراز بخش جنوبی شبه جزیره عربستان ادامه می یابد. 


امکان تداوم نواحی سرسخت خشکسالی

 

علی رغم تضعیف النینو، احتمال وجود برخی نواحی با تنش بارندگی وجود دارد، به غیر از چند استثنا، از تابستان گذشته النینو به طور قابل توجهی موجب کاهش بارندگی بر فراز بخش وسیعی از جنوب آسیا شد.


یک ناحیه که طی تابستان می تواند با بارندگی بطور قابل توجه زیر میانگین مواجه گردد، شامل بخش مرکزی فیلیپین تا ویتنام، کامبوج، لائوس، تایلند و جنوب شرق میانمار می باشد. غالب این نواحی بدترین خشکسالی خود را در دهه ها تجربه نموده اند. خشکسالی موجب آسیب به ذخایر آبی، صنعت کشاورزی  و رشد اقتصادی در این ناحیه شده است.


بویژه آسیب سخت به قطب تولید برنج در آسیا، دلتای رودخانه مکنوگ (Mekong River) وارد شده است.



در 28 مارس 2016؛ کارگران تایلندی در حال مرمت کانال آبیاری خشک شده در استان Chai Nat تایلند. غالب آسیا جنوب شرقی از بدترین خشکسالی خود در بیش از 20 سال اخیر رنج می برند. 10 میلیون نفر در این ناحیه از سطح پایین مکونگ، یک سیستم روخانه ای پایدار کشت برنج که بسوی لائوس، تایلند، کامبوج . ویتنام جاری می گردد، متاثر شدند. (AP Photo/Sakchai Lalit)


بر طبق خبرگزاری آسوشیتدپرس،  در اوایل ماه می در هند "موج گرما و خشکسالی مفرط موجب نابودی محصولات زارعی،  از بین رفتن دام و برجای ماندن 350 میلیون نفر بدون آب کافی برای نیاز های روزانه گردید. " 


هواشناس Jim Andrews ،Accuweather گفت: " گرما و خشکسالی دست در دست هم هر دو به طور معمول قبل از رسیدن باران تابستانه اتفاق می افتند، اما آنچه در طول ماه های مارس و آپریل در جریان بوده استثنا به شمار می رود."


کشور های متعددی در جنوب شرق آسیا گرمترین دماهایش را در رکورد برای روزهای سال طی آپریل تجربه نمودند. لیست این کشور ها شامل: تایلند در 44.6 درجه، کامبوج 42.6 درجه، لائوس در 42.3 و مالدیو در 34.9 درجه می باشد. در 19 می 2016،  زمانی که دماسنج ها در راجستان مقابل عدد 51 درجه سلسیوس ایستاد، هند به بالاترین دمای  ثبت شده خود تاکنون رسید.


جایی که باران گسترش یافته و بیشتر تکرار می گردد گرما شکسته خواهد شد. 


از غالب باقی نواحی شبه جزیره عربستان تا دریاهای سیاه و خزر یک تابستان گرم و خشک تر از میانگین پیش بینی می شود. 


دماهای به طور میانگین تا کمی گرمتر از نرمال با بارندگی عمدتا نرمال بر روی بخش وسیعی از قزاقستان، شمال چین، مغولستان، مرکز و خاور دور روسیه و کره شمالی و جنوبی حاکم خواهد بود. 


پیش بینی تعداد زیر نرمال تا نرمال تایفون ها ، طوفان های حاره ای


طی فعالیت حاره ای، تعداد رخداد کمتر طوفان های حاره و تایفون هانسبت به سال گذشته و دوره میانگین بلند مدت، پیش بینی می شود.




سال گذشته 27 سیستم حاره ای دارای نام وجود داشت که از این رقم،  تعداد 18 تایفون و 8 ابر تایفون تبدیل شدند. با وجود پیش بینی تعداد کمتر طوفان ها برای سراسر سال، قسمت تابستانی فصل حاره ای می تواند نسبت به فصل پاییز فعالتر باشد.


" بر طبق کارشناس مسائل حاره Dan Kottlowski، Accuweather، پیش از پیش بینی لانینا و شرایط کمتر مساعد برای سیستم های حاره طی فصل پاییز، برش باد کم و آبهای گرمتر نسبت به میانگین در جهت تقویت و افزایش قابل توجه سیستم های حاره ای در غرب اقیانوس آرام برای یک برهه این تابستان خواهد بود"


خطر برخورد مستقیم از یک طوفان حاره ای یا تایفون بر فراز خط ساحلی غرب اقیانوس آرام   به سوی شمال انتقال خواهد یافت، بطوری که هدایت بادها خط مسیر مربوط به آینده سیستم ها را در سراسر تابستان تغییر می دهند.


نیکلولز گفت: "نواحی که می تواند در طی اواسط تابستان مورد هجمه واقع گردد شامل بخش شمالی فیلیپین، تایوان و چین می باشد. بسوی اواخر تابستان و بطرف پاییز، ناحیه ریسک اصلی بسوی ژاپن جابجا خواهد شد."


باید تو.سعه لانینا طی اواخر تابستان و پاییز شکست بخود، در این صورت تعداد طوفان های حاره و تایفون ها می توانست نزدیک به میانگین باشد. اگر لانینا در یک سرعت بالا گسترش یابد  تعداد سیستم های حاره در غرب اقیانوس آرام می توانست کمتر از میانگین باشد. 


 مطابق معمول، در حوضه اقیانوس هند، خطر فعالیت حاره تابستانی عمدتا طی بخش اوایل فصل خواهد بود.


نیکولز گفت: " ریسک  هجمه یک یا بیشتر بواسطه یک سیکلون حاره بر فراز بنگلادش، شمال شرق و جنوب هند و شمال میانمار بعلاوه بخش شمال غربی هند و احتمالا عمان  وجود دارد"


با اینکه تعداد کمتر طوفان های حاره  و تایفون پیش بینی شده است، افراد نباید آماده گی خود را رها نمایند. یک هجمه تنها توسط یک سیستم عمده می تواند منجر به خرابی گسترده و خسارات جانی گردد. 

نظرات 2 + ارسال نظر
علیرضا پنج‌شنبه 13 خرداد 1395 ساعت 18:40

با سلام ایا امسال استان ایلام بارش های خوبی رو خواهد داشت.

با سلام
طی پاییز امسال وضعیت بارش متمایل به کمتر از نرمال طی ماه های مهر و آبان خواهد بود ضمن اینکه به نظر میرسه بارش های فصل دیرهنگام آغاز بشن.

بارش های در طی آذر ماه روند افزایشی را نشان خواهد داد.

فرشاد پنج‌شنبه 6 خرداد 1395 ساعت 11:45

سلام
تشکر مهرداد عزیز بابت ترجمه
ان شاالله که امسال برای کل کشور شاهد بارندگی های خوب باشیم
متاسفانه منطقه ما طبس اگه اشتباه نکنم از ابتدای مهر 94 تا به امروز فقط نزدیک 30 میلیمتر بارندگی کسب کرده که باعث خشکسالی شدید این منطقه شده
به امید سالی پر بارش

با سلام فرشاد جان

انشاالله به امید خدا سال خوبی برای کشور خواهیم داشت.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد