آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا
آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا

هند خود را برای شروع زود هنگام مونسون تابستان آماده می کند

سروش هواشناسی Skymet

مترجم: مهرداد شهبازی

۱۲ می ۲۰۱۶ 


سرانجام انتظارها برای مونسون جنوب غربی به پایان رسید، بطوریکه شبه قاره هند خود را برای شروع زودهنگام آن آماده می کند. شرایط جوی برای آغاز مونسون ۲۰۱۶ مطلوب بوده بطوریکه کمی زودتر از تاریخ شروع رسمی آن در ۱ ژوئن می باشد. 


در تاریخ ۱۲ آپریل ۲۰۱۶، سرویس Skymet نخستین پیش بینی مونسون ۲۰۱۶ را منتشر کردو مشاهده ظهور به هنگام مونسون ۲۰۱۶ اعلام گردید. طبق آخرین بروز رسانی ها، ما انتظار داریم مونسون بین تاریخ ۲۸ الی ۳۰ می به سرزمین اصلی هند برسد. 


سری زمانی قابل انتظار مونسون ۲۰۱۶

  

شروع مونسون


احتمالا مونسون بر فراز جزایر آندامان (Andaman) و نیکوبار (Nicobar) بین تاریخ ۱۸ الی ۲۰ می خواهد رسید. پس از آن، مونسون جنوب غربی بین تاریخ ۲۸ الی ۳۰ می به کرالا (Kerala) می رسد، به طور همزمان برخی از نواحی شمال شرق هند را پوشش می دهد. 


همانطور که ما بیشتر جلو می رویم، تا هفته اول ژوئن مونسون اکثر نقاط جنوب هند و کل ایالات شمال شرقی را پوشش خواهد داد.

  

سرویس Skymet پیش بینی می کند بازوی شرقی مونسون کمی سریع تر از بازوی غربی آن حرکت خواهد نمود، در پس این شرایط، به نظر می رسد مونسون تا تاریخ ۱۰ ژوئن به کلکته (Kolkata) برسد. در حالی که اهالی بمبئی (Mumbai) باید کمی بیشتر صبر نماید، به احتمال زیاد شاهد شروع مونسون با یک تاخیر کوتاه بین ۱۲ الی ۱۴ ژوئن خواهند بود. 


انتظار می رود توسعه مونسون بر فراز گجرات (ٖGujarat) ، مادها پرادش (Madhya Pradesh) و اوتار پرادش (Uttar Pradesh) به صورت آهسته باشد. اغلب نقاط این ایالات تا ۲۵ ژوئن پوشش می یابند. 


به احتمال زیاد علامت شروع مونسون بر فراز دهلی (Delhi) تا ۱ژوئیه ظاهر خواهد شد. پس از آن، تقریبا در تمام نقاط کشور به جز غرب راجستان (Rajasthan) بین تاریخ ۱ الی ۷ ژوئیه زیر پوشش مونسون خواهد بود. سپس، مونسون سرتاسر کشور را تا قبل از ۱۶ ژوئیه پوشش خواهد داد. 


دلایل شروع زودرسی موسمی ۲۰۱۶


حضور فعال منطقه همگرایی درون حاره (I.T.C.Z) در اقیانوس هند در درجه اول مسئول زودهنگامی موسمی محسوب می گردد. بر طبق هواشناسان سرویس Skymet گردش سیکلونی فعال متعددی می تواند بر روی خط I.T.C.Z شکل بگیرند. علاوه بر این، وضعیت ابرناکی، شرایط اتمسفری و پارامترهای اقیانوسی نشاندهنده شرایط آب و هوایی مساعد جهت زودهنگامی موسمی می باشند. 


در منطقه جنوب دریا سریلانکا، یک منطقه کم فشار  از میان توده  طوفان های تندری (Thunderstorms) بین تاریخ ۱۴ الی ۱۵ می ۲۰۱۶ متولد خواهد شد.پس از آن این سامانه به شکل یک سیکلون دپرسیون/حاره شدت می یابد. در حال حاظر NOAA سامانه را مسیر یابی نموده است.سامانه به اسم "Invest 91B" نام گذاری شده ست. مدل های پیش یابی بر سر مسیر حرکت سامانه اختلاف نظر داشته، سناریو اول به نظر می رسد آن سریلانکا را طی و بر فراز تامیل نادو (Tamil Nadu) عبور می نماید و یا در امتداد سواحل سریلانکا و شمال تامیل نادو به سوی خلیج بنگال (Bay of Bengal) حرکت خواهد نمود.


با این حال، شروع مونسون هیچگونه ارتباط مستقیمی با پیشرفت یا عملکرد آن ندارد.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد