آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا
آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا

تحلیل سینوپتیک: خرم آباد با بارش 285.3 میلی متر رکورد فروردین 1395 / 25 استان میانگین بارش فراتر از نرمال



ایستگاه خرم آباد با مجموع بارش 285.3 میلی متر  رکورد دار بالاترین میزان بارش  ثبت شده طی فروردین 1395 می باشد. استان لرستان با 207.7+ %  نرمال بیشترین نابهنجاری فراتر از نرمال بارش استانی را در سطح کشور به خود اختصاص داده ست.  از میان 31 استان کشور، 25 استان دارای میانگین بارش فراتر از نرمال طی فروردین 1395 می باشند. استان های لرستان، ایلام، همدان، کرمانشاه، مازندران و قم 5 رتبه برتر بارش استانی فراتر از نرمال فروردین 1395 را دارا می باشند.


 در این بین استان تهران درجایگاه 12 امین استان با  متوسط بارش فراتر از نرمال به میزان 79.1+ % نرمال جای دارد.


متوسط بارش های استانی فروردین 1395 در 6 استان کمتر از نرخ نرمال های بلند مدت بوده است، این استان ها عبارتند از: سیستان و بلوچستان، یزد، بوشهر، خراسان جنوبی، کرمان و هرمزگان که بیشترین میزان کاهش متوسط بارش ها از آن استان سیستان و بلوچستان با 66.4 - % نرمال بوده است.



به لحاظ دمایی، طی فروردین 1395با توجه به نقشه های معرف ناهنجاری های میانگین دمای بیشینه و کمینه روزانه، به طور کل در بخش های شرقی کشور و سواحل دریا خزر متوسط دمای هوا گرایش به فراتر از نرمال را نشان داده است این در حالی ست که بر روی بخش های غربی و نواحی از میانه جنوب کشور میانگین دما تمایل به کمتر از نرمال را طی یکماهه فروردین 95 داشته ست.

بر روی نواحی از استان کرمان، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان ناهنجاری میانگین دما روزانه بین 0.6+ الی 1.5+ درجه سلسیوس بوده ست و بالاترین میزان میانگین بیشینه روزانه بر روی غرب استان کرمان و بخشی از جنوب استان سیستان و بلوچستان بین 35+ الی 40+ درجه واقع بوده ست.

بر روی نواحی از استان همدان، کرمانشاه و لرستان میزان نابهنجاری دما هوا تا 2.5- درجه سلسیوس نشان داده شده ست. کمترین میزان میانگین کمینه روزانه بر روی نواحی مرتفع دامنه های البرز در جنوب استان مازندران و گیلان، غرب  اردبیل و شمال استان سمنان قرار داشته ست.  

نقشه  تراز 500 هکتوپاسکال 


با توجه به آرایش الگوهای تراز 500 hpa طی فروردین 1395 بر روی اروپا استقرار پشته پر ارتفاع تراز میانی به مرکزیت ایتالیا قرار داشته ست. به طوریکه در مرکز آن میزان ناهنجاری ارتفاع با ناهنجاری هم ارتفاع 70 + متر بسته شده است. این وضعیت با ایجاد ساختار بندال امگا، موجب استقرار بازوی شرقی (راست) بندال بر روی جنوب غرب آسیا و ایران همراه بوده ست. بطوری که آرایش خطوط بر روی این منطقه به صورت شمال غربی _ جنوب غربی موجب گردش نابهنجاری سیکلونی بر روی فلات ایران (جنوب غرب آسیا) گردیده است.


میزان نابهنجاری ارتفاع تراز 500 hpa بر روی ایران بین 5 - الی 10 - متر دیده می شود که نشان دهنده کاهش ارتفاع تراز میانی در طی  فروردین 1395 می باشد.



نقشه  متوسط فشار سطح دریا (MSLP)


با توجه به نقشه های متوسط فشار سطح دریا (MSLP)، میزان متوسط فشار سطح دریا بر روی بخش هایی از شبه جزیره عربستان، جنوب و جنوب غرب ایران، دریا خلیج فارس، عرب، عمان و شمال اقیانوس هند نرمال تا 1+ هکتوپاسکال فراتر از نرمال بوده است. این در حالی ست که بر روی پهنه آبی مدیترانه میزان متوسط فشار سطح دریا نرمال تا 2- هکتوپاسکال در بخش هایی غربی متغییر بوده است. 


بر روی سرتاسر عرض های میانه اوراسیا نابهنجاری منفی متوسط فشار سطح دریا با مراکز بیش از 5- هکتوپاسکال حاکمیت داشته ست. این شرایط فعالیت فراتر از نرمال مراکز کمفشار سطح زمین بر روی ناحیه معتدله را طی فروردین 1395 نشان می دهد. 



نقشه  بازتابش تشعشعات طول موج بلند (OLR)


نقشه های ناهنجاری باز تابش تشعشعات با طول موج بلند (OLR) نشان می دهد که بر روی فلات ایران ناهنجاری تابش های  طول موج بلند به صورت ناهنجاری منفی بوده ست. به عبارت دیگر میزان پوشش آسمان به طور کل در فروردین 95 در غالب مناطق کشور ابرناکی بالاتر از وضعیت نرمال را تجربه نموده است.


میزان تابش های زمین تاب در بخش شرق و جنوب شرق کشور منفی ترین نابهنجاری را به خود اختصاص داده ست به طوری که در نواحی از جنوب شرق کشور این میزان به 20- الی 30- وات بر متر مربع بالغ می گردد که بیانگر ابرناکی بیشتر از نرمال در شرق و جنوب شرق کشور را نشان می دهد. 



پهنه بندی خشکسالی یکماهه به روش SPI


بر اساس بررسی نقشه های پهنه بندی خشکسالی یکماهه فروردین 1395 به روش SPI تعداد 8 استان با ترسالی شدید تا بسیار شدید مواجه بوده اند این استان ها عبارتند از: لرستان، ایلام، کرمانشاه، همدان، مرکزی، گلستان، مازندران و خراسان شمالی. استان های واقع در میانه باند غربی کشور شامل: لرستان، ایلام، کرمانشاه، همدان، مرکزی، خوزستان، چهار محال و بختیاری و غرب استان اصفهان درجاتی از ترسالی متوسط تا بسیار شدید را طی فروردین 1395 تجربه نموده اند.  


استان های واقع در میانه باند غربی کشور شامل: لرستان، ایلام، کرمانشاه، همدان، مرکزی، خوزستان، چهارمحال و بختیاری و غرب استان اصفهان با درجاتی از ترسالی متوسط تا بسیار شدید مواجه بوده اند. 


در شمال غرب کشور وضعیت شاخص عموما به صورت نرمال تا ترسالی ضعیف به چشم می خورد که در برخی نواحی همچون جنوب غرب استان آذربایجان غربی وقوع ترسالی متوسط - شدید اعلام شده ست.


وضعیت استان های واقع در امتداد رشته کوه البرز شامل: استان های قزوین، البرز، تهران و  نواحی از شمال استان سمنان به صورت ترسالی متوسط تا شدید را نشان داده ست. 


در سواحل خزر، وضعیت استان های گلستان و مازندران با ترسالی متوسط  همراه بوده که لکه هایی از ترسالی تا بسیار شدیددیده می شود این شرایط در استان گیلان به صورت ترسالی ضعیف می باشد. 


در شمال شرق کشور استان های خراسان شمالی و رضوی با شرایط ترسالی ضعیف تا شدید مواجه بوده در نواحی جنوبی استان خراسان رضوی شرایط عمدتا به وضعیت نرمال نزدیک می باشد.


در غالب پهنه وسیع مرکزی _ شرقی و مناطقی از جنوب کشور وضعیت شاخص به صورت نرمال بوده است که در نواحی از استان یزد، اصفهان، یزد، کرمان و سیستان و بلوچستان با لکه هایی از خشکسالی خفیف حاکم می باشد. در نواحی جنوب استان استان فارس، کرمان و سیستان و بلوچستان و استان هرمزگان ترسالی ضعیف با لکه هایی از ترسالی شدید دیده می شود.



میانگین دمای بیشینه روزانه


بر اساس نقشه های میانگین دمای بیشینه روزانه فروردین ماه 1395، بالاترین سطح میزان دمای بیشینه روزانه در طی فروردین 95 بر روی بخش هایی از غرب استان کرمان (کویر لوت) و جنوب استان سیستان و بلوچستان با محدود دمایی بین 35+ الی 40+درجه سلسیوس حاکم بوده ست.


 در سایر نواحی از استان کرمان، سیستان و بلوچستان، هرمزگان و لکه هایی بر روی استان بوشهر در محدوده دمای بیشینه 30+ الی 35+ درجه سلسیوس واقع می باشد.


نوار جنوبی کشور شامل جلگه خوزستان در جنوب غرب کشور، امتداد نوار ساحل جنوبی و نواحی پست و کم ارتفاع داخلی در مرکز و شرق در محدوده دمای بیشینه روزانه 25+ الی 30+ درجه در طی فروردین 1395 قرار داشته اند. 


بر اساس نقشه مذکور کمترین میزان میانگین دمای بیشینه روزانه غالبا در امتداد ارتفاعات رشته کوه البرز واقع بوده است نواحی از غرب استان اردبیل، جنوب استان های گیلان و مازندران و نقاطی از ارتفاعات شمال سمنان دارای میانگین دمای بیشینه منفی می باشند. 




نابهنجاری میانگین دمای بیشینه روزانه


در نواحی از استان سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، نوار ساحلی گیلان و مازندران و شمال استان چهار محال و بختیاری ناهنجاری میانگین دمای بیشینه روزانه طی فروردین 1395 بین 0.6+ الی 1.5+ درجه سلسیوس فراتر از نرمال بوده ست. 


بر روی نواحی غربی و شمالی کشور عمدتا وضعیت میانگین دمای بیشینه روزانه بین 0.6- الی 1.5- درجه سلسیوس کمتر از نرمال قرار داشته ست. بر روی نواحی غربی شامل استان های همدان، لرستان، کرمانشاه، نقاطی از شمال استان هرمزگان نابهنجاری مذکور بالغ بر 1.6- الی 2.5- درجه سلسیوس کمتر از نرمال واقع بوده ست.


در سایر نواحی جنوب و شرق کشور وضعیت بهنجاری در میانگین دمای بیشینه روزانه فروردین 1395 حاکمیت داشته ست. 



میانگین دمای کمینه روزانه


میانگین دمای کمینه روزانه طی فروردین 1395 در بخش های غرب استان کرمان، جنوب استان سیستان و بلوچستان و هرمزگان بین 20+ الی 25+ درجه سلسیوس واقع می باشد. در رتبه بعدی بخش جلگه ای استان خوزستان در جنوب غرب، نوار ساحلی جنوبی، سایر نواحی استان کرمان و خراسان جنوبی بین 15+ الی 20+ درجه سلسیوس قرار داشته ست.



ناهنجاری میانگین دمای کمینه روزانه


ناهنجاری متوسط دمای کمینه روزانه بر روی بخش های شرقی کشور عمدتا فراتر از نرمال فروردین ماه بوده ست. این میزان در برخی نواحی استان خراسان جنوبی بین 1.6+ الی 2.5+ درجه سلسیوس بالغ می گردد. این وضعیت بر روی استان های واقع در سواحل دریا خزر، نقاطی از شمال غرب کشور دیده می شود.


بر روی استان های میانه باند غربی کشور به سمت البرز مرکزی ، بخش هایی از جنوب غرب و شمال استان هرمزگان بین 0.6- الی 1.5- درجه سلسیوس نابهنجاری میانگین کمینه روزانه رخداده ست. 


در سایر نواحی نابهنجاری میانگین کمینه دمای هوا در محدوده هنجار واقع بوده ست.




نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد