آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا
آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا

فرانرمال بودن 6 درصدی مونسون 2016؛ تضعیف النینو گودزیلا (Godzilla El Niño) + نقشه ها



مونسون 2016 به احتمال زیاد بالاتر از سطح نرمال های بلند مدت خواهد بود؛ چرا که بر اساس اتفاق نظر پیش بینی های انجام شده از سوی کارشناسان حوزه آب وهوا انتظار می رود فصل مونسون سال جاری 106 % نرمال باشد. این فرانرمال بودن مونسون احتمالا با پراکنش نسبتاً مناسب بارش ها در سطح شبه قاره همراه بوده و تنها اندکی کاهش نسبت به نرمال در بخش های شمال شرق و جنوب شرق هند محتمل ست.


از این رو پیش بینی 3 مرکز مهم  در ارتباط با وضعیت مونسون 2016 به شرح ذیل می باشد:


الف- سرویس آب و هوای خصوصی (Skymet)

مونسون 2016 را در حدود 105 % نرمال یعنی 5 % فراتر از میانگین 889 میلی متری اعلام نموده ست.

ب- خدمات مدیریت ریسک آب و هوا (WRMS)

این آژانس آب و هوا خصوصی نیز مونسون سال جاری را معادل 104 % نرمال پیش بینی کرد.

ج- سازمان هواشناسی هند (IMD)

انتظار بارش 106 % نرمال را طی فصل مونسون سال جاری محتمل دانسته و بیان نمود پراکنش بارش مونسون در شبه قاره هند نسبتا مناسب بوده و تنها اندکی کاهش بارش ها در بخش های شمال شرق و جنوب شرقی هند می تواند حادث گردد. 



 



وقوع بارش های سنگین و جاری شدن سیل در سال های با بارش فراتر از نرمال رایج می باشد. هند نزدیک به 80 % از میزان بارش سالانه خود را در طی فصل مونسون ژوئن تا سپتامبر (JJAS) کسب می کند. مونسون جنوب غربی منبع اصلی آبیاری در مناطق دیم در طول فصل رشد Kharif محسوب می گردد.


آنچه که بیش از پیش در تمامی پیش بینی های منتشر شده بازتاب داشته است، اضمحلال گودزیلا النینو بعنوان یک مهم قلمداد می گردد، علاوه بر آن یک گرایش به سمت لانینا در اقیانوس آرام نیز دیده می شود. النینو و لانینا به ترتیب گرمایش و سرمایش دمای سطح آب دریا (SST) در شرق حاره اقیانوس آرام می باشند که با هم بعنوان یک الگوی چرخشی نامنظم آب و هوایی، پدیده ENSO خوانده می شوند. یک النینو یا لانینا زمانی قوی محسوب می گردند که ناهنجاری ها دمای سطح آب دریا در شرق ناحیه حاره اقیانوس آرام (نینو 3.4) برای یک دوره سه ماهه متوالی 2 درجه سلسیوس بالاتر از نرمال قرار گیرند.


در حال حاضر النینو 16-2015 تنها سومین رکورد النینو قوی به شماره می رود و 2 رویداد قبل تر از آن در سال های 1982-1983 و 1998-1997 رخ داده اند. در حالی که النینو حاضر از اوج خود عبور کرده است، انتظار می رود لانینا تا پاییز و یا زمستان سال جاری ظهور یابد.


محققان موسسه بین المللی تحقیقات آب و هوا و جامعه در دانشگاه کلمبیای نیویورک (IRI) از یک ENSO خنثی (دمای سطح آب دریا نزدیک به نرمال) تا تابستان 2016 مطمئن هستند. آنها احتمال ظهور یک لانینا را تا پاییز 2016 در حدود 50 % و کمی بیش از 50 % تا زمستان 2016 محتمل دانسته اند. 


با توجه به پایان یافتن فاز النینو  و در کنار آن لانینا در حال ظهور، می تواند بعنوان یک نیرو به درون چرخه مونسون شبه قاره تزریق گردد. انتظار بر آنست که تحت النینو مونسون خشک تر از نرمال و طی لانینا مرطوب تر از میانگین باشد.


اداره هواشناسی هند به ذکر دو قطبی اقیانوس هند موسوم به IOD پرداخته ست، عامل مهم دیگر که بر روی مونسون جنوب غربی موثر می باشد. IOD در حال حاضر مثبت می باشد. هر چند هیچ ارتباط مستقیمی بین IOD و مونسون ثابت نشده ست، اما به هر حال  یک رویداد IOD مثبت می تواند به بارش های فراتر از نرمال در مرکز شبه قاره هند کمک نماید.


IOD یک رابطه الاکلنگی ناهنجاری گرمتر و سردتر از نرمال دمای سطح آب دریا بین شرق و غرب اقیانوس هند محسوب می گردد. یک حوضه آب های سردتر از نرمال شرق اقیانوس هند (با گرمایش فراتر ازنرمال اقیانوس هند غربی) به عنوان فاز مثبت IOD‌شناخته می شود، در حالی که پدیده مخالف به عنوان رویداد منفی قلمداد می گردد. 


به احتمال زیاد در طی نیمه دوم مونسون IOD به وضعیت طبیعی (خنثی) خود باز می گردد.


مونسون امسال احتمالا بعد از 2 سال پیاپی موسمی ضعیف، برای بقای کشاورزی هند مطلوب ظاهر خواهد شد. مونسون سال 2014 از کسری 12 درصدی بارش برخوردار بوده که این کمبود در سال 2015 به 14 % زیر نرمال افزایش یافت. در حالی که بخش کشاورزی هند شاهد کسری 0.2 در شاخص رشد در طی 2014-2015 بود.



مدل های پیش یابی


مدل مرکز پیش بینی های میان مدت منطقه اروپا (ECMWF)





مدل اداره هواشناسی بریتانیا (Exeter)



مدل GPC-Moscow



آژانس مرکز آب هوایی ژاپن (JMA)



مرکز آب و هوایی IRI



مرکز آب و هوایی JAMSTEC



مدل GPC_Seoul

اسمبل مولتی مدل آمریکای شمالی (NMME)


مدل CFS. v2


مدل CanSIPS




نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد