آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا
آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا

چشم انداز آب و هوای ایران طی تابستان 1395 بر اساس آخرین خروجی مدل مرکز آب و هوایی توکیو + تفسیر نقشه ها


چشم انداز آب و هوای ایران طی تابستان 1395 بر اساس آخرین خروجی مدل مرکز آب و هوایی توکیو + تفسیر نقشه ها




بر اساس نتایج بدست آمده از تفسیر نقشه های مرکز آب و هوایی توکیو مورخ  22 اسفند 1394 به نظر می رسد نرخ بارش ها سه ماهه تابستان 1395 در نیمه شرقی و جنوب شرق ایران نرمال با گرایش اندک به فراتر از نرمال پیش بینی می شود. در سایر نواحی کشور ناهنجاری بارش ها تفاوت قابل توجهی با میزان هنجارهای بلند مدت نشان نمی دهد. به لحاظ دمایی  با توجه به افزایش نابهنجاری مثبت ارتفاع لایه تراز 500 هکتوپاسکال و ناهنجاری منفی متوسط فشار سطح دریا بر روی کشور، متوسط دما فصل تابستان 1395 در غالب مناطق کشور تا حدود 1 درجه سلسیوس فراتر از نرمال پیش بینی می شود. با حاکمیت جریانات جنوبی در لایه های تحتانی جو در بخش هایی از غرب کشور امکان رخداد نقاط داغ (Hot Spot) طی تابستان 1395 وجود دارد.


با توجه به وجود ناهنجاری مثبت دمای سطح آب بر روی پهنه آبی اقیانوس هند شمالی، وجود شرایط لازم جهت صعود دینامیک ( واگرایی تراز فوقانی و گردش سیکلونی در لایه های میانی تا تحتاتی) پتانسیل تشکیل طوفان های حاره فصلی در آب های اقیانوس هند در طی ماه های خرداد و تیر وجود خواهد داشت.


برای مشاهده تفسیر نقشه به ادامه مطلب مراجعه نمائید.


 

بر اساس خروجی مرکز JAM از مرکز آب و هوایی توکیو (TCC)، نابهنجاری منفی پتانسیل سرعت Velocity potential and anomaly at 200hPa(CHI200) تراز 200 hPa بر روی غرب اقیانوس هند، شرق آفریقا، جنوب غرب آسیا حاکم بوده این در حالی ست  بر روی غرب اقیانوس‌آرام، جنوب شرق آسیا  و خاور دور ناهنجاری مثبت انتظار می رود. این وضعیت با افزایش پتانسیل صعود دینامیک هوا بر روی مرکز حاره اقیانوس هند و در نتیجه افزایش ناپایداری ها همراه خواهد بود. 


نقشه های معرف تابع جریان (Stream function and anomaly at 200hPa(PSI200 تراز 200 hpa ناهنجاری گردش سیکلونی (منفی) بر روی سرتاسر آسیا و اروپا را نشان می دهد که بیانگر جابجایی جنوب سو روباد جنب حاره نسبت به موقعیت نرمال خود طی تابستان 1395 می باشد. این در حالی ست که همگرایی بر روی  استرالیا، شرق ناحیه قاره دریایی به سمت حاره مرکز اقیانوس آرام به صورت نابهنجاری آنتی سیکلونی (مثبت) تابع جریان 200 hpa مستقر می باشد.


نقشه های معرف تابع جریان (Stream function and anomaly at 200hPa(PSI850 تراز 850 hpa ناهنجاری گردش آنتی سیکلونی (مثبت) را بر روی غرب اقیانوس آرام، جنوب شرق آسیا و خلیج بنگال  و فلات تبت نشان می دهد. در مقابل بر روی استرالیا و قاره دریایی  ناهنجاری گردش سیکلونی (منفی)حاکمیت خواهد داشت که این وضعیت می تواند جت سومالی را در برخی نواحی تضعیف نماید. 



بر روی دریا عمان و عرب جریانات مداری _ غربسو (شرقی) به سمت شبه جزیره عربستان دیده می شود، این شرایط می تواند در بروز برخی ناپایداری های فلات ایران طی تابستان نقش ایفا نماید.


با توجه به حاکمیت نابهنجاری منفی در پهنه وسیع قاره اروپا و جریانات برگشتی در جانب ضلع شرقی گردش آن، وجود مولفه نصف النهاری شمال سو (جنوبی) در غرب خاورمیانه و فلات ایران می تواند در بروز نابهنجاری مثبت دما در نقاطی از نواحی یاد شده تاثیر قابل توجهی را داشته باشد و منجر به بروز نقاط داغ (Hot Spot) در تابستان گردد. 


نقشه های معرف ناهنجاری ارتفاع تراز 500 hpa از افزایش نابهنجاری ارتفاع تراز میانی در سرتاسر جنوب غرب آسیا و ایران حکایت دارد. این میزان در پهنه فلات ایران بین 10 الی 20 متر فراتر از نرمال پیش بینی می شود. همچنین نقشه های نابهنجاری متوسط فشار سطح دریا (MSLP) نابهنجاری منفی را بر روی بخش وسیعی از اروپا، دریا مدیترانه، شمال آفریقا، غرب خاورمیانه، فلات ایران و اقیانوس هند شمالی نشان می دهد. بر روی بخش وسیعی از شبه قاره هند، فلات تبت نرمال تا 1 هکتوپاسکال فراتر از نرمال انتظار می رود.


به طور کل میزان ریزش های فصل تابستان در جنوب غرب آسیا و از جمله ایران در آمارهای بلند مدت هواشناسی مقادیر ناچیزی از سهم بارش های سالانه این نواحی را شامل می شود. به هر روی با توجه به نقشه های بارش فصلی صادر شده مرکز یاد شده، بر روی نیمه شرقی و جنوب شرق ایران نرخ بارش سه ماهه تابستان 1395 نرمال تا 1 میلی متر فراتر از نرمال پیش بینی می شود. بر روی نیمه شمالی و غرب کشور میزان ریزش ها نرمال تا 1 میلی متر کمتر از نرمال دیده می شود. 


به لحاظ دمایی متوسط دما فصل تابستان 1395 در غالب مناطق کشور نرمال تا 1 درجه سلسیوس فراتر از نرمال انتظار می رود که در بخش های غربی کشور امکان رخ داد نقطه داغ Hot Spot وجود خواهد داشت.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد