آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا
آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا

پیش بینی آب و هوای کشورطی ژانویه 2016 ( 12 دی الی 9 بهمن 94)

بر اساس آخرین اطلاعات از برونداد مدل مرکز آب و هوایی ژاپن (JMA)  الگوهای جو به شرح ذیل می باشد:




برای شرح کامل پیش بینی به ادامه مطلب مراجعه بفرمائید...

  

الف: هفته اول پنجره زمانی پیش بینی (موررخ 12 الی 18 دی 94)

2 ناحیه اصلی با ارتفاع و فشار بالاتر از سطح هنجار در الگوهای هفته اول دیده می شود:

الف: ناهنجاری مثبت ارتفاع تراز میانی بر روی شمال غرب آمریکا شمالی موجب ایجاد جریانات جنوبسو (شمالی سو) بر روی شرق ایالات متحده شده و ریزش هوای شمالی را در پهنه شرقی آن موجب می گردد. یک مرکز کم ارتفاع عمیق در نزدیکی آلئوت در شرق آرام شمالی به تقویت فراز در شمال غرب آمریکای جنوبی کمک می نماید.

ب: مرکز یک پر ارتفاع بر روی غرب سیبری و شمال غرب آسیا تا عرض های قطبی گسترش خواهد یافت. یک مرکز کم ارتفاع عمیق بر روی جنوب گرینلند با حاکمیت جریانات قطبسو (جنوبی) به گسترش و قدرت فراز حاکم بر آسیای شمال غرب می افزاید. وجود این ساختار موجب تقویت پرفشار سیبری در سرتاسر آسیا مرکزی می گردد که نتیجه آن ریزش هوای سرد بر روی غالب نواحی اوراسیا شامل آسیای مرکزی، شرق اروپا و جنوب غرب آسیا می باشد. 




گسترش ناوه کم ارتفاع عمیق بر روی جنوب گرینلند و موقعیت پر ارتفاع آزور بر روی اطلس شرقی با تقویت جریانات غربی اطلس به سمت اروپای غربی همراه می باشد در نتیجه این شرایط هوای معتدل در غالب جریانات توده های آب و هوای اقیانوسی به غرب اروپا استقرار می یابد. 


وجود ساختار پر ارتفاع بر روی غرب سیبری (شمال غرب آسیا)، ناوه عمیق جنوب گرینلند، عقب نشینی پر ارتفاع آزرو به سمت شرق اطلس موجب می گردد که جریانات غربی که حامل توده های آب و هوا از اقیانوس اطلس (Storm Track) می باشند بر روی پهنه ناحیه معتدله اروپا و مدیترانه عبور کنند. این توده های آب و هوایی در غالب یک فرود با ارتفاع ژئوپتانسیل کمتر بر روی سرتاسر اروپا به سوی جنوب غرب آسیا هوای ناپایداری را ایجاد می کند. این خط ناپایداری در سرتاسر جنوب اروپا (مدار معتدله) با حرکت به سمت شرق با فراز ضعیف تر در شرق خاورمیانه ( پاکستان _ شبه قاره هند) مواجه می گردد. خطوط جریان جنوب غربی از فراز دریا سرخ که حامل جریانات مرطوب حاره می باشند با حرکت به سمت شمال شرق با Storm track تلاقی خواهد یافت و بارش های با نرخ مثبتی را از جنوب تا شرق ایران و شمال افغانستان فراهم می آورد. 



با تقویت پر ارتفاع بر روی غرب سیبری (شمال غرب آسیا) بر میزان قدرت پرفشار سیبری در سطح زمین افزوده می گردد. در نتیجه این شرایط هوای سرد بر روی جنوب غرب آسیا، شرق اروپا گسترش می یابد. 



متئوگرام تهران (مهرآباد) پیش بینی بارش، دما و باد طی 5 روز آینده منتهی به روز چهارشنبه 16 دی 94 (سورس: فورکا) نشان دهنده رخداد سرمایش در ابتدای هفته آینده طی روز های 13 الی 14 دی 94 حکایت دارد، به طوری که طی بامداد یکشنبه و دوشنبه در سطح شهرتهران وقوع دماهای زیر صفر مورد انتظار می باشد:




این هوای سرد بر روی بخش های غربی منطقه، شمال غرب، رشته کوه زاگرس  و البرز تاثیر گذار ست و با حرکت به سمت شرق به دلیل وجود جریانات جنوب غربی تضعیف می گردد:



وضعیت شاخص MJO طی هفته اول و دوم پیش بینی (12 الی 25 دی 94)


شاخص MJO هم اکنون در شرایط متوسط فاز 7 واقع می باشد. بررسی روند این شاخص بر اساس برونداد مدل های مرکز آب و هوایی ECMWF و GEFS نشان دهنده حرکت ناحیه همرفت فعال حاره بر روی مرکز اقیانوس آرام می باشد که طی هفته اول پیش بینی (12 الی 18 دی 94) این ناحیه همرفت طی فاز 7 ام شاخص MJO بتدریج به سمت شرق آرام حاره جابجا می گردد. سپس برای هفته دوم پیش بینی ( 19 الی 25 دی 94) ناحیه فعال همرفت به آفریقا، پهنه دریا مدیترانه و سپس غرب اقیانوس هند کشیده می شود. 





نقشه سری زمانی 5 روزه، طی 14 روز آینده مدل آماری (استاتیکال) ناهنجاری های بازتابش تشعشعات طول موج بلند (OLR) وابسته به شاخص MJO  نشان می دهد که روند 14 روز آینده منتهی به 25 دی ماه 94 بتدریج ناحیه همرفت از حاره اقیانوس اطلس شرقی، شمال غرب، شمال آفریقا به سمت حوزه دریا سرخ، شبه جزیره عربستان و فلات ایران (جنوب غرب آسیا) تقویت چشمگیری می یابد که به صورت ناهنجاری منفی OLR‌ ظاهر می گردد. 



الگوهای ناهنجاری ارتفاع تراز 500 هکتوپاسکال در همبستگی با وقوع النینو و فاز 7 شاخص MJO مبین حاکمیت کم ارتفاع بر روی اروپا می باشد. ناهنجاری مثبت ارتفاع ناشی از پرفشار آزور بر روی بخش هایی از شمال شرق‌آفریقا و جنوب غرب آسیا دیده می شود. در سرتاسر گرینلند (شمال اطلس) تا بخش وسیعی از کانادا به سمت ناحیه قطب شمال و هچنین بر روی شمال غرب آسیا ( غرب سیبری) حاکمیت ناهنجاری مثبت ارتفاع ژئوپتانسیل 500 هکتوپاسکال معمول می باشد.


بر روی بخش های جنوبی دریای سرخ ناهنجاری ضعف منفی ارتفاع  حاکم می باشد. این الگو موجب رخداد بارش های با نرخ مثبت در بخش هایی از جنوب ایران به سمت شرق و افغانستان می گردد.


در طی فاز 8 ام MJO به همراه النینو بر روی اوراسیا (غرب آسیا) و شمال کاسپین حاکمیت کم ارتفاع عمیق دیده می شود بر روی غرب و مرکز اروپا به مرکزیت بریتانیا استقرار ناهنجاری مثبت قوی معمول می باشد. این الگو موجب گردش سیکلونی بر روی غرب آسیا _ شمال کاسپین و گردش آنتی سیکلونی بر روی غرب اروپا می گردد که بر هم کنش بین این دو جریان متضاد سبب جریانات جنوبسو (شمالی ) بر روی شبه جزیره بالکان می باشد. این شرایط موجب جابجایی توده های آب و هوایی عرض معتدله به جنوب غرب آسیا و انتقال رطوبت منابع جنوبی به فلات ایران توام می گردد که رخداد بارش های فراگیر و کاهش دما از پیامدها این الگو به شمار می رود.



ب: هفته دوم پنجره زمانی پیش بینی ( موررخ 19 الی 25 دی 94)

بر روی شمال غرب آمریکای شمالی بر روی آلاسکا ناهنجاری مثبت ارتفاع ژئوپتانسیل سبب بالا سویی فراز بلند پر ارتفاع تا ناحیه مرکزی قطب شمال می گردد. این شرایط با قوی تر شدن کم ارتفاع عمیق بر روی ناحیه آلئوت موجب تقویت بیشتر پر ارتفاع بر روی شمال غرب آمریکای شمالی می گردد که این به نوبه خود جریانات شمالی را بر روی شرق آمریکا سوق داده و موجب بروز سرما در این نواحی می گردد. بر روی جنوب گرینلند ناحیه کم ارتفاع با حاکمیت  کم  فشار سطح  دریا  موجب  انتقال   جریانات غربی از فراز اقیانوس اطلس به سمت شمال اروپا شده و آب و هوای اقیانوسی را برای این نواحی به ارمغان می آورد. الگوهای حاکم بر  جو  طی  برهه  زمانی یاد  شده نشان دهنده حاکمیت ارتفاع بالا به مرکزیت شبه جزیره ایبری در غرب اروپا به صورت ناهنجاری مثبت ارتفاع  ژئوپتانسیل  تراز 500 پیش بینی  می شود.  این الگوی موجب  می گردد که فرود بلند از سوی اروپا به سمت جنوب غرب آسیا گسترده گردد. این فرود بلند محل عبور موج های کوتاه به سمت جنوب  غرب  آسیا و خاورمیانه می باشد.  محورفرود بلند از راس دریا سیاه منطبق بر سوریه می باشد که تا دریا سرخ و شمال شرق آفریقا گسترش را نشان می دهد.موج های کوتاه  در  راستای  فرود بلند  مذکور  به سمت ایران گسترش می یابند که با توجه به حاکمیت پر ارتفاع آسیا شمال غربی و غرب سیبری و پر ارتفاع ضعیف تر در شرق خاورمیانه باندی از ناحیه پر ارتفاع  در جانب شرقی فرود مذکور شکل می گیرد این شرایط نوعی بند آئی بر سر راه جریانات ناشی از این فرود به وجود خواهد آورد. در نتیجه سامانه های یاد شده در هفته دوم پیش بینی مدت زمان بیشتری در سطح منطقه و کشور می تواند ماندگاری داشته و همچنین زمانی که محور فرود بلند بر روی سوریه منطبق می گردد الگوی بارش های سرتاسری در سطح کشور از فراوانی بالاتری برخوردار می شود



الگوهای فشار سطحی بر روی پهنه شرقی مدیترانه، دریا سرخ، شبه جزیره عربستان، ایران کمتر از حالت نرمال بوده این در حالی ست که با قوی تر شدن مرکز پر فشار سیبری بر روی آسیا مرکزی در جانب شرق، میزان فشار بر روی پهنه شبه قاره هند، پاکستان و شرق دریای عمان بالاتر از سطح هنجار دیده می شود که این الگو شرایط مناسبی جهت الگوهای باد و فشار بر روی آب های اقیانوس هند، دریا عرب و عمان در جهت افزایش رطوبت جنوبی و تقویت همرفت و همگرایی دریا سرخ در جلوی موج های غربی فراهم می آورد.


بدین ترتیب چشم اندازهای هفته دوم پیش بینی از نظر بارش ها بسیار ایده آل پیش بینی می گردد:


همانطور که نشان داده شد، نرخ بارش ها در سرتاسر کشور گرایش به مثبت را نشان می دهد که میزان آن بر روی امتداد رشته کوه زاگرس بارزتر دیده می شود. لذا با توجه به این الگو و اعتماد به نقشه های فعلی جهت کسب آمادگی های لازم در مواجه با این شرایط طی هفته دوم پیش بینی مورخ 19 الی 25 دی ماه اقدامات لازم باید مبذول گردد تا انشاالله در صورت تحقق این الگو و وقوع بارش های فراگیر شرایط به درستی مدیریت گردد. 



با توجه به تضعیف زبانه های توده هوای پرفشار سطح زمین بر روی جنوب غرب آسیا و حاکمیت الگوی های گرم و مرطوب جنوب غربی سطح دماها در غالب نواحی کشور بالاتر از متوسط دما این موقع از سال پبش بینی می گردد که این گرمایش در نواحی شرقی تر در سطح بالاتری قرار خواهد داشت و به نسبت از دمای بالاتر از حالت عادی برخوردار خواهند بود:



ج: هفته سوم و چهارم پنجره زمانی پیش بینی ( موررخ 26 دی الی 9 بهمن 94)

فرود جنوب غرب آسیا همچنان در الگوهای هفته سوم و چهارم پنجره زمانی پیش بینی، دیده می شود. بر روی شمال غرب آسیا الگوی آنتی سیکلونی موجب ایجاد جریانات جنوب سو بر روی شرق اسکاندیناوی می گردد و جریانات مداری شرق سو بر روی سرتاسر اوراسیا حاکمیت خواهد داشت. بر روی حوزه دریا مدیترانه، بخش هایی از غرب خاورمیانه و ایران فشار سطح دریا کمتر از حد هنجار پیش بینی می شود که این شرایط تداوم الگوهای بارشی با گرایش به نرخ مثبت را نشان می دهد: 



الگو بارشی به شرح ذیل ست :



الگو دما به شرح ذیل پیش بینی می گردد:




نظرات 3 + ارسال نظر
مرتضی شمسی پور سه‌شنبه 29 دی 1394 ساعت 00:36

سلام خسته نباشید نظرتون راجع به سرما و برف در نیمه اول بهمن ماه چیست و برای شمال شرق برف و سرمای سنگین داریم یا خیر؟وضعیت نیمه دوم بهمن و خود اسفند برای شمال شرق چطوریه از نظر دما و بارش؟

احمدرضا چهارشنبه 23 دی 1394 ساعت 12:30

سلام

خیلی خیلی ممنونم

ببخشید ؛ با توجه به تصاویر زیر ، دیده میشه که یهو در دریا کاسپین یک کم فشار تشکیل شده

میخواستم بپرسم که این کم فشار از چه نوعی هست ( حرارتی یا دینامیکی ) ؟ … چرا تشکیل شده ؟ و چرا در دریا تشکیل شده و پس از قدری تقویت ، سپس تضعیف میشه

http://www.tropicaltidbits.com/analysis/models/gfs/2016011300/gfs_mslp_pcpn_frzn_asia_5.png

http://www.tropicaltidbits.com/analysis/models/gfs/2016011300/gfs_z500a_asia_6.png

اما مطابق تصویر زیر یک پرفشار دیگه هم در دریا تشکیل شده و به سمت شرق اومده … از چه نوعی هست و چرا تشکیل شده ؟

http://www.tropicaltidbits.com/analysis/models/gfs/2016011300/gfs_mslp_pcpn_frzn_asia_13.png

سپاس بی کران از لطفتون

مرتضی شمسی پور سه‌شنبه 15 دی 1394 ساعت 21:09

سلام اقا مهرداد پست خیلی جامع و کاملی بود دستتون درد نکنه.اخه چطوری به شما نگیم استاد؟شما استاد و سرور ما هستید بازم هر جور که شما راحتید.راستی دهه دوم دی بارش ها در اغلب نقاط شمال شرق به شکل بارونه؟به نظرتون اخرای دی و کلا بهمن ماه دماها در شمال شرق چطوریه زیر نرماله یا خیر؟ممنون میشم جواب بدین.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد