آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا
آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا

تفسیر نقشه های هواشناسی و پیش بینی وضیت جوی کشور مورخ 17 آبان 94

بررسی نقشه های پیش یابی، بیانگر شکل گیری الگوی پشته در منطقه اروپا طی روزهای آینده می باشد. همانطور که در تصویر مشاهده می شود، پشته پرارتفاع از بخش جنوب غرب و جنوب مرکزی اروپا به سوی عرض های شمالی تر گسترش خواهد یافت این گسترش رو به قطب پر ارتفاع سبب جابجایی روباد جبهه قطبی به عرض های بالا در اروپا می گردد. نتیجه آنکه روباد در جانب شرقی ساختار پرفشار به سوی عرض های جنوبی تر در شرق قاره و در نهایت جنوب غرب آسیا می گردد.


هجوم هوای شمالی در بستر روباد جبهه قطبی و تضاد حرارتی که پیوسته در عرض های جنوبی تر بیشتر می گردد منجر به تعمیق بیشتر توده آب و هوایی حامل آن به سوی خاورمیانه می گردد. این توده آب هوای عمیق شده در نفوذ به منطقه وارد سیستم آب و هوای جنب حاره شده و به همرا سایر عوامل حاکم بر این عرض جغرافیایی سبب هدایت سیمای آب و هوایی جنوب غرب آسیا و ایران طی روزهای میانی و پایانی هفته جاری در دهه دوم آبان 94 خواهد شد. 



مهمترین تغییری الگوی ترسیم شده بر روی اروپا افزایش میزان ارتفاع ستون جو در ناحیه اروپای جنوبی _ جنوب مرکزی به سوی مرکز قاره و متقابلا کاهش ارتفاع تراز میانی جو بر روی منطقه جنوب غرب آسیا و ایران طی نیمه دوم هفته جاری می باشد.

 

 بر طبق عکس مقایسه ای ذیل در نقشه بالایی آن که مربوط به مورخ شنبه 16 آذر 94 می باشد، پربند (کانتر) 584 ژئوپتاسیل دکامتر بر روی نیمه جنوبی کشور تا نزدیکی شمال خلیج فارس کشیده شده است و پربند 555 ژئوپتانسیل دکامتر نیز در عرض های شمالی خارج از مساحت کشور بر روی آسیا میانه واقع شداست. الگوها در این برهه حالت مداری تا جنوب غربی نسبی به خود گرفته که با یک پشته ضعیفی بر روی کشور در جریان می باشد. لایه های خطوط هم ارتفاع در آن از هم باز و سطح گرادیان فشار پایین می باشد. در مقابل در روز چهارشنبه 20 آبان 94، با گسترش جریانات شمالی به جنوب غرب آسیا، ورتکس قطبی به سمت منطقه گسترش پیدا خواهد نمود: پربند  584 ژئوپتاسیل دکامتر به مساحت بسیار کوچک جنوب شرق کشور محدود شده است از طرفی خطوط هم ارتفاع 555 ژئوپتاسیل دکامتر به شمال غرب و زون غربی البرز رسیده و پربند 550 ژئوپتانسیل دکامتر از میانه دریای خزر عبور می کند. در این برهه لایه های خطوط هم ارتفاع به هم فشرده شده ست و افزایش طول خطوط پیکان که افزایش میزان سرعت باد تراز میانی جو را نشان می دهد، بیانگر افزایش گرادیان و شیب فشاری در منطقه می باشد.



طبق محاسبات انجام شده با توجه به خروجی مدل های امروز به نظر می رسد که اولین تاثیرات این ناوه روز دوشنبه از اواسط وقت از سوی شمال غرب و غرب کشور نمایان شده و تا روزهای پایانی هفته به نوبت از غرب به شرق مناطق مختلف کشور تحت تاثیرات ناشی از فعالیت این سامانه ناپایدار واقع گردد.


نکته حائز اهمیت در مورد این سامانه 2 شاخه بودن آن در زمان فعالیت بر روی فلات ایران می باشد:

الف: شاخه شمالی سامانه طی روزهای دوشنبه تا چهارشنبه مورخ 18 الی 20 آبان از شمال غرب و دامنه شمالی زاگرس به سمت شرق فعال خواهد بود و موجب بارش باران و در نواحی سردسیر ریزش برف در این مدت خواهد شد.

ب: شاخه جنوبی  طی روزهای سه شنبه تا پنجشنبه از خلیج فارس تا بخش های شرقی نیمه جنوبی موج ریزش های قابل توجهی خواهد شد.

ج: مرکز کشور بعنوان ناحیه واگرا جز نواحی کم بهره در مدت فعالیت سامانه بارشی خواهد بود.


http://shiaupload.ir/images/48538528529174395543.gif


در نقشه ذیل الگوی باد همسرعت تراز تراز 700  هکتوپاسکال و راستای آن را در روز سه شنبه و چهارشنبه 19 و 20 آبان 94 ملاحظه می فرمائید. در این نقشه ها خطوط جریان هم سرعت بر روی شمال و جنوب ایران شاخه های شمالی و جنوبی سامانه یاد شده را نشان می دهد. شاخه شمالی مرهون جریانات چرخندی تراز میانی جو از سمت دریای سیاه ناشی از عبور چرخند اروپایی می باشد. و شاخه جنوبی بر روی خلیج فارس به سبب مچ شدن جریانات شمال غربی از فراز ضلع شرقی واچرخند مستقر بر روی مدیترانه مرکزی و عبور جریانات از شرق مدیترانه با واچرخندی مستقر بر روی آبهای دریا عرب می باشد که خط همگرایی دریا سرخ را بر روی خلیج فارس تقویت نموده است. در فاصله بین این دو شاخه منطقه واگرای مرکزی ایران واقع است که در آن جریانات از هم  دور می شوند.


شاخه فعال جنوبی که در تراز فوقانی با همگرایی از سمت دریای سرخ و از سطح زمین با تراف معکوس کمفشار دریای سرخ همراهی می شود حامل رطوبت مناسب جنوبی از عرض های حاره به روی خلیج فارس و انتقال آن برروی جنوب غرب کشور استان های فارس و بوشهر و سپس هرمزگان و کرمان در دامنه های جنوبی زاگرس خواهد شد که بتدریج در روزهای پاینی هفته با گسترش این جریانات به سمت شرق به سوی عرض های شمالی تر برای استان های خراسان جنوبی نیز تاثیر گذار خواهد بود.

در انتها جریانات مرطوب بارشی در انتهای هفته از فراز استان سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی از کشور خارج می گردد.


http://shiaupload.ir/images/46380712649129148186.png

http://shiaupload.ir/images/64537019947771737651.png


سری زمانی مجموع بارش 24 ساعت را در نقشه های ذیل مشاهده می نمائید. روز دوشنبه عمده فعالیت این سامانه بر روی نواحی غربی کشور و سواحل جنوب غربی خزر خواهد بود بیشترین میزان ریزش ها در این روز بر روی استان های ایلام، غرب لرستان، کرمانشاه، کردستان، نواحی از آذربایجان های شرقی، اردبیل و گیلان خواهد بود. بارش باران و در نواحی سردسیر این استان ها ریزش برف خواهیم داشت و دما بتدریج از اواخر وقت بطوری نسبی رو به کاهش خواهد داشت.

همچنین فعالیت شاخه جنوبی در این روز بتدریج از سمت خلیج فارس، شمال استان بوشهر و فارس آغاز خواهد شد. 


طی روز سه شنبه سرتاسر نیمه غربی بارش ها تداوم خواهد داشت، ضمن آنکه بارش در سواحل خزر تشدید می گردد. دامنه بارش ها به سواحل مرکزی خزر، دامنه های البرز مرکزی شامل استان های قزوین، البرز، تهران و مازندران خواهد رسید و بارش باران و در ارتفاعات این استان ها ریزش برف رو خواهیم داشت. در نواحی از غرب  مازندران، گیلان و اردبیل احتمال آبگرفتگی معابر عمومی دور از انتظار نخواهد بود. در نیمه جنوبی کشور برای استان های خوزستان، بوشهر، فارس، کرمان، هرمرگان تشدید بارش ها رو خواهیم داشت. احتمال آبگرفتگی و سیلابی شدن مسیل ها در نواحی از شمال استان خوزستان، فارس، هرمزگان و کرمان در این روز وجود خواهد داشت. 


در روز چهارشنبه از شدت بارش ها در نیمه شمالی کشور کاسته شده بر روی البرز شرقی و سواحل گیلان و گلستان متمرکز خواهد بود ضمن آنکه به نواحی از شمال شرق کشور نیز خواهد رسید.

در نیمه جنوبی کشور برای استان های فارس، بوشهر، هرمزگان و کرمان شدت بارش ها را خواهیم داشت. با توجه به تشدید بارش ها احتمال طغیان رودخانه های فصلی و بروز سیلاب وجود خواهد داشت ضمن آنکه بر بارش های نواحی شرقی مانند خراسان جنوبی افزوده خواهد شد. 


در روز پنجشبه بارش ها در نیمه جنوبی به بخش های شرقی تر کشیده خواهد شد. استان های هرمزگان، کرمان، فارس، سیستان و بلوچستان و نواحی جنوبی خراسان جنوبی تداوم بارش ها را خواهیم داشت ضمن آنکه از اواخر وقت این روز بتدریج سامانه یاد شده از مرکزهای شرق و جنوب شرق کشور را ترک خواهد کرد.


http://shiaupload.ir/images/04786584049543072583.png

در نقشه زیر مجموع بارش 7 روز آینده را منتهی به روز شنبه 23 آبان 94 ملاحظه می فرمائید:


http://shiaupload.ir/images/67231288055864632664.png


عمده بارش های شهر تهران طی روزهای سه شنبه و چهارشنبه اتفاق خواهد افتاد. بارش ها در نواحی غربی و شمالی استان از شدت بالاتری برخوردار خواهد بود. ضمن آنکه دمای هوای تهران از روز سه شنبه روند کاهشی به خود خواهد گرفت و اواخر روز چهارشنبه اوقات سردی در انتظار پایتخت خواهد بود.





نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد