آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا
آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا

حرکت طوفان مدیترانه ای به سمت ایران، احتمال جاری شدن سیل در برخی شهرهای غربی ایران تا اواسط هفته آینده

یک طوفان کمفشار با حرکت آهسته به سمت شرق سبب رخداد طوفان های تندری به همراه جاری شدن سیل طی روزهای گذشته در بخش هایی از منطقه خاورمیانه شد، که این شرایط آب و هوایی حاد طی روزهای سه شنبه تا پنجشنبه ۷ آبان ۹۴ در منطقه تداوم خواهد داشت. 


رگبارهای روزانه و طوفان های تندری از سواحل مدیترانه ای اسرائیل، فلسطین و سوریه به سوی اردن، عراق و شمال عربستان سعودی ادامه خواهد یافت.


این طوفان های تندری می توانند وقوع بالقوه سیلاب را در پی داشته، رخداد تندبادها و ریزش تگرگ را سبب شوند. نواحی که در آنها بارش اتفاق می افتد، به دلیل رخداد تندبادهای جلوی طوفان های تندری، می توانند تحت تاثیر طوفان های گرد و خاک (Dust Storm) قرار گیرند. به دلیل بارش های مداوم در سراسر منطقه، مخاطره طوفان های گرد و خاگ بطور کلی کاهش خواهد یافت.


در نواحی شمالی، از شرق ترکیه بسوی گرجستان، ارمنستان، آذربایجان و شمال ایران تحت حاکمیت ناحیه بارشی واقع خواهند شد، در حالی که سیل فراگیر برای این مناطق نگرانی محسوب نمی شود، امکان رخداد سیل های محلی و نقطه ای می تواند روی دهد. 



به سبب حرکت آهسته این طوفان و حاکمیت چندین روز متوالی آب و هوای ناپایدار، یک منطقه از طوفان های تندری با بارش های سنگین مجموعا می تواند احتمال جاری شدن سیل در بخش هایی از غرب ایران و شرق عراق را در پی داشته باشد. 


طی روزهای سه شنبه تا پنجشنبه جاری، نواحی از بارش های سنگین نقطه ای (محلی) و طوفان های وابسته به آنها ایجاد خواهند شد. شهرهایی که در خطر بالقوه جاری شدن سیلاب واقع هستند عبارتند از: موصول، اربیل، کرمانشاه، کرکوک، ایلام، کوت و العماره می باشند. میزان بارش به طور متوسط بین ۵۰ الی ۱۰۰ میلی متر (۲ الی ۴ اینچ) و  مقادیر بالاتر به صورت نقطه ای پیش بینی می شود. 


در حالی رگبارها و طوفان های تندری به طور گسترده از شمال و شرق عراق تا غرب ایران و قسمت شمالی برای گرجستان از جمعه تا یکشنبه ۱۰ آبان باقی خواهند بود، خطر وقوع سیل همچنان وجود خواهد داشت. 


اوایل هفته آینده، یک سامانه طوفانی جدید از دریای مدیترانه به منطقه نزدیک خواهد شد، که در پی استمرار چندین روز متمادی شرایط آب و هوای ناپایدار، موجب جاری شدن سیل از نواحی اسرائیل  و سوریه به سوی عراق و ایران خواهد شد


در ادامه در غالب ۴ مدل نقشه های مجموع بارش ۱۴۴ ساعت آینده  را مشاهده خواهید نمود.

  

همانطور که در نقشه مجموع بارش 144 ساعت آینده منتهی به دوشنبه ۱۱ آبان ۹۴ مدل GFS مشاهده می نمائید، عمده بارش کشور در طی این مدت در نیمه غربی، سواحل غربی تا مرکزی خزر و دامنه های البرز غربی تا مرکزی می باشد. ۲ هسته بارشی کشور در بین این مناطق به چشم می خورد:


الف: در غرب کشور برای استان های کرمانشاه، ایلام، لرستان و شمال استان خوزستان بوده مجموع بارش تا روز دوشنبه ۱۱ آبان ۹۴ از ۵۰ میلی متر در نواحی پست و کم ارتفاع تا بیش از ۲۵۰ میلی متر برای نقاط مرتفع این نواحی پیش بینی می شود. 

ب: سواحل جنوب غربی خزر برای استان گیلان، غرب مازندران، ارتفاعات استان های البرز، قزوین، زنجان و نقاطی از استان اردبیل و آذربایجان شرقی تا بیش از ۲۵۰ میلی متر مجموع ریزش های این مدت برآورد می گردد. 


لذا با توجه به حجم بارش قابل توجه در این مناطق امکان آبگرفتی معابر عمومی، جاری شدن سیلاب و اختلال در عبور و مرور وجود خواهد داشت که باید رعایت احتیاط های لازم مورد توجه واقع گردد. 



در مدل های ۴ گانه ذیل بترتیب نقشه های b،a و c معرف مجموع بارش ۱۴۴ ساعت آینده منتهی به دوشنبه ۱۱ آبان ۹۴ متعلق به مدل های NAVGEM، ECMWF وCMC می باشد. طبق این نقشه ها پیک مجموع بارش های کشور تا اواسط هفته آینده در غرب کشور در ارتفاعات استان های ایلام، لرستان و شمال استان خوزستان واقع شده است. در جنوب شرق کشور میزان ریزش ها ناچیز و در حد ۰ می باشد. البته باید به این نکته اشاره کرد که در الگوهای بارشی افزایش و گسترش ریزش ها در ارتفاعات زاگرس جنوبی در استان کرمان و همچنین در جنوب و جنوب شرق خراسان رضوی و شمال خراسان جنوبی دیده می شود. 


در نقشه d معرف مدل ECMWF EPS مجموع بارش ۱۰ روز آینده منتهی به ۱۴ آبان ۹۴ دیده می شود که در این نقشه گسترش بارش ها را در نیمه شمالی کشور در استان های حاشیه البرز جنوبی و مرکز کشور به سمت نواحی شرقی تر دیده می شود اما همچنان منتهی الیه جنوب شرق کشور از بارش های فراگیر محروم باقی مانده ست.






نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد