آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا
آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا

هُرمِ پدیده فون، دمای گنبد کاووس را به 39 درجه رساند، توده هوا گرم به طرف شرق، به عقب رانده می شود...


همانطور که اطلاع رسانی شده بود و امروز از خیلی از ایستگاه های واقع در نوار ساحلی دریا خزر به ثبت رسید، هوا گرم کاملا تابستانی بر روی سواحل خزر بود. گرمترین منطقه در این بخش در تاریخ پنجشنبه 3 آبان 97  گنبد کاووس با دمای 38.5 درجه سیلسیوس گزارش شد که دمای استثنایی در این موقع از سال محسوب می گردد. هوا گرم حاکم بر روی سواحل دریا خزر موجب ایجاد آنومالی (انحراف نسبت به شرایط عادی) حدودا 9 الی 11 درجه دما نسبت به شرایط عادی این موقع از سال گردید. اگر بخواهیم از هر استان ساحلی دریا خزر چند نماینده گرمترین ایستگاه ها را نام ببریم می توان در استان گیلان به رودسر و لاهیجان با 37 درجه، رشت 36 درجه، در استان مازندران ساری و آمل با 35 درجه و در استان گلستان بعد از گنبد کاووس می توان به اینچه برون، کلاله، انبارالوم و مینودشت با 37 درجه اشاره داشت.


طبق مدل های هواشناسی که از روزهای قبل بررسی نموده ایم و با عنایت به آخرین خروجی مدل های هواشناسی این هوای گرم به تدریج به سمت شرق جابجا خواهد شد، بنابر این هوا گرم بر روی استان گیلان بتدریج تضعیف خواهد شد و فردا بعد از ظهر بتدریج از سمت غرب دریا سوی جریانات تغییر خواهد کرد، بنابر این استقرار هوای گرم و حرکت آن به سمت شرق بر روی نواحی شرقی مازندران، گلستان و استان های واقع در شمال شرق کشور را انتظار داریم.



همانطور که در نقشه ملاحظه می گردد، فردا جمعه بعد از ظهر هوای گرم به سمت شرق سواحل و بر روی شمال شرق کشور استقرار خواهد داشت. الگوهای دمایی برای روز جمعه بیشینه 36-38 درجه سلسیوس را بر روی نواحی جلگه ای گلستان پیش بینی می کنند که هوای گرم و تابستانی را نشان می دهد. از اینرو همچنان توصیه می شود تا عادی شدن شرایط دمایی از افروختن آتش در سطح جنگل ها خودداری و قبل از ترک تفرجگاه ها از خاموش شدن آتش اطمینان کامل حاصل گردد.


از بعد از ظهر روز جمعه بتدریج با نفوذ زبانه های توده هوای پرفشار بر روی سواحل دریا خزر و تغییر سوی جریانات از سمت غرب دریا افت دما تدریجا آغاز خواهد شد، این افت دما تا اوایل هفته آینده بر روی کرانه های دریا خزر تداوم خواهد داشت، ورود هوای سرد موجب افت دما بین 15 الی 17 درجه در استان گلستان و 10 الی 15 درجه دما هوا بر روی استان های گیلان و مازندران خواهد شد.  

الگوی آنومالی دما بیشینه هوا طی روز جمعه 4 آبان 97 بر حسب درجه سلسیوس؛

 

الگوی آنومالی دما بیشینه  هوا طی روز شنبه 5 آبان 97 بر حسب درجه سلسیوس؛


الگوی آنومالی دما بیشینه هوا طی روز یکشنبه 6 آبان 97 بر حسب درجه سلسیوس؛


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد