آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا
آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا

تداوم فعالیت سامانه ناپایدار؛ موج بارشزا در 131 ایستگاه رکورد بارش بر جای گذاشت، موج اصلی سرما سه شنبه وارد می شود



طبق انتظارات، سامانه بارشزایی که در مورد آن صحبت کردیم ازدیروز وارد کشور شد، بارندگی های نسبتاً خوبی در بخش های شمالی کشور به ثبت رسید، عمده بارندگی ها در استان های ساحلی دریا خزر برای نواحی غربی و مرکزی گیلان و نیمه شرقی مازندران بوقوع پیوست. بطور کل با فعالیت سامانه ناپایدار، از حدود 131 ایستگاه بارندگی مخابره شد. در این میان، ایستگاه های با بالاترین میزان بارش از آن ساری با 57.3 میلی متر و پس از آن بترتیب گلوگاه با 50.6 و آستارا با 49.5 میلی متر در رتبه های بعدی قرار گرفتند. 


از استان تهران  دماوند، فیروزکوه و  آبعلی بترتیب با 14، 11.2 و 11.1 میلی متر جز نواحی پر بارش های  استان گزارش شدند.  



مطابق با آخرین نقشه های هواشناسی شدت بارش ها را تا امروز شنبه 21 مهر ماه در نوار ساحلی دریا خزر خواهیم داشت، اما بتدریج شدت بارش ها برای فردا در این بخش از کشور کاسته خواهد شد، اما همچنان به تناوب در بخش های غربی کشور برای استان های واقع در شمال غرب، غرب، دامنه های البرز، با شدت خیلی کمتر در برخی از مناطق مرکزی و شمال شرق کشور بارش های رگباری بوقوع می پیوندد، در برخی از مناطق بخصوص در ارتفاعات ریزش تگرگ دور از انتظار نمی باشد.


نواحی واقع در دامنه های جنوبی زاگرس، مانند ارتفاعات استان کرمان باید منتظر رخداد بارش های رگباری خوبی در طی روزهای آینده باشند. 

 


همطونان در نواحی شرقی استان تهران، همانطور که طی دیروز و امروز شاهد بارش های نسبتا خوبی در مناطق مختلف همچون دماوند، آبعلی، فیروزکوه  بودند و حتی در ایستگاه آبعلی ریزش تگرگ نیز مخابره شد، جریانات موج بارشزا طی سه روز آینده موجبات ریزش های نسبتا خوبی را فراهم خواهد آورد، بیشینه بارندگی استان در این مناطق (ارتفاعات نیمه شرقی استان) مخابره خواهد شد. همچنین به دلیل افزایش میزان رطوبت و کاهش ملموس دما هوا، به اشباع رطوبت رسیدن هوا و ایجاد رخداد مه در گردنه ها و راه های مواصلاتی منتهی به کوهستان ها همچون جاده هراز و چالوس می تواند سبب کاهش دید افقی گردد.



روند کاهش دما طبق اطلاع رسانی های گذشته صورت گرفت، در بسیاری از استان های کشور بخصوص بخش های شمالی کشور افت دما ملموس بود. با عنایت به مدل های دمایی بطور متوقف طی امروز و بخصوص برای روز دوشنبه روند نسبی افزایش دما بخصوص بر روی شمال غرب، دامنه های البرز و سواحل دریا خزر را خواهیم داشت اما از اواخر وقت روز دوشنبه و بالاخص روز سه شنبه با نفوذ موج دوم توده هوای سرد روند افت  ملموس دما هوا از سمت شمال و شمال شرق به کشور خواهیم داشت. دمای هوا بخصوص در شمال شرق، ارتفاعات البرز، نیمه شرقی و مرکزی کشور سرد خواهد شد، به احتمال خیلی زیاد دماهای 0 و شاید زیر صفر از ایستگاه های واقع در نواحی سردسیر شمال شرق، شرق و دامنه های البرز طی اواسط به سمت روزهای پایانی هفته مخابره گردد.


معاقب این رویداد، افت دما از اواخر وقت روز دوشنبه استان تهران را در برگرفته و بادمداد روزهای چهارشنبه و پنجشبه اوقات سردی در این استان پیشروی ما خواهد بود.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد