آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا
آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا

پیش بینی فصلی بهار 95: بررسی خروجی مدل های مراکز آب و هوایی معتبر جهانی (شماره 3)



لینک های مرتبط:


برای مشاهده مشروح پیش بینی فصلی بهار 1395 (شماره 3) به ادامه مطلب مراجعه بفرمائید.


 

1- مرکز اروپایی پیش بینی های میان مدت  ECMWF


بر طبق خروجی مرکز آب و هوایی ECMWF، طی 3 ماهه «مارس- می 2016» مجموع بارش ها در بخش های غرب و 2/3 نیمه شمالی کشور با احتمال 50-40 درصد کمتر از نرمال پیش بینی می شود. این در حالی ست که در نیمه جنوبی، جنوب شرق و مناطقی از شرق کشور میزان بارش ها در طی این مدت تفاوت معنی داری نسب به حد نرمال در آمارهای بلند مدت را نشان نمی دهند.


با توجه به نوع آرایش الگوهای باد های غربی، بر روی سراسر عرض های معتدله اوراسیا جریانات اصلی بارش یا Storm Track به صورت مداری گسترش خواهند داشت، این شرایط بیانگر کمتر از نرمال بودن مولفه نصف النهاری جریانات حلقه بادهای غربی در طی این مدت می باشد. بر روی بخش های حاره اقیانوس هند، نرخ بارش ها با درصد احتمال 60-50 و در برخی نواحی تا بیش از 70 % فراتر از نرمال پیش بینی می شود، این وضعیت همچنین در آفریقای شرقی، خلیج عدن، شمال اقیانوس هند و دریا عرب با سطح کمتری دیده می شود، که نشان دهنده فعالیت فراتر از نرمال امواج حاره در این مناطق و در نتیجه تقویت خط همگرایی از سمت جنوب دریا سرخ به سوی نواحی جنوبی _ شرق ایران می باشد. 



با توجه به چشم اندازهای مدل دمایی ECMWF، در بیشتر مناطق کشور متوسط درجه حرارت فصل بهار 95 با احتمال 70 الی 100 درصد فراتر از نرمال بلند مدت خواهد بود:



2- اداره مدل سازی جهانی و شبیه سازی   (Global Modeling And Assimilation Office (GMAO


بر اساس مرکز GMAO، بر روی نواحی قطب و جنب قطب شمال افزایش نابهنجار ارتفاع تراز میانی نسبت به نرمال دیده می شود، بر روی نواحی عرض های جنب حاره به طور متوسط میزان ارتفاع تراز میانی جو بین 10+ الی 30+ متر فراتر از حد متوسط پیش بینی می شود. بر روی نواحی شمال غرب و شمال اروپا وضعیت ارتفاع تراز میانی در حد نرمال بوده که نشان دهنده فعالیت مرکز فعال کم ارتفاع دینامیک در این منطقه می باشد. بر رو شمال شرق آفریقا، نیمه شرقی مدیترانه، شبه جزیره بالکان، جنوب شرق اروپا، دریا سیاه به سوی غرب روسیه (اوراسیا) حاکمیت پشته پر ارتفاع نشان دهنده الگوهای حاره جنوبی در این نواحی می باشد.در جنوب غرب آسیا (خاورمیانه و ایران) به طور متوسط میزان ناهنجاری ارتفاع تراز 500 hpa بین 10+ الی 20+ متر مورد انتظار می باشد.


بر روی میانه اقیانوس آرام شمالی میزان ارتفاع تراز میانی بین 30- الی 60- متر زیر حد نرمال بوده و فعالیت فراتر از نرمال کم ارتفاع دینامیک آلئوت را نشان می دهد.




بر اساس مدل بارشی این مرکز، مجموع و برآیند بارش ها طی سه ماهه مارس - می 2016 بر روی بخش های شمالی آذربایجان های غربی، شرقی، اردبیل، کرانه های دریا خزر (بویژه شرق دریا)، دامنه های البرز مرکزی و شرقی و حد غربی نواحی شمال شرق کشور با میزان 0.25+ الی 0.5+ میلی متر در روز فراتر از نرمال پیش بینی می شود. این شرایط همچنین در میانه جنوبی کشور شامل تنگه هرمز، استان فارس، غرب کرمان و جنوب یزد مورد انتظار می باشد.


در سایر مناطق کشور وضعیت بارش ها تفاوت قابل توجهی با حد نرمال بلند مدت ندارند.



با توجه به نقشه های دمایی، متوسط دما فصل بهار 1395، بالاتر از حد نرمال پیش بینی می شود. در نیمه شرقی، جنوب شرق، نوار غربی و شمالی میزان ناهنجاری دما هوا بین 0.5+ الی 1+ درجه سلسیوس فراتر از نرمال بوده در سایر بخش های کشور تا 0.5+ درجه سلسیوس فراتر از نرمال پیش بینی می شود :




3-مرکز آب و هوایی پکن (Beijing Climate Center (BCC


بر اساس نقشه ناهنجاری میانگین ارتفاع تراز 500 هکتوپاسکال بر روی بخش وسیعی از منطقه اروپا استقرار پشته پر ارتفاع تراز میانی جو دیده می شود. میزان ارتفاع تراز میانی بر روی آب های شمالی شبه جزیره اسکاندیناوی به میزان بیش از 16+ متر فراتر از نرمال بوده و این در حالی ست که بر روی منطقه آسیا مرکزی و میانه ناهنجاری منفی ارتفاع تراز میانی جو نشانه حاکمیت الگوی چرخندی بر روی این منطقه می باشد. 


سرتاسر دریا مدیترانه برقراری ناهنجاری مثبت ارتفاع تراز میانی، نشانه کاهش عبور یا تشکیل سامانه های دینامیکی و فعال بوده که در نتیجه یکی از فاکتورهای مهم و موثر در تامین ناپایداری های لازم جهت ریزش ها در جنوب غرب آسیا در طی فصل بهار کاهش را نشان می دهد.


با توجه به این الگو و آرایش خطوط متوسط ارتفاع تراز میانی طی سه ماهه آینده نشان دهنده کاهش تعداد سامانه های موج های غربی به سطح منطقه خاورمیانه و جنوب غرب آسیا می باشد که نتیجه آن می تواند کاهش ریزش ها در برخی از نواحی این منطقه باشد.



با توجه به نقشه های بیشینه احتمال سطح بارش طی سه ماهه بهار، بر روی بخش های غربی، شمالی و مرکز کشور خشک تر از نرمال بارش فصل بالاترین احتمال را دارد. این در حالی ست که در برخی نواحی جنوب و جنوب شرق (زاگرس جنوبی) بارش های نرمال تا مرطوب تر از نرمال بیشینه احتمال را نشان می دهد:



بر اساس نقشه های دمایی فصل بهار 95، بر روی بخش هایی از نواحی شمال، شمال شرق و شرق کشور سردتر از میزان نرمال بالاترین سطح احتمال را داشته و در مقابل در جنوب غرب و بخش هایی از غرب و مرکز کشور گرایش به سوی فرانرمال دمایی طی فصل بهار بیشترین سطح احتمال را نشان می دهد:




4-وبسایت  AccuWeather 


پیش بینی فصلی آسیا (بهار 2016): خطر سیل از جنوب شرق چین تا ژاپن؛ حاکمیت خشکسالی در جنوب شرق آسیا


توسط Alex Sosnowski، هواشناس ارشد AccuWeather.com

26 فوریه، 2016؛ 09:41 AM ET


طی بهار 2016 در حالی که اعظم مناطق آسیا می تواند شرایط خشک و آرامی را تجربه کند، مناطقی با خشکسالی فزاینده و همچنین احتمال سیلاب پیش بینی می شوند.


براساس گفته های رئیس هواشناس بین الملل AccuWeather، جیسون نیکولاس، طی بهار پیشرو، فاکتور های اصلی در آسیا متعدد بوده، شامل مونسون و تغییرات دماهای آب اقیانوس هند می باشد.


علاوه بر این، همچنان النینو می تواند فاکتور موثری بر فصل تایفون های غرب اقیانوس آرام تا تابستان محسوب گردد.


النینو بعنوان دماهای سطح آب دریا گرمتر از میانگین در شرق و مرکز حاره اقیانوس آرام تعریف می شود. این نوسان دمای سطح آب دریا از گرم به سرد نسبت به میانگین، طی یک دوره چندین ساله تکرار می گردند.



بر طبق چشم اندازهای بلند مدت، طی بهار پیشرو در بسیاری از نواحی آسیا می توان انتظار دماهای نرمال تا فراتر از نرمال را داشت.


یک استثنا که آنچنان غیر معمول بشمار نمی رود، اینست که  درمنطقه متشکل از شمال شرق چین، شرق مغلوستان، روسیه خاور دور  تا شمال ژاپن شرایط برف و سرما ممکن ست  طی ماه مارس و احتمالا به سوی اوایل ماه آپریل تداوم یابد.


طی غالب برهه زمستان اخیر، آب ها در اقیانوس هند گرمتر از میانگین  بوده است. این گرمایش نابهنجار احتمالا به سوی بهار تداوم می یابد.


آب گرم می تواند به آغاز ریزش های حاره زودتر از معمول در بخش های غرب مالزی و اندونزی و همچنین نواحی از جنوب میانمار و تایلندمنجر شود.


طبق نظر آدم دوتی (Adam Douty) هواشناس AccuWeather، باران در این ناحیه به قدری می تواند ریزش نماید که موجب رهایی از شرایط غیر معمول خشکی تا خشکسالی حاد گردد.


این در حالی ست که خشکسالی می تواند در گینه نو، شرق مالزی، اندونزی، تایلند، فیلیپین، کامبوج، جنوب و مرکز ویتنام و جنوب لائوس تدام یابد.


نیکولاس گفت : "طی این بهار ممکن ست هر دو فاکتور موج های حاره یا سیکلون های تکامل یافته اقیانوس هند، جنوب هند را بویژه به سوی ماه می تحت تاثیر قرار دهد. در حالی که خطر فعالیت حاره ای بر فراز دریا عرب دیده می شود،  یورش قوی موج های حاره همچون چاپالا (Chapala) و مگ (Megh )که در نوامبر گذشته  در یمن  رخ داد محتمل نمی باشد.



 ویرانی های سیکلون حاره چاپالا در شهر Mukalla، یمن، در دوشنبه 2 نوامبر 2015 (عکس از Mohammed Bazahier)


بر طبق نظر نیکولز بر روی این مساله که طی ماه می 2016 هر سامانه تشکیل شده بر فراز دریا عرب، خیلی قوی بوده و یا بر روی خشکی تاثیر گذار باشد، تردید وجود دارد.


نواحی که می توانند مرطوب و یا به صورت ناحیه ای خیلی مرطوب باشند شامل:  نپال، بوتان و شمالشرق هند تا جنوب چین، تایوان، شمال میانمار، لائوس، شمال ویتنام و جنوب ژاپن گسترده خواهد بود.


نیکولز گفت: "طوفان ها می توانند از ارتفاعات هیمالیا تا محدوده دریای چین شرقی برای افزایش احتمال سیلاب به میران کافی متعدد و شدید باشند." در ادامه در بخشی از این نواحی، امتداد مسیر طوفان با پیشروی شمال سوی مونسون ملحق خواهد شد.


نواحی از شرق-مرکز چین تا کره جنوبی طی نیمه دوم بهار مرطوب خواهند شد. 


بر اساس بررسی های دن کاتلوسکی (Dan Kottlowski)، کارشناس مسائل سیکلون های حاره، در حالی که ما انتظار یک النینو در حال تضعیف را داریم، اثرات بلند مدت آن موجب خواهند شد که در اوایل فصل تایفون غرب اقیانوس آرام که ماه می می باشد،  طوفان ها فعال تر از میانگین باشد".


این احتمال وجود دارد یک سیستم بر فراز بخش غربی حوضه گسترش یابد، در ادامه غربسو به سمت خشکی سرزمین های آسیا شرقی طی بهار و در اوایل تابستان 2016 انتقال یابد. 


 به سبب برقراری النینو در حال ضعیف،  AccuWeather تعداد  تایفون های کمتری در مقایسه با سال 2015 پیش بینی می کند.


نواحی دیگری احتمال دارد با طوفان های متعدد با اثرات برف و سرما در ابتدا و در ادامه با بارش باران در طی  بهار مواجه شوند، این نواحی شامل قزاقستان تا غرب-مرکز سیبری گستره خواهد داشت.


کشورهایی که ممکن ست  طی بهار 2016 خشک تر از میانگین باشند شامل: ترکیه، لبنان، اسرائیل، سوریه، اردن و بخش های شمالی عراق و ایران می باشند. نزول قابل توجه سیستم های طوفانی در منطقه می تواند منجر به کاهش  رویدادهای طوفان گرد و خاک و یا بیشتر وقایع منفرد نسبت به وضعیت معمول که در طی بهار  رخ می دهد منجر گردد. 


نواحی دیگر آسیا شامل عربستان سعودی تا غالب افغانستان، پاکستان، هند، بنگلادش و شمال میانمار برای فصل بهار می توانند شرایط معمول خشک را تجربه کنند.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد