آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا
آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا

سازمان هواشناسی: استقرار هوای بسیار گرم همچنان در چند روز آینده در بیشتر مناطق کشور


هوای بسیار گرم همچنان در چند روز آینده ادامه خواهد داشت و البته در برخی نواحی جنوب شرقی و سواحل دریای خزر شاهد بارش های بسیار خفیف و پراکنده خواهیم بود.


چشم انداز پیش بینی رویدادهای حدی بر روی کشور


با توجه به نقشه مولتی مدل پیش یابی رویدادهای حدی آب و هوایی طی 5 روز آینده پدیده غالب بر روی نوار شرقی، استان های حاشیه البرز شرقی تا مرکزی، نواحی مرکز و جنوب شرق کشو وزش باد شدید موقتی و بروز پدیده گرد و خاک خواهد بود. این وزش باد برای نوار شرقی خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سمنان، قم، جنوب استان تهران، اصفهان، کرمان، یزد و سیستان و بلوچستان در برخی ساعات افزایش یافته و به تبع آن بروز پدیده گرد و خاک، کاهش کیفیت هوا و دید افقی را در پاره ای از این مناطق به دنبال خواهد داشت.

این وزش باد شدید برای برخی از استان های حاشیه زاگرس شرقی نیز پیش بینی می شود.

الگوی مدل گرد و خاک نشان می دهد که طی روزهای یکشنبه و دوشنبه به سبب وزش باد شدیدی که بر روی بیایان های دشت کویر حادث می گردد، گرد و خاک های انتقالی در نواحی از استان های سمنان، تهران، قم سبب کاهش دید افقی شده، همچنین توده ای از گرد و خاک بر روی بیابان های قره قوم بر روی ترکمنستان می تواند نواحی از شمال شرق کشور را تحت تاثیرات خود قرار دهد.

وزش بادها بر روی نواحی مرکزی نیز تشکیل توده های گرد و خاک را بر روی استان اصفهان، یزد نیز نشان می دهد.

به نظر می رسد با شدت گرفتن بادهای 120 روزه سیستان گردو خاک بر روی نوار شرقی خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان و بخش هایی از استان کرمان طی روز دوشنبه تشدید شود.

الگوی مدل پیش یابی شرایط آب و هوای حدی نیز علاوه بر پدیده وزش باد شدید، بروز هوای گرم شدید را بر روی نواحی از شمال شرق، استان های حاشیه البرز، شمال غرب،زاگرس و نواحی از شرق تا جنوب شرق کشور با رنگ قرمز نشان می دهد که به سبب استقرار توده هوای پر ارتفاع جنب حاره تابستانه می باشد. این در حالی ست که بر روی حوزه آب های خلیج فارس، تنگه هرمز و جنوب سیستان شرایط متوسط دما کمتر از نرمال و بر روی شرق هرمزگان تا جنوب سیستان و بلوچستان حتی به شرایط حدی خنکتر از نرمال نیز سوق خواهد یافت.


این مدل شرایط حدی بارندگی را طی 5 روز آینده بر روی ایران نشان نمی دهد.


تحلیل نقشه های هواشناسی طی 14 روز آینده منتهی به هفته دوم مرداد 98


طی هفته اخیر، هفته چهارم تیر ماه 98 بر روی عرض های قطب شمال الگوی آنومالی مثبت ارتفاع / فشار جو نشان دهنده تضعیف ورتکس قطبی بوده، در نتیجه حلقه بادهای غربی بر روی اوراسیا، متحمل جریانات نصف النهاری و رخداد ماندایی بر روی منطقه شرق اروپا می باشد. مرکز سیکلونی فعال بر روی شمال غرب روسیه با الگوی گردش پادساعتگرد، فرودبلندی تا عرض های جنوبی بروی منطقه بالکان و پهنه آبی دریا مدیترانه گسترانید ست که  محدوده جنوب شرقی آن تا حوزه شمال غرب تا غرب منطقه خاورمیانه را تحت تاثیر قرار داده است. گذر جریانات ناپایدار بروی منطقه ما به بروز ناپایداری های منتج به بارش در نیمه شمالی و نقاطی از غرب کشور منتهی شده است. از بین 31 استان حدود 16 استان طی هفته اخیر گزارش بارندگی ها را به ثبت رساندند. بالاترین مجموع مقادیر بارش هفتگی از رامسر به میزان 77.6 میلی متر به ثبت رسید، بعد از آن نوشهر با 57.1 میلی متر سردمدار شد. 
بر روی منطقه موسمی جنوب شرقی ایران بارندگی ها در برخی ایستگاه های مستقر در این منطقه به ثبت رسیدند. در این ناحیه ایرانشهر با 17.5 میلی متر بالاترین میزان بارش ها را طی این هفته به خود اختصاص داد و رتبه دوم از آن سراوان با 8.2 میلی متر شد.
طی هفته اخیر متوسط دما هوا در بسیاری از مناطق کشور گرمتر از حد نرمال بلند مدت قرار داشته است. بطوری که بر روی غالب مناطق نیمه شمالی، مرکز و باند شرقی کشور دما هوا گرمتر از شرایط عادی این موقع از سال تجربه شد. بالاترین میزان ناهنجاری متوسط دما هوا هفتگی بر روی استان های مرتبط با حاشیه جنوبی رشته کوه البرز و نواحی از شمال شرق کشور بوده است. بالاترین بیشینه دما هوا طی هفته اخیر از آن ایستگاه شوش با 50.5 درجه سلسیوس واقع در خوزستان به ثبت رسید، این در حالی ست که کمترین میزان کمینه دما هوا گزارش شده 5.9+ درجه سلسیوس از ایستگاه بابارشانی واقع در کردستان مخابره شد.
متوسط دما هوا طی این هفته بر روی نوار غرب و جنوبی عموماً  نرمال و در برخی مناطق کمتر از حد نرمال بلند مدت واقع بوده ست. 
ادامه مطلب ...

پیش بینی فصلی آب و هوای کشور طی پاییز 98 - آپدیت سوم بررسی الگوی سال های آنالوگ مشابه (فعالیت خورشیدی)


سومین پیش بینی فصلی پاییز 1398 با بررسی سال های آنالوگ در ارتباط با الگوی سیکل فعالیت خورشید ارائه گردید.


بر اساس یک چشم انداز اولیه که توسط سازمان NOAA/NASA در خصوص آینده فعالیت خورشیدی در چرخه جدید (سیکل 25) تهیه شده است، به نظر می رسد ابعاد سیکل 25 چرخه فعالیت خورشیدی همانند سیکل 24 بوده و میانگین بیشینه تعداد لکه ها در این سیکل بین 95 تا 130 عدد بالغ گردد. در این پیش بینی آمده ست که خاتمه سیکل 24 فعالیت خورشیدی زودتر از ژوئیه 2019 و دیرتر از سپتامبر 2020 رخ نخواهد داد و اوج سیکل 25 نیز بین سال های 2023 الی 2026 بوقوع بپیوندد.



با توجه به اینکه هم اکنون در انتهای سیکل 24 فعالیت خورشیدی واقع هستیم و یک محدوده زمانی بین خاتمه سیکل 24 و آغاز سیکل 25 وجود دارد، 2 سناریو در این خصوص مطرح است:


1- نخست حالتی است که اواخرسیکل (چرخه)  قبلی فعالیت خورشیدی طی تابستان بسوی پاییز تداوم یابد و ما در فصل پاییز در روزهای واپسین سیکل 24 فعالیت خورشیدی واقع باشیم. در این خصوص ما 14 سال را در آمارهای بلند مدت یافتیم که چنین ویژگی در آنها دیده می شود: 1866، 1878، 1889، 1901، 1913، 1923، 1933، 1943، 1953، 1964، 1975، 1986، 1996 و 2008.


2- دوم حالتی است که از تابستان به سمت پاییز وارد سیکل جدید فعالیت خورشیدی خواهیم شد؛ بنابر این یک سال بعد از تمامی سال های سناریو اول در این دسته قرار می گیرد: 1867، 1879، 1890، 1902، 1914، 1924، 1934، 1944، 1954، 1965، 1976، 1987، 1997 و 2009.


در ادامه 28 سال مورد بحث تحلیل و تفسیر شدند.

ادامه مطلب ...

تعدادی از پیغام هایی که برای ما ارسال کردید



مشکل 
نوید حاج بابایی 
 با عرض ادب و سلام خدمت شما بزرگوار ارشیو تحلیل و نقشه های شما مربوط به یک یا دو سال قبل عکس و نقشه ها قابل دسترسی و دانلود نیستند. پنج‌شنبه ۲۰ تیر ۱۳۹۸ @ ۰۹:۴۶ ب.ظ

پاسخ: با سلام وقت بخیر؛ با تشکر از حسن توجه شما عرض کنم خدمت شما تمامی تصاویر نقشه های این سایت بر روی آپلودرهای رایگان منتشر می شوند بدیهی هست بعضی از لینک و آدرس های اینترنتی درج شده این تصاویر خارج از اراده ما و بنابه تصمیم صاحبان این سایت ها منقضی و از دسترس خارج شوند. اگر تصویر یا نقشه خاصی مدنظر دارید عنوان کنید در صورت امکان بازیابی خواهیم کرد. با احترام فراوان

حسین
آقای شهبازی برای حدودای ۷ مرداد پیش بینی هوای سرد میشه بر اساس یک سیستم کنترلی پنج‌شنبه ۲۰ تیر ۱۳۹۸ @ ۰۹:۲۶ ب.ظ

پاسخ: با سلام و عرض وقت بخیر  طبق پیش بینی های صورت گرفته طی هفته چهارم تیر ماه و همینطور تا هفته نخست مرداد ماه بر روی بیشتر مناطق داخلی کشور متوسط دما هوا تمایل به فراتر از حد نرمال بلند مدت را نشان می دهد اما طی این مدت عبور امواج تراز میانی جو از فراز بخش های شمالی تر سبب عبور هوای خنکتر و موقتی بر روی نوار شمالی کشور می گردد که میتواند سبب شکست گرمای ناهنجار بر روی این نواحی گردد با توجه به اینکه با طولانی تر شدن بازه زمانی چشم اندازها میزان عدم قطعیت در رخداد پیش بینی ها افزایش می یابد نمیتوان از الان برای آن برهه اظهار نظر کرد.

Ali
 باسلام و خسته نباشید پیش بینی های شما افزایش 1 الی یک و نیم درجه امده..در صورتی که استان یزد و خصوصا شهرستان بافق یزد از اول تیرماه تا کنون 4 الی 5 درجه هوا گرمتر و ماندگار هست..افزایش دمای تیرماه امسال بی سابقه میباشد..و خواهشا بفرمائید تا چه تاریخی دمای هوا بحالت نرمال خود برمیگردد..باتشکر پنج‌شنبه ۲۰ تیر ۱۳۹۸ @ ۱۲:۱۵ ق.ظ

پاسخ: با سلام و عرض وقت بخیر توجه نمائید پیش بینی هایی که ذکر می شود دارای بازه زمانی مشخصی می باشد و طی آن بازه زمانی اعتبار خواهد داشت مثلا اگر در پیش بینی جوی ذکر می شود انومالی متوسط دما هوا 7 روزه فراتر از نرمال بلند مدت می باشد به این معناست که میانگین این 7 روز روی هم رفته به میزان مشخص شده گرمتر از نرمال می باشد که این میزان آنومالی دما هوا ممکن است در تک تک این روزها مقادیر متفاوتی را داشته باشد.