آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا
آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا

تداوم بارندگی ها در زاگرس، افزایش دما هوا طی روزهای آینده، ممکن است افزایش دما در سواحل خزر به مرحله گرما برسد...



با توجه به عبور امواج متناوب ناپایدار طی امروز و فردا شنبه 28 مهر 97، بر روی استان های واقع در دامنه های زاگرس رشد ابر، وزش باد و رگبار باران پیش بینی می شود. استان های کردستان، همدان، کرمانشاه، ایلام، زنجان، نیمه غربی مرکزی، شرق لرستان، چهارمحال و بختیاری، کهکیلویه و بویراحمد، غرب اصفهان، فارس، شمال خوزستان، شرق بوشهر، شمال هرمزگان و بخش هایی از استان کرمان بارندگی ها را خواهیم داشت. محاسبات انجام شده نشان می دهد طی روز یکشنبه یکی از امواجی  نسبتاً قوی تر به بخش های غربی کشور نفوذ خواهد کرد که پیامد آن ابتدا رخداد بارندگی در نوار غربی کشور و سپس گسترش آن به نیمه غربی کشور خواهد بود. 


در انیمیشن ویدئویی ذیل می تواند روند بارندگی تجمعی 138 ساعت آینده منتهی به روز چهارشنبه 4 آبان 97 را از منظر دو مدل ECM و GFS مقایسه نمود. طبق الگوهای فعلی اگر در انتهای روز چهارشنبه بخواهیم نامی از مناطق با بالاترین دریافت های بارندگی را بیان نمائیم قطعا نام استان های غربی کشور بالاخص مناطق واقع در نوار غربی در ارتباط با دامنه غربی رشته کوه زاگرس در بخش های شمالی، میانی و جنوبی آن می باشد.


استان های کردستان، کرمانشاه، ایلام، خوزستان، لرستان، بخش هایی از فارس و کرمان جز مناطق با بالاترین دریافت های بارندگی طی مدت زمان یاد شده خواهد بود.



با توجه به تفسیر تحولات الگوی جو طی 7 روز آینده (اینجا را ببینید) ما طی هفته پیشرو با روند گرما شدن تدریجی دمای هوا مواجه خواهیم بود. اولین مناطقی که بیش از سایر مناطق از روند گرمایش هوا متاثر خواهد شد، نواحی ساحلی دریا خزر خواهد بود که بواسطه تضعیف زبانه ها توده هوای پرفشار سطح زمین با افزایش نابهنجار دمای هوا روبرو خواهد شد. همانطور که مشاهده می شوند روند گرمایش هوا بخصوص در طی نیمه دوم هفته پیشرو از روز سه شنبه به سمت روزهای پایانی هفته تسریع و شدت گرما هوا نسبت به مقادیر نرمال بلند مدت بیشتر خواهد بود. 


تتمه هوا سردی که مدت ها ست بر روی کشور استقرار دارد طی نیمه اول هفته پیشرو در بیشتر مناطق کشور تداوم داشته و فرانرمال دمایی بر روی نوار ساحلی خزر آغاز خواهد شد. اما به طرف نیمه دوم هفته هوای سردتر از نرمال بر روی بخش های غربی، جنوبغربی و جنوبی کشور محدود می گردد که ناشی از تاثیرات کم ارتفاع  و وجود جریانات ناپایدار در این مناطق می باشد. در روزهای پایانی هفته که نیمه شمالی با افزایش شدید دما هوا نسبت به نرمال مواجه می گردد استیلای فرانرمال دمایی در بیشتر مناطق سیطره یافته ست.  

  


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد