آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا
آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا

با جابجایی و تشدید توده هوا پر ارتفاع جنب حاره موج اول گرمای تابستانی در راه هست ...


چکیده:

  • با توجه به نقشه های هواشناسی با جابجایی محور پر ارتفاع جنب حاره بروی غرب کشور و  تشکیل پشته ارتفاعی بر روی مدار غرب روسیه و امتداد آن تا غرب خاورمیانه،  بسبب ورود توده های گرم طی روزهای آینده روند افزایش دما هوا در نواحی نیمه شمالی (بخصوص شمالغرب)، غرب و با شدت کمتر بر روی بخش های مرکزی کشور تداوم خواهد داشت.
  • طی 5 روز آینده استان های واقع در شمالغرب، سواحل دریا خزر و دامنه های البرز و استان های واقع در غرب کشور گرمترین استان های نسبت به نرمال بلند مدت با آنومالی بین 2 تا 10 درجه سلسیوس بالاتراز حد نرمال استان های واقع در شرق، مرکز، دامنه های جنوبی - جنوب شرقی زاگرس، دامنه های زاگرس جنوبی - جنوب شرقی در استان های کرمان، یزد و فارسخنکتر از حد نرمال بین 1 الی 8 درجه سلسیوس کمتر از حد نرمال.
  • اوج گرمای تهران طی روزهای یکشنبه و دوشنبه مورخ 10 الی 11 تیر با حدود دمای 40 الی 41 درجه و برای استان خزوستان با تشدید زبانه های توده هوای کمفشار فصلی طی روز دوشنبه با دماهای 50 و بالاتر پیش بینی می شود.
  • به سبب استقرار زبانه های کمفشار فصلی و افزایش ضخامت جو، مناطق داغ (Hot Spot) مناطق گرمتر منطقه بر روی بخش های غربی، جنوبی و جنوب شرقی کشور، جنوب پاکستان و افغانستان واقع می باشند.


با توجه به افزایش قابل توجه دمای هوا  طی 5 روز آینده در بخش شمالی کشور بخصوص شمال غرب و سواحل دریا خزر وقوع دماهای بیشینه بسیار بالا در این مناطق نسبت به نرمال بلند مدت در پیش ست بطوری که طی 5 روز آینده وقوع دماهای بالای 30 درجه در اردبیل، بالای 35 درجه در تبریز، بالاتر از 35 درجه در مناطق جلگه ای گیلان - مازندران و بالاتر از 40 درجه در مناطق پست استان گلستان پیش بینی می شود. این میزان دما در منطقه شمال غرب کشور بین 5 تا 14 درجه، در سواحل دریا خزر 4 تا 11 درجه (در استان گلستان تا 14 درجه) و در غرب کشور بین 3 تا 7 درجه بالاتر از حد نرمال این موقع از سال می باشد.


اوج گرمای تهران طی روز های یکشنبه و دوشنبه 10 الی 11 تیر 97 پیشرو خواهد بود و پیش بینی می شود دما هوا تهران در ایستگاه مهرآباد طی روز یکشنبه به 41-40 درجه سسیلسیوس افزایش یابد که حدودا 7 درجه سلسیوس بالاتر از حد نرمال بلند مدت پیش بینی می شود. انتظار می رود، اوج گرما در منطقه جنوب غرب کشور و جلگه خوزستان با تشدید زبانه های توده هوا کمفشار فصلی، طی روز دوشنبه 11 تیر 97 بوقوع پیوسته و دماهای حتی بالاتر از 50 درجه سلسیوس از ایستگاه های مختلف استان مخابره گردد. 

 همانطور که در نقشه الگوی آنومالی ارتفاع تراز 500 هکتوپاسکال مشاهده می شود، منطقه، تحت تاثیر فشار زیاد جنب حاره واقع گردیده ست که محور آن به سمت شمال و غربسو تا دریا کاسپین جابجا شده ست، هسته مرکزی آن بر روی غرب کشور استقرار داشته و بر روی بیشتر مناطق تاوایی منفی حاکم ست. این پشته پر ارتفاع  به پشته القائی در عرض های بالاتر (شمالی) بر روی غرب روسیه ملحق می گردد. بدین ترتیب با افزایش ضخامت جو بر روی استان های واقع در غرب، شمالغرب و نیمه شمالی، دماهای نابهنجار گرمی را شاهد خواهیم بود، اما به دلیل جریانات بر گشتی از منطقه وسیع پر ارتفاع غرب روسیه به سمت آسیا میانه، جریانات شمالی بر روی بخش شرقی کشور و دامنه های جنوبی - جنوبشرقی زاگرس دماهای متعادل تری نسبت به حدود نرمال این مناطق به ارمغان می آورد.



به سبب استقرار زبانه های کمفشار فصلی و افزایش ضخامت جو، مناطق داغ (Hot Spot) بر روی بخش های غربی، جنوبی و جنوب شرقی کشور، جنوب پاکستان و افغانستان واقع می باشند.

از الگوی آرایش خطوط جریان در تراز 200 هکتوپاسکال در می یابیم، با جابجایی شمالسوی هسته جت جنب حاره مراکز پر ارتفاع فوقانی به عرض های بالاتر بر روی کشور منتقل شده اند و لایه فوقانی در منطقه تحت استیلای الگوی واچرخندی قرار گرفته ست. این جریانات ساعتگرد در ضلع جنوبی خود جت استریم حاره شرقی تابستانه را بر روی هند، دریا عرب و شرق شبه جزیره عربستان ایجاد می کند. 

سامانه های توده آب و هوایی سیستم باد غربی  با توجه به خطوط هم ارتفاع تراز 500 هکتوپاسکال (خط قرمز مرز بیرونی پشته پر ارتفاع جنب حاره) و الگوی آرایش جت استریم جنب حاره به عرض های شمالی بروی منطقه معتدله جابجا شده اند.




با توجه به نقشه آنومالی میانگین دما 5 روزه (سلسیوس) می تواند گفت: استان های واقع در نیمه شمالی - غربی کشور روزهای گرمی را در حال تجربه کرده و بالعکس استان های واقع در نیمه شرقی -مرکزی و دامنه های جنوبی - جنوبشرقی زاگرس از دماهای معتدلتری نسبت به حدود نرمال بلند مدت برخوردار خواهند بود. بطور کلی از نظر سیما دمایی می تواند دسته بندی ذیل را اشاره نمود:


1- استان های واقع در شمالغرب، سواحل دریا خزر و دامنه های البرز غربی گرمترین استان های نسبت به نرمال بلند مدت با آنومالی بین 5 تا 10 درجه سلسیوس بالاتر از حد نرمال.

2- استان های واقع در دامنه های البرز میانی - شرقی و استان های واقع در غرب کشور گرمتر از حد نرمال بین 2 تا 5 درجه سلسیوس بالاتر از حد نرمال.

3- استان های واقع در شرق، مرکز، دامنه های جنوبی - جنوب شرقی زاگرس خنکتر از حد نرمال بین 1 الی 4 درجه سلسیوس کمتر از حد نرمال.

4- بر خی از نواحی مرتفع دامنه های زاگرس جنوبی - جنوب شرقی در استان های کرمان، یزد و فارس خنکتر از حد نرمال بین 4 تا 8 درجه سلسیوس کمتر از حد نرمال.


5- در سایر مناطق متوسط دما هوا نرمال تا 2 درجه گرمتر از حد نرمال بلند مدت واقع می باشند. 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد