آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا
آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا

فعالیت سامانه بارشزا از عصر روز چهارشنبه 18 دیماه لغایت اوایل یکشنبه 22 دی 98


همانطور که در بخش های قبلی اطلاع رسانی شد سامانه ای بر روی منتهی الیه شرقی دریا مدیترانه استقرار دارد، این سامانه با حرکت شرقسوی خود از عصر روز چهارشنبه فعالیت خود را از سمت غرب آغاز خواهد نمود و تا اوایل روز یکشنبه کشور را تحت تاثیر خود قرار خواهد داد. 

ار عصر روز چهارشنبه تا پایان روز پنجشنبه غالب مناطق واقع در شمال غرب، غرب، جنوب غرب، سواحل شمالی، استان های واقع در دامنه های البرز جنوبی و نواحی از شمال شرق کشور تحت تاثیر سامانه، بارش برف و باران را شاهد خواهند. بود به دلیل افت دما هوا، بارش برف در شمال غرب، غرب، دامنه های مرکزی زاگرس، استان های واقع در دامنه های البرز پیش بینی می شود. شدت بارش تا پایان روز پنجشنبه بر روی غرب سواحل شمالی، نواحی از غرب و دامنه های زاگرس مرکزی خواهد بود. از اواخر وقت روز پنجشنبه با تقویت جریانات جنوبی بر روی استان های جنوبی بر شدت و میزان بارش ها بتدریج افزوده خواهد شد. این بارش ها طی روزهای جمعه و شنبه بر روی جنوب، سپس جنوب شرق و شرق کشور می تواند بروز سیلاب، آبگرفتگی های معابر، خسارت به زیر ساخت ها و در ارتفاعات بروز کولاک، مه گرفتگی و اختلال در تردد را در پی خواهد داشت.

همچنین از عصر روز پنجشنبه با تقویت جریانات شمالی بر روی سواحل شمالی کشور بر میزان بارش ها افزوده شده و طی روزهای جمعه و شنبه بر روی کل سواحل شمالی کشور بارش قابل توجه باران و افت دما پیش بینی می شود.

با توجه به تقویت پشته پرارتفاع توده هوای پرفشار بر روی اروپای مرکزی، الگوی بلاکینگ امگا مانندی بر روی آن تشکیل می شود که موجب می گردد بازوی راست این ساختار امگا بر روی غرب و جنوب غرب آسیا واقع شود. همزمان با این تغییرات فرود بلندی از عرض های جغرافیایی بالا به سمت سرزمین های جنوبی گسترش می یابد که نتیجه توامان این شرایط فعالیت سیکلونی فرود بلندی است که امواج کوتاه همراه با آن در سطح منطقه موجب بروز ناپایداری ها و پدیده بارش خواهد شد. یکی از امواج این فرود از عصر روز چهارشنبه  از سمت غرب موجب شروع بارش ها  عمدتاً به شکل برف و در نواحی جنوبی و کم ارتفاع بشکل رگبار و رعد و برق خواهد شد. در اواخر وقت روز چهارشنبه شدت بارش ها بر روی جنوب غرب کشور (دامنه های مرکزی زاگرس) پیش بینی می شود که در ارتفاعات زاگرس مرکزی موجب بروز بارش برف و کولاک می گردد. طی روز پنجشنبه بارندگی ها بشکل برف بر روی شمال غرب، دامنه های البرز خواهیم داشت که با شمالی شدن جریانات از عصر روز پنجشنبه بارندگی ها بر روی کرانه های استان های گیلان و غرب مازندران تشدید خواهد شد که بارندگی بر روی سواحل تا پایان روز شنبه در بیشتر مناطق تداوم می یابد. 

 اما شاخه جنوبی سامانه بر روی جنوب غرب، حوزه خلیج فارس و هرمزگان تاثیر گذار خواهد بود. با کشیده شدن امواج ناپایدار سامانه به نواحی جنوبی کشور و انتقال رطوبت از عرض های جنوبی، بارندگی ها بشکل رگبار و رعد و برق از روز جمعه بر روی استان های جنوبی تشدید می گردد و این بارش ها از سمت استان فارس و بوشهر به سوی کرمان، هرمزگان (و جزایر جنوبی)، سیستان و بلوچستان و سپس خراسان جنوبی گسترش یافته و تا اوایل روز یکشنبه بر روی مناطق جنوب کشور موجب بارش های فراوان، رعد و برق (با احتمال صاعقه)، طغیان آب رودخانه ها و سیلاب در برخی مناطق و همچنین پدیده برف، کولاک و به دنبال آن کاهش دید و اختلال در تردد جادهای کوهستانی در ارتفاعات زاگرس  جنوبی خواهد شد.

از عصر روز جمعه بارندگی ها علاوه بر بخش های جنوبی بتدریج بر روی نیمه شرقی کشور گسترش می یابد و طی روز شنبه تا یکشنبه بر روی سرتاسر این مناطق پدیده بارش خواهیم داشت این بارش ها بر روی خراسان رضوی بشکل برف در غالب مناطق آن رخ خواهد داده و به دنبال آن کاهش ملموس دما هوا پیش بینی می شود. 

با نفوذ جریانات ناپایدار سامانه از چهارشنبه شب از سمت بخش های غربی کشور روند کاهش دما هوا پیش بینی می شود، این کاهش دما طی روز پنجشنبه کل نیمه غربی را تحت تاثیر خود قرار خواهد داد، سپس با ریزش جریانات شمالی بر روی سواحل شمالی کشور از عصر روز پنجشنبه و طی روز جمعه بر روی کرانه های ساحلی شمال کشور، دامنه های البرز این کاهش دما تجربه خواهد شد. طی روزهای جمعه تا یکشنبه عمده کاهش دما هوا بر روی مرکز و بخش های جنوبی کشور خواهیم داشت. اما روز دوشنبه با خروج سامانه از بخش های شرقی کشور و گسترش جریانات سرد شمالی بواسطه نفوذ زبانه های توده هوای پرفشار بر روی کشور هوای سرد استقرار پیدا خواهد کرد.

نظرات 9 + ارسال نظر
احمد شنبه 21 دی 1398 ساعت 19:04

سلام این الگو برامن اشناست فکر کنم نیمه بهمن نوبت شمال کشور هست که مثل چند سال پیش در استانهای شمال کشور 3 متر برف بارید همه کشور در گرفت

Hedi پنج‌شنبه 19 دی 1398 ساعت 22:27

سلام استاد ، استاد واسه دهه ی اخر دی ماه و دهه ی اول بهمن بارندگی در جنوب استان اذربایجان غربی شهرستان سردشت بالای نرمال هست یا کمتر از نرمال ؟؟

با سلام

با توجه به کاهش بارندگی ها بر روی منتهی البه جنوب شرق ترکیه بارش ها روی این مناطق رو به کاهش می روداما روی هم رفته در منطقه سردشت بارش ها عمدتا طبق میانگین رخ خواهد داد

Hedi پنج‌شنبه 19 دی 1398 ساعت 11:58

سلام استاد .

استاد دهه ی اواخر دی ماه و دهه ی اول بهمن وضعیت بارندگی در جنوب استان اذربایجان غربی چطور میتونه باشه نرمال هست یا بالای نرمال یا کمتر

با سلام

بروز خشکی هایی در جنوب شرق ترکیه طی مدت یاد شده به چشم می خورد اما روی هم رفته در آذربایجان غربی وضعیت بارش ها به هنجار و مطابق نرمال بلند مدت خواهد بود.

امین چهارشنبه 18 دی 1398 ساعت 20:02

سلام.خسته نباشین.آیا در بهمن ماه در سطح کشور سرمایش خواهیم داشت و سرماهای ناهنجار دهه اول بهمن داریم؟؟؟به نظر بهمن بسیار سرد با سرمای سخت داریم

با سلام

با عنایت به الگوی نقشه های هواشناسی وزن اصلی دوره سرد طی بهمن ماه در نیمه اول این ماه و مشخصا در دهه نخست رخ میدهد.

مصطفی سه‌شنبه 17 دی 1398 ساعت 22:58

سلام برای سیرجان بارش برف پیش بینی می کنید؟ باتشکر

با سلام

در ارتفاعات شهر سیرجان بارش برف پیش بینی می شود.

هادی سه‌شنبه 17 دی 1398 ساعت 21:45

سلام استاد
این هوای سردی که میفرمایین برای روز دوشنبه به بعد استقرار مییابه سرمای شدید یا نرماله
ممنون

با سلام

این هوای سرد نسبت به حد نرمال یک ناهنجاری محسوب می گردد.

منتظر سه‌شنبه 17 دی 1398 ساعت 18:06

سلام استاد،خسته نباشید.بارش های اصفهان از سامانه پیش روبه چه مقداراست؟احتمال سفیدپوش شدن اصفهان چقدراست؟احتمال بارش های دلچسب درمرکزوجنوب غرب اصفهان وجوددارد؟ ممنون❤

با سلام

عمده بارندگی های ناشی از فعالیت این سامانه طی روزهای جمعه و شنبه رخ داده و بیشتر مناطق استان از این بارش ها بهره مند خواهند شد. بارش برف سبک بیشتر مناطق اصفهان رو انشاالله تحت تاثیر قرار خواهد داد.

امین سه‌شنبه 17 دی 1398 ساعت 13:09

سلام.خسته نباشین.آیا بعد گذر این هوای سرد پرارتفاع اروپایی در شمالغرب مستقر خواهد شد و گرمای ناهنجاری اوایل بهمن خواهیم داشت؟؟؟علت تضعیف این سرمای شدید قطبی چی بود واقعا؟؟؟؟؟؟؟

با سلام

گرمایی در کار نخواهد بود میزان بارندگی ها شاید رو به کسری برود.

Bahman سه‌شنبه 17 دی 1398 ساعت 11:27

سلام مهرداد جان
دستت درد نکنه
بدشانستر از سواحل خزر خود سواحل خزر هستش که رن برف رو نمیبینه و فقط غرب و شمال غرب میبینه.
با تشکر که ما رو مغلوب کردید.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد