آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا
آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا

پیش بینی فصلی بهار 95: بررسی خروجی مدل های مراکز آب و هوایی معتبر جهانی (شماره 2)



 

لینک های مرتبط:


برای مشاهده مشروح پیش بینی فصلی بهار 1395 (شماره 2) به ادامه مطلب مراجعه بفرمائید.



1- اداره هواشناسی بریتانیا  Met Office


بر اساس آخرین خروجی مدل های مرکز آب و هوایی بریتانیا، طی سه ماهه «مارس- می 2016» بر روی سرتاسر مدار شمالگان افزایش بیش از 50 متری ارتفاع تراز میانی جو دیده می شود که مبین درجاتی از فاز منفی شاخص نوسان AO ست. بر روی سرتاسر ناحیه جنب قطبی تا معتدله، شامل شرق کانادا، جنوب گرینلند، شمال اطلس و بخش های مرکزی اروپا میزان ناهنجاری ارتفاع بین 10+ تا 10- متر پیش بینی می شود، این در حالی ست که بر روی عرض های جنوبی تر (جنب حاره) این ناهنجاری بین 10+ تا 30+ متر در نوسان می باشد. شرایط مذکور طی مدت زمان یاد شده، نشان دهنده جابجایی توده های آب و هوا بر روی عرض های شمالی و معتدله در سرتاسر منطقه اروپا و اوراسیا می باشد. 


در سرتاسر حوزه دریا مدیترانه و سرخ میزان ناهنجاری ارتفاع تراز میانی جو به 20+ الی 30+ متر  و در جنوب غرب آسیا و ایران به  10+ الی 20+ متر بالغ می گردد. وضعیت یاد شده می تواند به این معنا باشد که شاخه هایی از توده های آب و هوا عرض های بالا به صورت نصف النهاری از روی فلات ایران عبور می نمایند که می تواند همگرایی دریا سرخ (Red Sea Convergence Zone (RSCZ را به صورت غیر کلاسیک بر روی ایران فعال نماید.



الگوهای ناهنجاری فشار سطح دریا طی سه ماهه «مارس - می 2016» بیانگر متوسط فشار بالاتر از نرمال بر روی ناحیه شمالگان (مدار قطبی) به میزان 2+ هکتوپاسکال می باشد. بر روی عرض های جنب قطبی و میانه کاهش نابهنجار فشار سطحی نشان دهنده گسترش و عبور سامانه های کمفشار از عرض های شمالی تر می باشد. بر روی سرتاسر عرض های میانه اوراسیا، نابهنجاری متوسط فشار سطح دریا بین 1- الی 1.5- و حتی در برخی نواحی به 2+ هکتوپاسکال می رسد. 


بر روی بخش اعظم دریا مدیترانه و دریا سرخ میزان متوسط فشار سطح دریا نرمال تا 0.5 + هکتوپاسکال بیشتر از نرمال پیش بینی می شود، در حالی که بر روی فلات ایران و شرق خاورمیانه و آسیا میانه نرمال تا 0.5- و در برخی نواحی تا 1- هکتوپاسکال حاکمیت خواهد داشت. این وضعیت نشان دهنده کاهش فراوانی ایجاد و یا عبور سیستم های کمفشار از فراز دریا های موثر طی دوره زمانی یاد شده می باشد.



مجموع بارش های سه ماهه «مارس - می 2016» بر طبق نقشه های ناهنجار بارشی در غالب مناطق کشور نرمال تا 0.3 - میلی متر در روز زیر نرمال پیش بینی می شود. در بخش هایی از نواحی جنوبی (استان هرمزگان، سیستان و بلوچستان، کرمان و یزد) و همچنین در بخش هایی از استان سمنان و خراسان رضوی امکان رخداد بارش های متمایل به نرمال نیز طی این مدت وجود خواهد داشت:



بر اساس مدل دمایی، میزان متوسط دمای هوا طی سه ماهه  «مارس - می 2016» در بیشتر مناطق کشور بین 1+ الی 1.5+ درجه سلسیوس بالاتر از سطح نرمال پیش بینی می شود. بر روی نواحی از جنوب غرب و بخش هایی از غرب کشور این میزان ناهنجاری به 0.5+ الی 1+ درجه سلسیوس مورد انتظار می باشد:




2- مرکز تحقیقات هواشناسی فدراسیون روسیه (Hydrometeorological Research Centre of Russian Federation (Hydrometcentre of Russia


بر اساس نقشه های مرکز تحقیقات هواشناسی فدراسیون روسیه، مجموع بارش ها طی سه ماهه «مارس - می 2016» در بخش های شمالی کشور بالاتر از نرمال ترسیم شده است که در این بین شمال غرب ایران بالاترین میزان احتمال را به خود اختصاص داده ست. در نیمه جنوبی و جنوب غرب کشور وضعیت نرمالی دیده می شود:



بر طبق خروجی این مرکز، در بیشتر مناطق کشور طی سه ماهه آینده متوسط دمای هوا با احتمال بالا، فراتر از حالت نرمال پیش بینی شده است:




3- آژانس علم و فناوری دریایی _ زمین ژاپن (Japan Agency for Marine-Earth Science and Technology (JAMSTEC


بر طبق خروجی مدل SINTEX-F1 CGCM مشتمل بر 9 مولفه اسمبل از آژانس علم و فناوری دریایی _ زمین ژاپن (JAMSTEC)، مجموع بارش طی سه ماهه «مارس - می 2016» در غالب مناطق کشور در محدوده نرمال (0.1 + الی 0.1- میلی متر در روز) پیش بینی می شود. بر روی بخش های شمالی کشور عمدتا بر روی بخش های شمالی ناحیه شمال غرب کشور، سواحل دریا خزر، دامنه های البرز، شمال شرق، بخش هایی از شرق و مرکز کشور میزان ریزش ها در فصل بهار 1395، به میزان 0.1 + الی 3+ میلی متر در روز بالاتر از سطح نرمال های بلند مدت پیش بینی می گردد. در نواحی از کرانه های دریا خزر شامل سواحل استان های مازندران، گلستان و زون شرقی البرز نرخ بارش ها در طی مدت زمان یاد شده بین 0.3+ الی 0.6+ میلی متر در روز بالاتر از سطح نرمال های بلند مدت مورد انتظار می باشد.


طی این مدت در برخی نواحی جنوب شرق کشور  امکان رخداد کاهش بارش ها به میزان 0.1- الی 0.3- میلی متر در روز محتمل می باشد.



بر اساس خروجی مدل های دمایی مرکز، در سرتاسر آسیا مرکزی استقرار هوای گرمتر از نرمال دیده می شود، بطوری که در بخش هایی از روسیه جنوب غربی و حومه آرال میزان ناهنجاری متوسط دما هوا سه ماهه  یاد شده، بیش از 1.5+ درجه سلسیوس بالاتر از هنجار پیش بینی می گردد. به همین سبب بر روی غالب نواحی جنوب غرب آسیا و فلات ایران متوسط دمای هوا فصل بهار 1395 بالاتر از میزان نرمال های بلند مدت پیش بینی شده است. در این مدت میزان متوسط دمای هوا در بخش هایی از شمال غرب، سواحل دریا خزر، شمال زاگرس، زون غربی و مرکزی البرز بین 1.2+ الی 1.5+ درجه، بر روی سایر بخش های شمالی کشور بین 0.9+ الی 1.2+ درجه، در غالب نواحی مرکز، شرق و غرب کشور بین 0.6+ الی 0.9+ درجه و در بخش هایی از بخش غربی نیمه جنوبی و نوار ساحل جنوب کشور بین 0.1+ الی 0.6+ درجه سلسیوس پیش بینی می گردد:



 

4- متد آنالوگ ساخت (CONSTRUCTED ANALOG METHOD (CA

بر اساس نقشه های CA طی سه ماهه   بر روی سرتاسر نواحی جنب حاره شمال آفریقا، جنوب غرب آسیا و شبه قاره هند میران ناهنجاری ارتفاع تراز 500 hpa بین 15+ الی 30+ متر بالغ می گردد. مراکز ناهنجار مثبت ارتفاع تراز میانی جو بر روی شمال شبه جزیره عربستان و شمال غرب آفریقا به میزان 30+ الی 45+ متر دیده می شود. بر روی آسیا مرکزی، هسته ناوه کم ارتفاع با میزان ناهنجاری 30- الی 45- متر در این نواحی گسترش یافته است، بطوری که بر روی بخش های غربی دریا سیاه میزان ناهنجاری ارتفاع تراز میانی جو در محدوده نرمال (7.5+ الی 7.5- متر) قرار گرفته ست.


بر روی غالب مناطق عرض های قطبی ناهنجاری مثبت ارتفاع تراز میانی جو بیانگر ضعیف بودن ورتکس قطبی و به طبع آن بروز فاز منفی شاخص AO می باشد.


cahgt_anom.1.gif


بر طبق نقشه های بارشی CA طی سه ماهه   در نواحی از غرب، جنوب غرب و نوار جنوبی کشور مجموع بارش ها بین 0.25- الی 0.5 میلی متر در روز کمتر از حد نرمال بوده و در نواحی از شمال زاگرس این میزان تا 1- میلی متر در روز بالغ می گردد. 


در سایر نواحی کشور برآیند ریزش ها تفاوت قابل توجهی نسبت به حد نرمال های بلند مدت نشان نمی دهد:



از نظر وضعیت دمایی، میانگین دمای هوا فصل بهار بر روی نواحی غربی و جنوبی کشور به طور متوسط بین 1+ الی 2+ درجه سلسیوس بالاتر از حد نرمال پیش بینی می شود. در غالب نواحی کشور میزان ناهنجاری دما هوا بین 0.5+ الی 1+ درجه سلسیوس بالاتر از حد نرمال مورد انتظار می باشد. 

وضعیت دمایی در بر روی نواحی شمال شرقی به سبب حاکمیت هوای سردتر از نرمال بر روی آسیا مرکزی به صورت نرمال با گرایش اندک به کمتر از نرمال دمایی طی فصل بهار 1395 دیده می شود.




5- اسمبل مدل چندگانه آمریکای شمالی (North American Multi-Model Ensemble (NMME


با توجه به نقشه های مدل های 7 گانه آمریکا شمالی، طی سه ماهه فصل بهار 1395، بر روی نواحی قطب شمال میانگین ارتفاع تراز میانی جو بالاتر از حد نرمال می باشد، در نتیجه سیمای کلی روند نوسان قطب (AO) در این مدت غالبا در محدوده فاز منفی واقع خواهد بود. بر روی ناحیه شمال و شمال غرب اروپا حاکمیت ناهنجاری منفی ارتفاع تراز 500 hpa (که نشان دهنده قوی تر از نرمال بودن کمفشار IL می باشد) و در نقطه مقابل بر روی عرض های جنب حاره سرتاسر جنوب غرب اروپا و دریا مدیترانه  ناهنجاری مثبت ارتفاع تراز میانی (که نشان دهنده قوی تر از نرمال بودن پرفشار AZ می باشد)، درجاتی از فاز مثبت شاخص NAO را نشان می دهد. 

بر روی جنوب غرب آسیا و خاورمیانه ناهنجاری ارتفاع تراز میانی جو فراتر از نرمال دیده می شود که افزایش میزان متوسط ارتفاع را بر روی این نواحی طی مدت یاد شده نشان می دهد. بر روی میانه شرقی اقیانوس آرام شمالی وجود ناحیه کم ارتفاع تراز میانی جو نشان دهنده فعالیت قوی تر از نرمال کم فشار آلئوت می باشد، که نشان دهنده فاز مثبت شاخص PDO ست.


از 7 مدل مذکور، 3 مدل درجاتی از کاهش نسبت به نرمال بارش های فصل بهار 1395  را در غالب مناطق کشور نشان می دهد، این در حالی ست که 4 مدل باقی مانده در بیشتر مناطق یا در بخش هایی، وضعیت نرمال تا کمتر از نرمال را نشان می دهند. در این میان در بخش هایی از شرق کشور، زاگرس میانی و مرکز کشور به اتفاق نظر بالاتری از سوی مدل مذکور دارای شرایط نرمال تا فراتر از نرمال بارشی فصل می باشند:


بر طبق تمامی نقشه های NMME میانگین دمای فصل بهار 1395، در بیشتر مناطق کشور فراتر از نرمال ترسیم شده ست، به طور متوسط دمای فصل در بیشتر نواحی کشور بین 0.5+ الی 1+ درجه سلسیوس فراتر از نرمال پیش بینی می گردد:



نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد