آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا
آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا

هشدار درجه 5 ( بالاترین سطح): پتانسیل رخداد سیلاب های مخرب در جنوب غرب، جنوب، نواحی مرکزی، شرق و شمال شرق کشور



سامانه ای که از اواسط وقت دیروز آثار فعالیت آن بر روی بخش های غربی کشور به شکل بارش باران و برف آغاز شد، یک ناوه کمفشار بریده ای ست که دامنه تراف آن وسیع می باشد، به عبارت دیگر در حالی که مرکز چرخند آن بر روی عرض های بالای 40 درجه شمالی واقع شده اما امتداد ترف آن تا بخش های جنوبی شبه جزیره عربستان می رسد. حداکثر آنومالی منفی ارتفاعی آن بر روی حوزه دریا خلیج فارس واقع می گردد. به همین سبب منطقه خلیج فارس و استان های جنوبی کشور تحت تاثیر حداکثر تاوایی ناوه واقع می باشند که شدیدترین بارندگی های یک سامانه در این ناحیه واقع ست. 


الگوی آرایش تراز فوقانی جو نشان می دهند با حرکت سامانه به سمت شرق، میزان سرعت در هسته روباد جنب حاره بر روی شمال دریا سرخ فزونی می یابد و بتدریج محور روباد جت استریم از خلیج فارس بر روی جنوب ایران واقع می گردد، تشدید هسته سرعت روباد باعث افزایش میزان سرعت شاخه نزولی سلول هدلی بر روی منطقه می گردد و از طرف دیگر منطقه خلیج فارس و استان های جنوبی کشور تحت منطقه چپ خروجی جت استریم واقع می گردند در نتیجه این شرایط واگرایی در لایه های فوقانی افزایش یافته و با منطبق شدن منطقه تاوایی ضلع جنوبشرقی ناوه،  صعود هوا در سطوح جو این منطقه تشدید می گردد.



این صعود قوی جریانات هوا با گسترش زبانه های کمفشار به دلیل ساختار دینامیکی ناوه به همراه گسیل مقادیر زیادی رطوبت از عرض های جنوبی در مسیر همگرایی به سمت منطقه جنوب ایران موجبات ریزش های فراوان و قابل توجهی در این منطقه طی روز های یکشنبه تا سه شنبه پیشرو فراهم خواهد آورد.


نقشه پیش بینی بارش تجمعی 60 ساعته طی اواسط وقت روز یکشنبه 21 لغایت اوایل وقت روز چهارشنبه 24 بهمن ماه 97 نشان دهنده پوشش بارش های قابل توجه بر روی بیشتر استان های جنوبی کشور می باشد؛ استان های بوشهر، فارس، کرمان، هرمزگان و نیمه شمالی سیستان و بلوچستان تحت بارندگی های قابل توجه و سیل آسا واقع خواهند شد. بالاترین میزان بارش ها بر روی بخش شمالی استان هرمزگان و نواحی از نیمه جنوبی فارس با بیش از 110 میلی متر در 60 ساعت پیش بینی می شود. سایر مناطق استان های یاد شده با بیشینه بالاتر از 65 میلی متر در 60 ساعت مقادیر بارندگی ها برآورد می گردد. 

 


طلایه داران این سامانه در بخش های جنوب غربی در نقاطی از خوزستان، چهارمحال و بختیاری، کهکیلویه و بویراحمد، لرستان و ایلام می باشد که میتواند سبب رخداد سیلاب هایی در نقاطی از این استان ها گردد. 


نواحی مرکزی کشور شامل استان های یزد، اصفهان و استان شرقی خراسان جنوبی به سبب فرارفت قابل توجه رطوبت و تحت قرار گرفتن تاوایی مثبت جلوی ناوه در مناطقی بارش های قابل توجهی دریافت خواهند کرد. در نتیجه احتمال جاری شدن رواناب ها و طغیان آب روخانه ها در این سه استان بخصوص طی اواخر وقت روز دوشنبه و طی روز سه شنبه وجود دارد. 


شمال شرق کشور هم تحت تاثیرات ناشی از فرارفت جنوبی، ایجاد یک شیب فشاری ناشی از حضور زبانه های پرفشار شمالی و کمفشار جنوبی  و چرخندی سامانه در لایه های میانی جو، طی روز سه شنبه تا اوایل وقت روز چهارشنبه تحت بارندگی های قابل توجهی واقع خواهد شد.


اما از نظر پوشش برف عمق برف فعلی  بر روی سطح فلات ایران در نقشه ذیل به نمایش درآمده ست؛ 


بیشترین حجم برف در زون البرز متوجه دامنه های  البرز بر روی شمال استان های تهران، البرز، قزوین و نیمه جنوب - جنوب غربی مازندران می باشد، قلل سهند، سبلان و ارتفاعات جنوب غربی آذربایجان غربی هم مثال های خوبی از بالاترین میزان حجم برف انباشته روی خطه شمال غرب محسوب می گردند. در جنوب غرب کشور بر روی چهار محال و بختیاری، غرب اصفهان و جنوبشرق استان لرستان نمونه هایی از بیشینه برف انباشته به چشم می خورد. 


به سبب عدم بارش های مناسب زمستانه و بالا بودن سطح دماها طی نیمه نخست فصل زمستان در زون شمال شرق به نظر می رسد،  قبل از ورود سیستم فعال مورد بحث، ذخایر برف قابل توجهی انباشت نگردیده ست.



الگوی برف انباشته شده بر روی زمین بعد از خروج سامانه فعال بارشزا طی روز چهارشنبه 24 بهمن 97؛ تفاوت قابل توجهی در مناطقی از شمال شرق و دامنه های جنوبی زاگرس در نیمه جنوبی کشور به چشم می خورد. 


وقتی دو نقشه بالا را روی هم لایر می نمائیم و الگوی دیفرنت را ترسیم می کنیم میتوان به وضوح تغییرات پوشش برف قبل و بعد از فعالیت سامانه بارشزا را مقایسه نمود: در نیمه شمالی کشور بالاترین تفاوت در پوشش برف انباشته متعلق به شمال شرق کشور بر روی خراسان شمالی، رضوی و ارتفاعات شمالی خراسان جنوبی به چشم می خورد. یک منطقه بر روی البرز شرقی در جنوب شرق استان مازندران نیز قابل تشخیص ست. در جنوب غرب کشور بر روی دامنه های مرکزی زاگرس واقع در استان لرستان، جنوب غرب استان مرکزی و ارتفاعات پراکنده در شمال غرب اصفهان نیز تفاوت در پوشش برف آنها در این مدت مورد انتظار خواهد بود. 


اما چیزی که خوشایند ما هست و بسیار جای خوشحالی دارد تفاوت قابل توجه پوشش برف در استان های جنوبی واقع در دامنه های جنوبی زاگرس می باشد، استان های فارس، کرمان، ارتفاعات نیمه جنوبی یزد، غرب و مرکز استان کرمان و منتهی الیه جنوب اصفهان (منطقه سمیرم) می باشد که ذخایر برف این استان ها را تقویت خواهد نمود. 



نظرات 4 + ارسال نظر
نسرین یکشنبه 21 بهمن 1397 ساعت 21:01

ایا احتمال بارش برف در سطح شهر قزوین هست و اگر احتمال دارد چند سانت میاید و البته چه موقعی

نسرین یکشنبه 21 بهمن 1397 ساعت 11:09

ایا احتمال بارش برف در سطح شهر قزوین است مثلا برف دو سانتی و اگر هست در چه روزی چون بنده فردا از سفر بر میگردم

امیر بردو شنبه 20 بهمن 1397 ساعت 22:38

استاد شهبازی عاشق تحلیلهای نابت هستم

امین شنبه 20 بهمن 1397 ساعت 20:36

سلام.بسیار عالی بود توضیحات.آیا بهار پیش رو در کشور عالی و بسیار بالای نرمال خواهد شد و در شمالغرب در فروردین هم برف خوب رخ خواهد داد؟؟؟این الینوی متوسط هم در بهار هم تداوم داشته و میتواند به پاییز سال بعد هم کشیده شود؟؟؟؟

با سلام

بله فصل بهار انشاالله فصل مرطوبی بر روی بیشتر مناطق کشور خواهد بود. النینو تداوم رو خواهد داشت.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد