آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا
آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا

بارندگی موج کم دامنه مدیترانه ای میهمان شمال غرب کشور؛ استقرار توده هوا گرم تداوم خواهد داشت...



الگوهای پیش یابی جو نشان دهنده استقرار مرکز سامانه بارشزای دامنه کوتاه بر روی بخش های شرقی مدیترانه می باشد، محاسبات نشان می دهند با حرکت شرقسوی امواج ناپایدار ناشی از این سامانه طی امروز جمعه 9 اذر 97  تا روز یکشنبه بر روی نواحی غرب، شمال غرب، سواحل دریا خزر و ارتفاعات رشته کوه البرز افزایش ابر، بارش باران و در ارتفاعات بارش برف پیش بینی می گردد. سامانه مذکور به دلیل حاکمیت پشته پر ارتفاع بر روی کشور با حرکت به سمت شرق تضعیف می گردد، لذا بر روی مناطق مرکزی، جنوب و شرق کشور بارندگی به ارمغان نمی آورد. 


طی روز جمعه 9 آذر عمده بارش ها بر روی غرب و جنوب غرب آذربایجان غربی، غرب کردستان و ساحل دریا خزر پیش بینی می شود. طی روز شنبه 10 آذر هسته بارش ها بر روی آذربایجان غربی و غرب کردستان پیش بینی می شود. روز یکشنبه 11 آذر بارش ها در مناطق بیشتری از غرب کشور گسترش یافته، شمال غرب، غرب، سواحل دریا خزر و استان های حاشیه البرز را در برخواهد گرفت که شدت بارش ها بر روی شمالغرب و بخش های غربی کشور پیش بینی می شود. طی روز دوشنبه 12 آذر فعالیت سامانه بارش ها به ایستگاه آخر خود خواهد رسید، بر روی نوار ساحلی دریا خزر و نواحی شمال شرق کشور وقوع بارش پیش بینی  و بتدریج از شمال شرق کشور خارج می گردد.



بیشترین میزان بارش تجمعی ناشی از فعالیت سامانه مذکور طی 5 روز آینده بر روی شمالغرب ، غرب و سواحل دریا خزر پیش بینی می شود. استان های آذربایجان غربی، شرقی، کردستان، زنجان، کرمانشاه، شمال ایلام، گیلان و مازندان بیشترین میزان بارش ها را به خود اختصاص خواهند داد. به دلیل همراهی جریانات گرم جنوبی با این سامانه بارش ها بیشتر بشکل باران بوده و در نواحی مرتفع شمال غرب و دامنه های البرز بارش برف خواهیم داشت. 

 


در انیمیشن ویدئویی ذیل مجموع بارش 24 ساعته طی 5 روزه جمعه 9 لغایت سه شنبه 13 آذر 97 به نمایش در آمده ست، همانطور که ملاحظه می گردد طی روزهای جمعه تا یکشنبه بیشترین میزان بارش ها ناشی از فعالیت سامانه بارشزا بر روی شمال غرب، برخی مناطق غربی و مناطقی از سواحل دریا خزر همچون گیلان و مازندران صورت خواهد گرفت:


 

به دلیل تقویت جریانات جنوبی جلوی سامانه مذکور و همچنین حاکمیت پر ارتفاع در لایه های جو بر روی کشور در بیشتر مناطق  میانگین دما هوا نسبت به نرمال بلند مدت بشدت گرم می باشد. الگوی میانگین دما هوا طی 5 روزه آینده نشان دهنده استقرار هوای گرم بر روی بیشتر مناطق کشور می باشد که بر روی دامنه های زاگرس واقع در نواحی غرب، شمال غرب و دامنه های البرز بالاترین میزان گرمایش هوا نسبت به حدود نرمال بلند مدت پیش بینی می شود. 



نظرات 5 + ارسال نظر
امین دوشنبه 12 آذر 1397 ساعت 18:56

سلام.خسته نباشین.

سلام

ممنونم

Masoud یکشنبه 11 آذر 1397 ساعت 22:08

وضعیت گیلان چطور پیش بینی میشه؟
هم سرمایشی و هم بارشی؟
سرمای ناهنجاری که برفی کنه میاد؟

با سلام

دست کم تا سه هفته آینده از موجی که به این شکل سرمای ناهنجار بر روی کشور ایجاد کند به چشم نمی خورد.

علی یکشنبه 11 آذر 1397 ساعت 13:20

سلام و احترام به استاد گرامی . این سایت بهترین و تخصصی ترین مرکز اطلاع رسانی هواشناسیه جای تشکر داره . متاسفانه سایت سازمان هواشناسی کشور پیش بینی هاش کاملا کلی و مختصر هست و شبکه خبر هم کارشناس هواشناسی بجای نشان دادن مدل ها و نقشه های واقعی میاد روی نقشه نقاشی میکشه . سوال داشتم خدمت شما به نظر میرسه سامانه پربارشی 4 شنبه همین هفته به کشور نفوذ کنه برآورد شما از میزان بارش این سامانه در منطقه غرب چیه ؟

با سلام

تشکر بابت اظهار لطفی که داشتید

اگر اجازه بفرماید در پست تخصصی سامانه یاد شده را تحلیل خواهیم کرد.

با ما باشید

هادی شنبه 10 آذر 1397 ساعت 00:37

سلام، وقت بخیر
بر اساس مدل cfs v2 در ماه دسامبر، با پیوند پر فشار جنب حاره ای خاورمیانه با پشته ی آسیای میانه مواجه خواهیم بود که این موضوع باعث افزایش ارتفاع جو بر روی کشور میشه. به نظر شما آیا این موضوع باعث کاهش بارش و افزایش دما بر روی کشور خواهد شد؟

با سلام وقت بخیر
در برخی مناطق بله انتظار بر این هست روی استانهای جنوبی همچون هرمزگان و سیستان وبلوچستان کاهش بارندگی رو داشته باشیم.

امین جمعه 9 آذر 1397 ساعت 13:52

سلام.احتمالا تا پایان آذر ناهنجاری گرمایی و دماهای بالای نرمال به خصوص در غرب و شمالغرب کشور داشته باشیم.امسال آذر و دی در کشور گرمتر از حد نرمال خواهد بود؟؟؟؟؟

با سلام

آذر میانگین دما هوا بالاتر از حد نرمال هست که از اواخر این ماه و ورود به دی ماه الگوهای سرمایشی به چشم می خوره.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد