آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا
آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا

هشدار درجه 5 ( بالاترین سطح): آذر ماه با سیلاب و آبگرفتی آغاز خواهد شد، چهره شمال غرب، زاگرس و البرز زمستانی می گردد.



طبق آخرین داده ها و مدل های آینده نگری هواشناسی، ناوه ای عمیق ناپایدار بر روی شرق دریا مدیترانه در حال شکل گیری ست. این موج از انرژی بسیار خوبی برخوردار و با جریانات گرم و مرطوب جنوبی همراهی می گردد. با توجه به حرکت آهسته این سامانه طی روزهای متمادی، مناطق مختلف کشور را تحت تاثیر فعالیت خود قرار خواهد داد. لذا از روز جمعه طی دوشنبه مورخ 2 الی 5 آذر 97 بر روی بیشتر مناطق کشور شاهد رخداد بارندگی ها خواهیم بود. بر اساس آخرین اطلاعات دریافت شده از مدل های بارندگی، بیشترین میزان بارش ها بر روی دامنه های زاگرس مرکزی و جنوبغرب کشور متمرکز خواهد بود. استان های ایلام، لرستان، خوزستان، چهارمحال و بختیاری، کهکیلویه و بویراحمد، بوشهر، شمالغرب فارس و غرب استان اصفهان هسته بارندگی های ناشی از این سامانه را به خود اختصاص خواهند داد در این مناطق میزان مجموع بارش بین 75 الی 150 میلی متر بر آورد می گردد که حتی در ارتفاعات استان های ایلام، جنوب لرستان، خوزستان، چهارمحال و بختیاری، کهکیلویه و بویراحمد تا 200 میلی متر و بیشتر بالغ می گردد.



لذا برای این استان ها احتمال آبگرفتی معابر عمومی و سیلابی شدن مسیل ها پیش بینی می شود. با ورود سامانه بارشزا بر روی نواحی غربی کشور بارش برف بر روی ارتفاعات شمالغرب و دامنه های زاگرس در غرب و جنوب غرب کشور بارش برف پیش بینی می شود.  طی روز شنبه بارش برف بر روی بیشتر مناطق شمالغرب و دامنه های شمالی و مرکزی زاگرس چهره زمستانی را برای بسیاری از مناطق این خطه به ارمغان ِخواهد آورد. طی روز های جمعه، شنبه و یکشنبه بارش برف بر روی شمال غرب و دامنه های زاگرس در غرب کشور موجب می گردد که در راه های مواصلاتی منتهی به کوهستان ها و نواحی برفگیر و اختلال در تردد بروز یابد. لذا به هموطنانی که در طی این مدت قصد عزیمت به جادهای کوهستانی واقع در شمال غرب ، غرب و جنوبغرب کشور را دارند توصیه می گردد با خودروی خود را به تجهیزات زمستانی مجهز  نمایند.  

 با توجه به استقرار الگوی پشته پرفشار بر روی عرض های شمالی (اروپا) ریزش جریانات شمالی بر روی آسیا مرکزی موجب لغزش ورتکس قطبی به سمت نواحی جنوبی خواهد شد. تداوم این جریانات بر روی  شرق دریا مدیترانه بتدریج با تقویت گردش سیکلونی (چرخندی) همراه خواهد شد و کم ارتفاع ایجاد شده تعمیق می یابد. همراه با تعمیق توده هوای کم ارتفاع، کسب رطوبت مناسب از پهنه های آبی موجب تقویت آن خواهد شد.

در نقشه ذیل الگوی دو سلول شدن ورتکس قطبی استراتوسفر میانی (50 هکتوپاسکال) و لغزش آن بر روی سیبری که به صورت تراف امتداد یافته به طرف جنوب غرب آسیا  موجب ریزش هوای سرد شمالی به روی منطقه شده و در نتیجه شرایط را برای تشکیل ناوه کم ارتفاع فعال منتهی الیه شرق دریا مدیترانه مساعد می نماید.


در انیمیشن ویدئویی ذیل وضعیت الگوی آنومالی ارتفاع تراز 500 هکتوپاسکال (سمت راست) و آنومالی آب های قابل بارش (سمت چپ) به صورت همزمان مشاهده می گردد.
طی روز های واپسین هفته جاری با عمیق شدن توده هوای کمفشار و حرکت تدریجی و آهسته شرقسوی آن به طرف کشور ضمن تشدید واچرخندی پشته پرفشار بر روی نیمه شرقی کشور پایداری و روند افزایش دما هوا بر روی این بخش از کشور بروز خواهد یافت و همزمان گرادیان شدیدی در راستای جنوب غربی -  شمال شرقی از سمت دریا سرخ بطرف دامنه های  رشته  کوه زاگرس شکل می گیرد که حامل مقادیر زیادی رطوبت از مناطق جنوبی می باشد.

 

لذا وضعیت کلی آب و هوا کشور بدین شرح پیش بینی می شود:


طی روز جمعه 2 آذر 97؛ اوج بارش ها بر روی جنوب غرب و گستره آن بر روی غرب کشور می باشد.هسته بارندگی ها بر روی جنوب غرب کشور استان های خوزستان، چهارمحال و بختیاری، کهکیلویه و بویراحمد، ایلام و لرستان متمرکز بوده در برخی از مناطق این استان ها رخداد آبگرفتگی معابر عمومی ، جاری شدن سیلاب پیش بینی می شود. بارندگی ها بر روی  ارتفاعات شمال غرب غرب و جنوب غرب کشور به شکل برف نمایان خواهد شد. بارش برف بر روی ارتفاعات لرستان، چهارمحال و بختیاری، کهکیلویه و بویراحمد، غرب اصفهان و شمال غرب فارس نسبت به سایر مناطق بارزتر بوده و می تواند اختلال در جاده های کوهستانی را بدنبال داشته باشد.



طی روز شنبه 3 آذر 97؛ دامنه بارش ها به استان های واقع بر روی دامنه های جنوبی رشته کوه البرز نیز کشیده خواهد شد و بر روی مناطق مرکزی و شمال شرق کشور بارندگی ملایم انتظار می رود. از اواخر وقت روز جمعه، با نفوذ زبانه های توده هوا پرفشار بارندگی ها  بر روی سواحل دریا خزر تشدید خواهد شد، بارش ها در حد آبگرفتی معابر عمومی و سیلابی شدن مسیل های آبی بر روی استان های گیلان و مازندران خواهد بود. 


هسته بارندگی ها بر روی جنوب غرب کشور بر روی استان های ایلام، لرستان، خوزستان، چهارمحال و بختیاری، کهکیلویه و بویراحمد، غرب و جنوب اصفهان، شمال غرب فارس و شمال بوشهر واقع می باشد که بر روی شمال خوزستان، جنوب لرستان، ایلام و چهارمحال و بختیاری به بیش از 100 میلی متر طی 24 ساعت بالغ می گردد. رخداد سیلاب و آبگرفتگی معابر عمومی در استان های نام برده در جنوب غرب کشور بسیار جدی می باشد و باید اقدامات لازم در این خصوص صورت گیرد. 


 بارش برف بر روی سرتاسر شمال غرب، غرب و جنوب غرب کشور در امتداد رشته کوه زاگرس و همینطور ارتفاعات البرز غالب خواهد بود. بارش برف در گردنه ها و جاده های مواصلاتی قطعا مشکلاتی برای رفت و آمد خودروها ایجاد خواهد کرد، لذا اکیا توصیه می گردد هموطنانی که قصد عزیمت به جاده های کوهستانی شمال غرب، غرب، جنوبغرب و البرز را دارند حتما با امکانات کامل و تجهیز خودرو به وسایل زمستانی تردد نمایند.


اوج بارش برف در طی این روز در ارتفاعات چهارمحال و بختیاری حدودا به 0.6 متر پیش بینی می شود. 



طی یکشنبه 4 آذر 97؛ بارش های ناوه فعال، سیلاب هایی را بر روی غرب، جنوب غرب، خلیج فارس و بر فراز دامنه های جنوب غربی زاگرس بوران برف را به ارمغان آورده و بارش های آن بر روی بخش های مرکزی کشور منسجم تر و بارزتر خواهد بود. بر روی نیمه شمالی کشور بارش ها بر روی دامه های البرز مرکزی همچون ارتفاعات البرز و تهران اوج ریزش ها در بخش شمالی کشور خواهد بود. بنابر این اختلال در تردد جاده های کوهستانی البرز برای استان های تهران و البرز در این روز پیش بینی می شود. 


بر روی بسیاری از مناطق شمال غرب، غرب و جنوب غرب بارش برف چهره زمستانی را به این مناطق به ارمغان خواهد آورد. اوج بارش برف بر روی جنوب غرب کشور در ارتفاعات چهارمحال و بختیاری و غرب اصفهان نزدیک به 1 متر پیش بینی می شود.



طی دوشنبه 5 آذر 97؛ بارش های موج مذکور بر روی غرب و جنوب غرب کشور تضعیف خواهد شد و شاخه جنوبی آن آخرین ایستگاه خود را بر روی استان های جنوبی متوقف خواهد کرد، نیمه شرقی - شمال شرق کشور از فرارفت رطوبت جنوبی و همزمان همگرایی جریانات شمالی بر روی شمال شرق کشور با پدیده بارش مواجه خواهد شد.


طی روز دوشنبه سخاوت موج بر روی استان های جنوبی کشور شامل بوشهر، فارس، هرمزگان، کرمان، بخش های شرقی استان های خراسان جنوبی، شمال شرق کشور برای استان های گلستان، خراسان شمالی، رضوی و سمنان بشکل بارش باران خودنمایی خواهد کرد.



الگوی مجموع بارش باران و ارتفاع برف طی 126 ساعت منتهی به 21:30 دوشنبه 5 آذر 97 :



با توجه به تقویت جریانات جنوبی طی روز  پنجشنبه 1 آذر، هوا گرم تر از نرمال بلند مدت بر روی بیشتر مناطق کشور حاکمیت خواهد داشت.  روز جمعه با نزدیک شدن موج ناپایدار به نواحی غرب و جنوب غرب کشور، هوای گرم به طرف مناطق شرقی تر جابجا شده و بر روی این نواحی حاکمیت خواهد داشت و بتدریج با شروع فعال ناپایداری ناوه مذکور، از سمت جنوب غرب کشور افت ملموس دما هوا آغاز خواهد شد و کاهش دما تا روزهای میانی هفته آِینده در بیشتر مناطق کشور حکمفرما خواهد شد.



نظرات 9 + ارسال نظر
علی جمعه 2 آذر 1397 ساعت 13:48

سلام این بارش ها در شهر اصفهان چند میلی متر است

سلام

بارز نخواهد بود

مسعود پنج‌شنبه 1 آذر 1397 ساعت 23:18

سلام
در اذر یا فصل زمستان بازم ورتکس قطبی ولی اینبار به شکل قوی تر نفوذ میکنه به استان گیلان؟

با سلام وقت بخیر

الگوی غالب طی آذر ماه تقویت ورتکس قطبی بر روی آسیا هست که روی شمال خزر پیشروی میکنه با توجه به چشم اندازهای پیشرو از نیمه دوم آذر ماه و مشخصا از اواخر دهه دوم الگوهای سرمایشی بر روی خزر تقویت خواهد شد.

علی پنج‌شنبه 1 آذر 1397 ساعت 22:04

سلام بارش در شهر اصفهان در حد ابگرفتگی معابر است یا کمتر است

با سلام

در حد آبگرفتگی من نمی بینم .

علی پنج‌شنبه 1 آذر 1397 ساعت 20:57

سلام بارش ها در شهر اصفهان در حد ابگرفتگی معابر است یا کمتر

رضا(نیاوران) پنج‌شنبه 1 آذر 1397 ساعت 14:59

سلام مهرداد جان خسته نباشی .سازمان پیش بینی کرده در ادامه آذر ودی بهمن دماها بالاتر از نرماله .حتما مثل پارسال یه موج سرد تو دی یا بهمن میاد یه برف سراسری زمستون تموم .درسته

آذر ماه در خیلی از مناطق کشور بخصوص شرق و جنوب شرق کشور متوسط دما هوا گرمتر از حد نرمال خواهد بود که از نیمه دوم و دهه آخر ماه الگوهای سرمایشی غالب خواهند شد.

علی پنج‌شنبه 1 آذر 1397 ساعت 13:55

سلام این بارش ها در شهر اصفهان چطور است ایا شدید است

با سلام

وقت بخیر

در خود شهر اصفهان بارش ها متوسط هست و عمده بارش ها در روز یکشنبه صورت می گیرد.

کبریا پنج‌شنبه 1 آذر 1397 ساعت 12:14

سلام و بسیار ممنون از تحلیل های جامع و به موقع شما.

آیا ارتباط خاصی میان بارش های ایران و منطقه خاورمیانه با میزان فعالیت فصلی توفان های اقیانوس اطلس (Hurricane) وجود دارد؟

این سوال رو بیشتر از این بابت می پرسم که پارسال که بارش های ایران بسیار کم بود تعداد توفان های اقیانوس اطلس بسیار زیاد و بسیار قوی بودند. امسال به نظرم بر عکس شده است.

با سلام

در خصوص پاسخ به این سوال باید نوع ارتباط و همبستگی بین این عامل یعنی تعداد هاریکن های اطلس و بارش جنوب غرب آسیا بررسی بشه اما به هر حال چون بین فاز انسو و تعداد هاریکن های اقیانوس اطلس ارتباطی وجود داره احیانا این شرایط بر روی بارش ایران موثر هست بخصوص طی فصل پاییز .

امین پنج‌شنبه 1 آذر 1397 ساعت 09:34

سلام و درود خدمت شما.بعد از این بارشها و کاهش دما در شمالغرب از دوشنبه هفته بعد افزایش ملموس دما رو خواهیم داشت و آیا اون موج گرما ادامه دار خواهد بود؟احتمالش زیاد هست شمالغرب آذر ماه و زمستان رو گرم سپری کند

با سلام وقت بخیر
بله افزایش دما هوا رو خواهیم داشت و این افزایش دما علی رغم نفوذ موج های سرمایشی به منطقه الگوی غالب در شمال غرب کشور طی آذر و فصل زمستان خواهد بود.

حسین پنج‌شنبه 1 آذر 1397 ساعت 08:12

سلام داداش شهر کاشان از این موج بارشی چه میزان بارش خواهد داشت بارش سطح شهر کاشان شدید خواهد بود یا ملایم باعث ابگرفتگی معابر در سطح شهر میشه یا خیر بارش های کاشان تا دوشنبه متناوب ادامه خواهد داشت یا خیر در مناطق کوهستانی کاشان مثل قمصر و مشهد اردهال بارش برف خواهند داشت یا خیر با تشکر.

با سلام

بارش ها به نسبت مناسب خواهند بود و طی جمعه شب تا اوایل وقت روز دوشنبه با شدت و ضعف تداوم داشته و در مورد سوال دوم پاسخ خیر هست.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد