آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا
آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا

تحلیل الگوی آب و هوا طی دهه نخست آذر ماه 97؛ بارندگی ها در بیشتر مناطق کشور از حد نرمال فراتر خواهد رفت...



رخداد پدیده بلاکینگ بر روی اسکاندیناوی - شمال اطلس این امکان را به توده هوای کم ارتفاع ورتکس قطبی سیبری می دهد که طی دهه نخست آذر ماه بر روی آسیا غربی روند تقویت و گسترش را در پیش گرفته و گسترش تراف ناشی از آن تا منتهی الیه شرقی دریا مدیترانه (غرب خاورمیانه) از اواخر آبان و طی روزهای نخست آذر ماه 97 موجبات تشکیل کم ارتفاع را خواهد داد. ساختار پر ارتفاع حاکم بر روی عرض های شمالی اروپا به شکل بلاکینگ جو با همتای جنوبی خود (پرفشار آزور) مستقر بر روی شمال آفریقا موجب محصور ماندن منطقه کم ارتفاع میانه اطلس میانی - غرب اروپا خواهد شد (ساختار NAO -) اما علی رغم این الگو عبور امواج غربی بروی عرض های جنوبی اروپا (دریا مدیترانه) به سمت شرق موجب گسترش منطقه بارشی طی این مدت بر روی این نواحی خواهد شد. نتیجه این الگوها تشکیل سامانه کم ارتفاع بر روی غرب خاورمیانه طی دهه نخست آذر ماه خواهد بود که می تواند الگوی آب و هوایی منطقه را تحت تاثیر خود قرار دهد.



طبق نقشه های بارندگی بر روی اروپای مرکزی طی ده روز آینده کاهش بارش ها بواسطه استقرار پشته پر ارتفاع دیده می شودکه این کاهش بارندگی بر روی اسکاندیناوی به علت استقرار هسته مرکز پرفشار مانع (بلاکینگ) به حد استیلا می رسد، در نتقطه مقابل گسترش Storm Track ها  بر روی عرض های جنوبی  در  امتداد دریا مدیترانه به سمت جنوب غرب آسیا موجب  ایجاد منطقه بارشی خواهد شد.


فعالیت امواج ناپایدار طی دهه نخست آذر ماه سبب خواهد شد بارندگی ها بر روی منطقه گسترش یافته و این بارش ها بر روی بیشتر مناطق ایران بالاتر از حد نرمال بلند مدت واقع گردد. بر روی سواحل دریا خزر، هجوم جبهه هوای سرد غرب آسیا به سمت جنوب، سبب تقویت همرفت وزشی بر روی سطح دریا خزر شده و نتیجه آن افزایش میزان بارندگی ها بر روی خط ساحلی دریا خزر در استان های گیلان، مازندران و گلستان خواهد شد. بر روی جنوب شرق و بخش هایی از میانه جنوبی کشور مقادیر بارندگی ها در طی دهه نخت آذر ماه گرایشی به سمت کاهش را همچنان مطابق هفته های اخیر نشان می دهد.


از نظر الگوی دمایی دهه نخست آذر ماه بر روی نیمه شرقی بین 1 الی 2 درجه سلسیوس بطور میانگین بالاتر از حد نرمال بلند مدت واقع خواهد شد، این افزایش دما هوا عمدتا بر روی نیمه شرقی - مرکزی کشور بارزتر خواهد بود. بر روی بخش های نیمه غربی - جنوب غربی نرمال تا 0.5 درجه سلسیوس کمتر از حد نرمال و بر روی نوار ساحلی دریا خزر عمدتا نرمال پیش بینی می شود.



الگوی های مرتبط با فعالیت امواج MJO بر روی ناحیه حاره نشان می دهد که شاخص MJO طی دهه آذر ماه بر روی فازهای 6، 7 و سپس 8 واقع می گردد. با حرکت امواج MJO بتدریج طی دهه نخست آذر ماه بر روی خلیج بنگال و حاره شرقی اقیانوس هند سرکوب همرفت (OLR+) و بر روی شمال آفریقا، دریا سرخ، عربستان و ایران تقویت ابرناکی (OLR+) انتظار می رود. نمودار ویلر و نقشه الگوی ابرناکی طی دهه نخست آذر ماه 97 از برونداد مدل GEFS نشان دهنده روند تدریجی حرکت امواج MJO طی این برهه به سمت غرب آفریقا می باشد. 



نظرات 10 + ارسال نظر
ایمان پنج‌شنبه 1 آذر 1397 ساعت 12:10

ممنونم

پرفشار های مهاجر در واقع همون پرفشار های دینامیکی هستن درسته ؟

پرفشار مهاجر شرق اروپا هم داریم ؟

این سوال رو به این خاطر پرسیدم که ظاهرا در سرما دی 86 و بهمن 92 ، زبانه های پرفشار سیبری با پرفشار مهاجر ادغام شدن و در مرزهای شمالی اوراسیا به سمت شمال کاسپین تشکیل یک مرکز پرفشار قوی رو دادن ... درسته ؟
خواستم ببینم این پرفشار های مهاجر که ادغام شدن هر کدومشون از کدوم منطقه نشأت گرفتن

سپاسگزارم استاد

1- بله

2- معمولا از اسکاندیناوی به طرف شرق و جنوب جابجا می گردد و گاهی زبانه های توده هوای پرفشار آزور از سمت دریا مدیترانه گسترش پیدا میکنه
3- البته الگوی اون سال رو خاطرم نیست باید از نقشه های CPC نگاه کنید ولی ظاهرا اینطوری هست که شما می فرمائید.

ایمان چهارشنبه 30 آبان 1397 ساعت 15:27

سلام

یه سوال دارم

مثال هایی رو برای مراکز پرفشار دینامیکی مهاجر ( هسته سرد ) میزنین که به کدوم مناطق عموما مربوط میشه ؟

مثلا پرفشار حرارتی مثل سیبری

ممنونم

با سلام
پرفشارهای مهاجر معمولا از اسکاندیناویی، شمال اطلس و حتی نواحی قطبی منشا می گیرن.

علی سه‌شنبه 29 آبان 1397 ساعت 13:48

سلام بارش ها در اصفهان طی دهه نخست ابان ماه چطور است

با سلام


انشاالله بارش های خوبی در انتظار اصفهان طی دهه نخست آذر خواهد بود.

رضا(نیاوران) دوشنبه 28 آبان 1397 ساعت 10:35

مهرداد جان‌ خسته نباشی بابت تحلیلهات.مثل همیشه عالی.امسال زمستون جنوبیه .یعنی موجهااز جنوب جنوب غرب واردمیشن پس بارشها بیشتر بصورت بارونه تو زمستون تا برف .یه سوال دیگه علت دیرنفوذ کردن سرما به کشور چیست.زمستون تهران بارشها بصورت مایع باشه تا جامد درسته

با سلام هسته ها در جنوب غرب کشور و شمال خلیج فارس قرار دارن، الگوهایی که بر روی جو حاکم میشه مسیر جریانات جو رو مشخص میکنن امسال هم به نظر میاد بر روی کشور متوسط دما هوا فصل مطابق با نرمال و بر روی بخش هایی از شمال غرب و مناطقی از سواحل خزر گرایش به بالاتر از حد نرمال بلند مدت رو داشته باشه


تهران زمستان امسال بارش ها نرمال و بالاتر از حد نرمال و میانگین دما هوا فصل در حد نرمال خواهد بود.

امین یکشنبه 27 آبان 1397 ساعت 19:35

سلام.دهه اول آذر سرمای شدید وارد شمالغرب خواهد شد و یخبندان و برف خواهیم داشت؟؟آیا دماها در کل طی آذر و دی و بهمن در شمالغرب گرایش به گرما دارن؟؟؟؟

با سلام

بر روی شمال غرب دما طی این مدت بالای نرمال خواهد بود و به نظر می رسد در طی زمستان نرمال با گرایش به بالاتر از حد نرمال را داشته باشد.

احمد یکشنبه 27 آبان 1397 ساعت 13:07

امیدوارم بخش مرکزی وشرق از جمله شهر کرمان , یزد بیرجندو زاهدان هم بتونن از تو ده پیش رو باران دشت کنن
آقا مهرداد امیدی هست تو ادامه آذر و زمستان مرکز و شرق هم مثل جنوب غرب فرانرمال بشوند تو بارشها؟؟؟؟؟؟؟؟

با سلام

برای مناطق مرکزی این امیدواری بیشتر به چشم می خوره اما برای مناطق جنوب شرقی پیش بینی ها از بی ثباتی برخودار هستن ولی به هر حال در سال های وقوع النینو بیشتر مناطق کشور از بارش های فرانرمال معولا برخودار میشن انشاالله که جنوب شرق کشور هم از این قاعده مستثنی نباشه

امید یکشنبه 27 آبان 1397 ساعت 06:24

سلام پس خیلی خوبه چراسرمای اروپاپرپرشد؟؟

سلام

بسته به الگوی مورد نظر داره ولی به طور کلی استقرار ناوه روی مرکز اروپا با القای پرارتفاع روی منطقه ما همراه میشه که هوای پایدار تری رو به ارمغان میاره

رضا(نیاوران) یکشنبه 27 آبان 1397 ساعت 06:20

مهرداد جان خسته نباشی .که واقعا وقت رومیزاری برای این تفسیرها

رضا یکشنبه 27 آبان 1397 ساعت 06:13

همش دروغه

محمد رضا یکشنبه 27 آبان 1397 ساعت 06:12

همش دروغه

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد