آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا
آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا

تحلیل وضعیت الگوی آب و هوای ماه نوامبر 2018 (شماره 3: تحلیل خروجی مدل CFSv2.0)


آخرین آپدیت مدل CFSv2 ماه نوامبر 2018 منتشر شد! 

نکاتی که می توان از این برونداد استنباط نمود به شرح ذیل می باشد:
 استقرار مرکز پر ارتفاع عمیقی بر روی اروپا به چشم می خورد، این پر ارتفاع بر روی مرکز اروپا استقرار دارد و سبب انحراف مسیر توده های آب و هوایی جریانات غربی منطقه معتدله بر روی اروپا می گردد، نتیجه چنین شرایط کاهش قابل توجه سامانه های آب  هوایی بر روی اروپا و در نتیجه بالا رفتن ساعات آفتابی بر روی قاره که مصادف خواهد بود با کاهش بارندگی ها و به دنبال آن متوسط دما هوا بر روی بخش وسیعی از این قاره بالاتر از حد نرمال پیش بینی می شود. این تغییرات اما بر روی منطقه جنوب غرب آسیا (و ایران) کاملا بالعکس خواهد بود. با توجه به الگوی واچرخندی (ساعتگرد) بر روی پرفشار اروپا، مکرراً هوای سرد آسیا (سیبری) جلوی پرفشار مذکور به سمت جنوب هدایت می گردد. این هوای سرد بر روی آسیا مرکزی، میانه، ایران و بخش هایی از خاورمیانه موجب بروز نابهنجاری منفی دما هوا در جنوبغرب آسیا خواهد شد. با کاهش ملموس و قابل توجه دما هوا، به نظر می رسد، برف های کوهستانی بر روی کشور طبق نرمال آغاز و حتی نسبت به شرایط نرمال زودهنگام رخ دهد.

در طی میانگین اسمبل ده روزه، مرکز ناوه کم ارتفاع بر روی جنوبشرق قزاقستان بسته شده و امتداد فرود آن در راستای جنوب غربی به ایران کشیده می گردد که در ادامه به مرکز کم ارتفاع بر روی شرق مدیترانه (غرب خاورمیانه) ملحق می گردد، در واقع رخداد پدیده فرارفت سرد از جانب پرفشار اروپا بر روی غرب خاورمیانه، شرایط و بستر برای شکلگیری و گسترش کم ارتفاع مورب آسیایی را فراهم می نماید.مرکز فعالیت کم ارتفاع شرق مدیترانه با الگوی پادساعتگرد خود موجب انتقال هوای مرطوب جنوبی از دریا سرخ به سمت ایران می گردد. بنابر این شرایط در سطح منطقه حاکی از رخداد الگوی بلاکینگ ماندگار می باشد. 


در اسمبل یکروز که آخرین تحولات و تغییرات الگوها طی برونداد مدل CFSv2 نشان می دهد، مرکز فعالیت کم ارتفاع شرق مدیترانه تضعیف و به سمت موقعیت جنوبی تر بر روی جنوب دریا سرخ - عربستان جابجا گردیده ست، مرکز پر فشار اروپا شدت بیشتری یافته و حدود جنوبی آن پیشروی بیشتری به سمت جنوب بر روی منطقه را نشان می دهد. مرکز ناوه عمیق سیبری از نواحی شرقی به سمت غربی تر بر روی عرض های جنب قطبی جابجا شده و شدت آن نیز بیشتر می باشد که در راستای جنوبغربی با مرکز ناوه مستقر بر روی قزاقستان ارتباط دارد. 


نتیجه این شرایط محدود شدن منطقه فرانرمال بارشی بر روی بخش های غربی و مناطقی از نیمه شمالی کشور و کاهش بارش ها نسبت به نرمال بر روی نواحی از نیمه جنوبی کشور که با رنگ قهوه ای نمایش داده شده ست. با عنایت به رخداد الگوی منفی شاخص NAO به عنوان فاز غالب، بارندگی ها تا دهه اول آذر ماه 97 به طور میانگین بر روی نیمه غربی کشور با قطعیت بالائی فراتر از نرمال بلند مدت پیش بینی می گردد، همچنین بر روی غرب سواحل خزر (گیلان) و بخش هایی از شمال شرق کشور سیگنال های پربارشی نسبت به نرمال بلند مدت دیده می شود، گرچه شدت فرانرمال بارشی بر روی استان گیلان طی اسمبل یکروزه به دلیل توسعه فرابار اروپا کاهش یافته ست. فرانرمالی بر روی دامنه های زاگرس به سمت بخش های مرکزی کشور نیز کشیده خواهد شد. بر روی استان های حاشیه رشته کوه البرز جنوبی بارندگی ها قاعدتا باید نرمال بوده که این فرانرمالی بارش ها بر روی البرز غربی از قطعیت بالاتری برخوردار می باشد و بالاخره بر روی بخش های جنوبی کشور برای استان های واقع در جنوب شرق کشور (سیستان و بلوچستان) که نوامبر جز محدوده فصل بارندگی آنها محسوب نمی گردد، در هر دو آپدیت سیمایی از گرایش به کمتر از حد نرمال بلند مدت را نشان می دهد بر روی استان ها واقع در حاشیه خلیج فارس همچون بوشهر و خوزستان بالاترین میزان عدم قطعیت در پیش بینی ها دیده می شود، به نظر می رسد با توجه به فعالیت امواج ناپایدار ناشی از چرخند کمفشار شرق مدیترانه منطقه جنوب غرب و حاشیه خلیج فارس (بخش شمالی) از بارندگی های نرمال و فراتر از حد نرمالی برخودار باشد



الگو کمنظیر دمایی طی ماه نوامبر نشان دهنده گسترش هوای سرد آسیا میانه ست، در هر دو آپدیت یک و ده روزه الگوهای سرمایشی در سطح منطقه ترسیم شده اند، این هوای سرد به دلیل گسترش فرود کم ارتفاع آسیا و ریزش هوای سرد شمالی از منطقه پرفشار بر روی منطقه ایجاد می گردد. به طور کلی بر روی بخش نیمه شمالی - شرقی کشور متوسط دما هوا طی نوامبر 2018 بین 1 الی 1.5 درجه سلسیوس سردتر از نرمال بلند مدت پیش بینی می گردد که بر روی شمال شرق کشور این رقم به 1.5 تا 2 درجه سلسیوس کمتر از نرمال بلند مدت بالغ می گردد. به طور کلی الگوی های سرمایش بر روی نیمه شمالی - شرقی کشور قویتر بوده بر روی نوار غربی - جنوبی کشور کمرنگتر می باشد. بر روی حوزه خلیج فارس به سمت دامنه های جنوبی زاگرس الگوها عمدتا نرمال و  فراتر از حد نرمال بلند مدت دیده می شوند. 



نظرات 1 + ارسال نظر
هادی جمعه 11 آبان 1397 ساعت 19:13

سلام
به نظر شما وضعیت آنومالی فشار سطح دریا طی این ماه چطور هست؟
ممنون

با سلام

بر روی کشور متوسط فشار سطح دریا بر روی ایران، نرمال تا 2+ هکتوپاسکال فراتر از حد نرمال بلند مدت و بر روی شرق مدیترانه، دریا سرخ، عربستان و دریا عرب نرمال تا 2- هکتوپاسکال کمتر از حد نرمال بلند مدت پیش بینی می شود که نشان دهنده فعال بودن زبانه های کمفشار بر بروی غرب منطقه ست

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد