آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا
آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا

چشم انداز بسیار امید بخش سرویس آب و هوای weathertrends360 زمستان پیشرو منطقه



چشم انداز زمستان پیشرو از برونداد مدل  ECMWF که گرافیک آن را سرویس آب وهوایی weathertrends360 تنظیم نموده ست را مشاهده کردم. واقع مسرت بخش بود.!!


همانطور که در نقشه چشم انداز ذیل مشاهده می گردد، بارندگی در بیشتر مناطق کشور در محدوده بسیار پر بارش (Much Wetter) واقع می باشد، تنها در بخش شمال غربی، نواحی از استان های ساحلی دریا خزر و مناطقی از شمال شرق کشور کمی گرایش به خشکتر از وضعیت عادی را نشان می دهد.


با توجه به مقادیر % نرمال های بارش در استان های واقع در جنوب غرب، نواحی از مرکز، جنوب و شرق کشور به نظر می رسد الگوی بارندگی اصطلاحاً "زمستان جنوبی" باشد. 


از نظر دمایی ایران ما یکدست آبی رنگ به نمایش درآمد ست !؟؟ یعنی میانگین دمای فصل زمستان طی سه ماهه آن گرایش به سردتر از وضعیت نرمال بلند مدت را نشان می دهد. این شرایط دمایی نشان دهنده فعالیت بیش از نرمال زبانه های توده هوای پرفشار شمالی (سیبری یا پرفشارهای مهاجر غربی) در همسویی با سیکلون های سرد را نشان می دهد.

 اولین چیزی که بچشم می خورد الگوهای فاز مثبت (+) اقیانوس آرام - آمریکای شمالی (PNA) با فروبار (کمفشار) عمیق آلئوشن (Aleutian) ، پشته پر ارتفاع در سرتاسر شمال غرب آمریکای شمالی از جمله آلاسکا و تراف کم ارتفاع در جنوب شرق ایالات متحده است. مدل ECMWF همچنین یک NAO شبه منفی را با قطب جنوبی یا مرکز فعالیتی که به طور کلاسیک نسبت به قطب شمال نشان می دهد، پیش بینی می کند. 



ویژگی دیگری که باید در این چشم انداز به آن توجه داشت، رخداد بلاکینگ جریانات جوی در عرض جغرافیایی بالا است. یک مرکز بلاکینگ در نزدیکی آلاسکا و مرکز دوم در نزدیکی اسکاندیناوی وجود دارد که از شرق به دریاهای بارنتس-کارا گسترش می یابد. مدلECMWF که فاز منفی NAO را پیش بینی کرده ست، این بلاک به گرینلند نزدیک خواهد بود. اگر پیش بینی ECMWF درست باشد و بلاکینگ در نزدیکی اسکاندیناوی ایجاد می شود، این شرایط برای  اروپا به عنوان NAO منفی کلاسیک محسوب نمی گردد، بلکه به جای آن، هجوم هوای سرد به سمت آسیا را به دنبال خواهد داشت. نکته دیگر که باید به آن توجه داشت بلاکینگ عرض جغرافیایی بالا در نزدیکی اسکاندیناوی و دریای بارنتس-کارا همراه با فروبار (کمفشار) عمیق آلئوشن است  که برآیند این شرایط  برای انتقال انرژی از تروپوسفر به استراتوسفر و در نتیجه ایجاد اختلال در ورتکس قطبی ایده آل به نظر می رسد. در حال حاضر نمیتوان با اطمینان گفت که پیش بینی ECMWF نتیجه از اختلال ورتکس قطبی است، اما به شدت یکی از انواع آن را پیشنهاد می نماید. در صورت رخداد اختلال در ورتکس قطبی، میتوان انتظار رخداد یک NAO منفی کلاسیک را داشت.


پیش بینی شده دو مرکز بلاکینگ عرض بالا  تصادفا همگی در مناطقی  قرار گرفته اند که در آنها بیشترین ناهنجاری های منفی مساحت پوشش یخ دریاچه احتمالا طی زمستان پیشرو در نزدیکی دریاهای برینگ و چوچهای و دریاهای بارنتس-کارا رخ می دهد. منطقه با کوچکترین ارتفاع مثبت نسبت به نرمال نزدیک به گرینلند است که در آن میزان مساحت پوشش یخ دریاچه نزدیک ترین میزان به مقادیر نرمال را داراست. آیا الگوی بلاکینگ/ پشتهعرض های بالا در تروپوسفری میانی،  توسط کاهش  یخ دریاچه هدایت می گردد؟ اگر نتیجه بگیریم  که یخ دریاچه دلیل بلاک شدن عرض جغرافیایی بالا است، قطعا منجر به آزاد شدن هوا قطب شمال به سمت عرض های میانه می شود. با این حال، بیشتر مطالعات مدل سازی نشان می دهد که کاهش یخ دریا، نمی تواند آب و هوای سرد را در عرض های میانه هدایت نماید. با این حال پیش بینی شده PNA مثبت می تواند وابسته به El Niño آرام مرکزی باشد.



نتیجه: با توجه به چشم انداز وقوع النینو مرکزی (بهتر ست بگوئیم هیبرید)، تقویت کمفشار آلئوشن، وجود پشته پر ارتفاع بر روی عرض های جغرافیایی بالا اوراسیا و بالاخره مسیر جریانات توده های آب و هوایی به روی عرض های پایین تر اقیانوس اطلس شمالی به نظر می رسد شرایط برای تاثیر گذاری توده های بارشزا غربی بر روی منطقه و کشور طی فصل زمستان پیشرو مهیا باشد. الگوهای نابهنجاری فشار سطح دریا که به صورت نرمال بر روی حوزه مدیترانه، دریا سرخ و عربستان و آنومالی بالاتر از حد نرمال بر روی اقیانوس هند، آسیا مرکزی و جنوبی می باشد، الگوی گرادیان (شیب) فشاری را جهت جبهه زائی در منطقه نسبتا مناسب نشان می دهد. 


وجود پرفشار عرض های بالاتر به ایجاد شارش های سرد شمالی به درون منطقه کمک مینماید که از همه مهمتر قوی تر از نرمال بودن زبانه های توده هوای پرفشار آسیا (سیبری) طی زمستان امسال می باشد.


باید منتظر اطلاعات جدیدتر در خصوص آپدیت الگوهای معتبر جهانی در طی هفته ها و حتی ماه های پیشرو باشیم...


نظرات 4 + ارسال نظر
سعید زنبوردار سه‌شنبه 1 آبان 1397 ساعت 21:06

سلام به نظر شما تو هرمزگان بخصوص رودان تو بهمن یا اسفند بارندگی میشه برام خیلی اهمیت داره

با سلام اطلاعات ما نشون میدن انشاالله توی زمستان موج های جنوبی خوبی در بخش های جنوبی کشور فعال خواهند بود و بارش ها بسیار خوبی رو خواهیم داشت.

رضا یکشنبه 29 مهر 1397 ساعت 20:47

سلام

وضعیت جنوب ایلام وجنوبغرب لرستان در زمستان چگونه خواهد بود؟جهت کشت دیم پاییزه گندم؟
محدوده خرم آباد-پلدختر-دره شهر-آبدانان-دهلران-حسینیه-سپیددشت؟

با سلام وقت بخیر

طبق آخرین بررسی های بعمل آمده زمستان امسال جنوبی - مرکزی خواهد بود و بارش های خوبی بخصوص از بهمن ماه وارد کشور خواهد شد.

رضا(نیاوران) شنبه 28 مهر 1397 ساعت 17:25

سلام مهرداد جان زمستان پربرفی داریم برای تهران .یانه زمستان جنوبی باشه

سلام رضا جان

انشاالله میزان بارش ها که نسبت به حدود نرمال گرایش به فراتر از نرمال رو در حال حاضر نشون میده و دما هوا نسبت به سه سال قبل سردتر از نرمال هست.

رضا(نیاوران) شنبه 28 مهر 1397 ساعت 17:07

سلام مهرداد جان .درادامه پاییز وضعیت بارشهای شمال تهران یا تهران چی جوریه .وضعیت آذر ماه دی ماه چطور .

سلام

از نظر بارندگی ها وضعیت تهران طی دو ماه آینده نرمال و بالاتر از حد نرمال خواهد بود.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد