آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا
آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا

طی دهه نخست آبان ماه هوا گرمتر خواهد بود، مناطق غربی - جنوبی کشور بارش های فرانرمال دریافت می نمایند

نوسان قطبی (AO) در حال حاضر کمی مثبت است و پیش بینی می شود که طی 7 روز آینده در حالت مثبت باقی بماند و طی هفته آینده بسوی دهه اول آبان ماه گرایش به قلمرو فاز منفی خود پیدا نماید. فاز مثبت ضعیف AO منعکس کننده اغلب آنومالی های منفی فشار/ارتفاع بر فراز قطب شمال در ترکیب با آنومالی های فشار / ارتفاع درسراتاسر عرض میانه می باشد. نوسان اطلس شمالی (NAO) در حال حاضر در فاز مثبت خود با بی هنجاری های منفی فشار/ ارتفاع در سرتاسر گرینلند و ایسند بسر برده و پیش بینی می گردد طی روزهای پایانی مهر ماه در این فاز باقی مانده و بتدریج از اوایل آبان به فاز منفی خود گرایش یابد. 


هم اکنون تراف/ آنومالی های منفی ارتفاع ژئوپتانسیلی محدود به نواحی غربی اروپا شامل بریتانیا (UK) به همراه پشته/ آنومالی های مثبت ارتفاع ژئوپتانسیلی واقع بر بخش وسیعی نواحی دیگر اروپا با تمرکز بر نواحی شمالی قاره استقرار دارند. اکنون دماهای کمتر از نرمال محدود به غرب دور اروپا شامل UK به همراه دماهای فراتر از نرمال گسترده سرتاسر بقیه نواحی قاره می باشد. به هر روی، پیش بینی می شود که به دنبال گسترده شدن تراف بر روی غالب مناطق اروپا طی هفته آخر مهر و هفته آغازین آبان ماه منجر به سردتر شدن هوا در این قاره گردد.  


آسیا هم کنون با تسلط یک الگوی بلاک امگا با تراف / آنومالی های منفی ارتفاع ژئوپتانسیلی در غرب و شرق قاره و دماهای کمتر از نرمال و پشته / آنومالی های مثبت و دماهای بالاتر از نرمال بر روی در آسیا مرکزی مواجه می باشد. طی 2 هفته آتی پشته و آنومالی های مثبت ارتفاع ژئوپتانسیل و دماهای بالاتر از نرمال به خاورمیانه با تراف/ آنومالی های منفی ارتفاع ژئوپتانسیل گسترده تر شده و دماهای نرمال تا کمتر از نرمال به خاور دور آسیا محدود می شود.  


در حال حاضر تراف / آنومالی های منفی ارتفاع ژئوپتانسیل با دماهای نرمال تا کمتر از نرمال بر بخش وسیعی از غرب آمریکای شمالی و پشته و آنومالی های مثبت ارتفاع ژئوپتانسیل و دماهای بالاتر از نرمال بر روی شرق آمریکای شمالی واقع شده ست. به هر روی در طول 7 روز آینده انتظار می رود، انتقال (گذار) بصورت تراف / آنومالی های منفی ارتفاع ژئوپتانسیلی با دماهای نرمال تا کمتر از نرمال در شرق آمریکای شمالی با پشته / آنومالی های مثبت ارتفاع ژئوپتانسیل و دماهای فرانرمال در غرب قاره رخ دهد. 

همانطور که مشاهده می گردد، طی دو هفته آینده، آنومالی دما هوا بر روی جنوب غرب آسیا به سوی فرانرمال دمایی پیش خواهد رفت و در نقطه مقابل با جابجای تراف از غرب اروپا  به نواحی مرکزی و تعمیق یافتن آن، آنومالی دما هوا گرایش به سردتر از حد هنجار را نشان می دهد.



الگوی پشته پر ارتفاع بر روی حوزه دریا کاسپین به همراه آرایش الگوی مداری در این منطقه موجب کاهش نسبی بارندگی ها در منطقه کاسپین طی دو الی یک هفته آینده و با قطعیت کمتر تا 14 روز آینده را به طور میانگین نشان می دهد. با وقوع فاز منفی شاخص NAO گسترش جبهه روباد قطبی به عرض های جنوبی تر در قاره اروپا و کشیده شدن آن بر روی مدیترانه موجب افزایش سیکلون زائی دریا مدیترانه مرکزی و گسترش امواج تراز میانی بر روی پهنه آبی مدیترانه به سمت منطقه خاورمیانه را نشان می دهد، این امواج پیاپی با پاسخ های نسبتا مناسبی از عوامل حاره در منطقه (همگرایی دریا سرخ) و گسیل رطوبت موجب آنومالی های سرتاسر بالاتر از حد نرمال بر روی غرب منطقه خاورمیانه و بخش های غربی - جنوبی ایران را خواهد شد. 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد