آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا
آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا

کاهش بارندگی ها در سواحل دریا خزر، رگبار باران های همرفتی بر روی زاگرس، آبان ماه با دمای متعدل تری از راه می رسد !!؟


اطلاعات نقشه های هواشناسی نشان می دهد، پرفشار مانع در ساختار بلاکینگ اروپا طی روزهای آینده به سمت شرق و عرض های جنوبی جابجا خواهد شد. این جابجایی در موقعیت پرفشار سبب استقرار آن بر روی شرق دریا سیاه و حوزه کاسپین خواهد شد به موازات این جابجایی، ناوه عمیق مورب حرکت شرقی - شمالی نسبت به موقعیت فعلی خود در پیش خواهد گرفت و در نتیجه آن خطوط کانتری (هم ارتفاع) مرتبط با ورتکس قطبی به عرض های شمالی تر عقب نشینی خواهد نمود. به همین دلیل موقعیت دریا کاسپین تخحت سیطره پرارتفاع اروپایی واقع می گردد. نتیجه چنین شرایطی کاهش تاثیر کم ارتفاع های لایه جو و افت بارندگی ها در نواحی از شمال غرب، کرانه های دریا خزر و دامنه های البرز دست کم  طی  یکهفته آینده خواهد بود.

گردش آنتی سیکلونی (واچرخندی) حول مرکز پرفشار سبب خواهد شد که جریانات هوا از شمال به سمت داخل کشور ریزش نماید. بدین ترتیب تا اوایل هفته آینده دما هوا در بیشتر مناطق کشور (با تاثیر کمتر بر روی نواحی از شمال غرب و نوار غربی) کمتر از حد نرمال سردتر باقی خواهند ماند. گرچه با عقب نشینی خطوط کانتری ورتکس قطبی طی روزهای آینده از شدت سرمای اصلی کاسته خواهد شد.



بتدریج از اوایل هفته آینده و با ورود به آبان ماه، با ظهور زبانه های توده هوای کمفشار و حاکمیت جریانات جنوبی، دما هوا بر روی کشور رو به فزونی می رود، به نظر می رسد، رخداد پدیده گرمباد بر روی نوار ساحلی دریا خزر یک پاسخ قابل انتظاری نسبت به این شرایط باشد. در نتیجه به نظر می رسد با اعتماد به الگوهای فعلی آبان ماه با دماهای متعادل تری نسبت به وضعیت هنجار از راه فرا رسد. اما وضعیت همه مناطق به یک شکل نخواهد بود مخصوصا مناطقی که بواسطه عبور امواج تراز میانی و وجود رطوبت کافی شاهد رخداد ناپایدارهای ها جوی همچون رگبارهای موقتی و مقطعی مواجه خواهند بود، ان مناطق عمدتا استان های غربی، جنوب غربی ، جنوبی و حتی نواحی از مرکز کشور خواهد بود که غالبا در ارتباط با رشته کوه زاگرس می باشد.

  


مناطق غرب و بخش هایی از جنوب و حتی مرکز کشور یک استثنا دارند و آن هم برخورداری از بارندگی های رگباری و مقطعی طی روزهای پیشرو می باشد. بواسطه عبور امواج تراز میانی جو که عموما ناشی از بریدگی جریانات بر روی اروپا و گذر آنها به روی مدیترانه شرقی می باشد، الگوی گردش سیکلونی بر روی مدیترانه شرقی تشکیل می گردد. این الگوی گردش سیکلونی گاها با حرکت جریانات به سمت شرق با همراهی جریانات رطوبتی دریا های همسایه نظیر مدیترانه و فرارفت جنوبی، تشکیل منطقه بارشی را داده، شرایط و بستر برای رخداد بارش ها بر روی استان های واقع در دامنه های زاگرس مرکزی، جنوبی و بخش هایی از مرکز کشور مهیا می باشد. بنابر این همچنان که کشور طی هفته ورود به آبانماه 97، به سمت شرایط گرمتری (کاهش برودت هوا) پیش می رود، بواسطه وجود امواج ناپایدار دمای هوا در نیمه غربی کشور تعدیل شده و حتی به زیر نرمال سوق میابد.



نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد