آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا
آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا

طوفان های رگباری عصرگاهی در راه اند، بامداد چهارشنبه زیر صفر در ییلاقات شمال شرق و دامنه های البرز با ورود موج سرما


بررسی نقشه های هواشناسی نشان می دهد طی 5 روز آینده با عبور متناوب امواج تراز میانی جو و همراهی آن با رطوبت موجود در منطقه شرایط برای وقوع بارندگی های رگباری، وزش باد نسبتا شدید و در برخی از مناطق وقوع رعد و برق مهیا ست. این بارش ها بیشتر از نوع همرفتی بوده و در ساعات بعد از ظهر خود را نشان می دهد.   استان های واقع در شمال غرب، غرب، نواحی جنوبی کشور  (مرتبط با دامنه های رشته کوه زاگرس) شامل آذربایجان غربی، شرقی، اردبیل، کردستان، کرمانشاه، همدان، مرکزی، ایلام، خوزستان، لرستان، اصفهان، چهارمحال و بختیاری، کهکیلویه و بویر احمد، فارس، بوشهر، یزد، هرمزگان، کرمان، نواحی محدودی از خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان  بخصوص طی ساعات بعد از ظهر با رشد ابرهای همرفتی،  وقوع رگبار و در پاره ای از مناطق رعد و برق و تند باد لحظه ای مواجه خواهند شد.


شدت بارش ها برای نواحی مرتفع استان کرمان، برخی نقاط مرکزی همچون اصفهان،  شمالی فارس و شرق استان لرستان پیش بینی می شود. به دلیل ماهیت رگباری و کوتاه بودن مدت زمان رگبارها امکان جاری شدن رواناب ها و طغیان رودخانه ها در این مناطق وجود خواهد داشت.



با توجه به نفود شارش های سرد شمالی به روی سواحل دریا خزر، بارندگی ها بر روی ایستگاه های واقع در استان های گیلان، مازندران، گلستان و خراسان شمالی آغاز شده، بارش ها به همراه کاهش ملموس دما هوا تا فردا سه شنبه 24 مهر 97 به تناوب در این نواحی تداوم خواهد داشت و دمای هوا حدودا بین 4 تا 5 درجه در نوار ساحلی دریا خزر افت خواهد کرد. شدت بارش ها در نواحی غربی و شمالی استان گیلان و همچنین نواحی جلگه ای غرب و مرکز استان مازندران بالاتر خواهد بود که بیشینه آن برای محدوده آستارا - تالش تا 70 میلی متر برآورد می گردد. 


پیش بینی می شود از بعد از ظهر روز سه شنبه از شدت بارش ها در نوار ساحلی دریا خزر کاسته می گردد.


همچنین برای نواحی شمالی استان های واقع در دامنه های جنوبی رشته کوه البرز و مناطقی از شمال شرق کشور برای خراسان شمالی و نواحی مرتفع شمال خراسان رضوی وقوع رگبارهای پراکنده پیش بینی می گردد.

از نظر دمایی همانطور که در بخش های متعدد قبلی به سمع و نظر رسید، توده هوای سرد ناشی از حضور یک ناوه عمیق و فعال شمالی که بر روی قزاقستان استقرار دارد، بتدریج از بعد از ظهر امروز از سمت بخش های شمالی وارد کشور شد، کاهش ملموس دما هوا در نوار شمالی بر روی نواحی شمال شرقی و سواحل دریا خزر رخ داد. پیش بینی می شود طی فردا سه شنبه این هوای سرد به نواحی بیشتری از کشور بروی نیمه شمالی، شمال شرق، شرق و بخش های مرکزی کشور برسد و موجب افت دما هوا گردد. بیشترین تاثیر این موج هوای سرد بر روی منطقه شمالشرق کشور با کاهش 7 درجه ای دما هوا خواهد بود بطوری که بیشینه دما هوا منطقه شمال شرق کشور تا 12 درجه سردتر از وضعیت عادی این موقع از سال خواهد بود و این عدد در برخی از نواحی شمال شرقی کشور حتی به 15 درجه آنومالی می رسد.


پیش بینی می شود دمای هوا در بامداد  روز سه شنبه و چهارشنبه در مناطق مرتفع شمال شرق و دامنه های رشته کوه البرز به 0 و زیر صفر برسد، استان های خراسان رضوی، شمالی، دامنه های شرقی و مرکزی البرز مرتبط با استان های سمنان، گلستان، مازندران، تهران و البرز.



کاهش دما هوا برای تهران طی فردا حدودا بین 4 تا 5 درجه سلسیوس پیش بینی می شود. برای استان تهران هم پیش بینی بارندگی های رگباری و پراکنده ای را خواهیم داشت. بارندگی های رگباری  طی بعد از ظهر روز سه شنبه تا اوایل روز چهارشنبه به تناوب در برخی از مناطق رخ خواهد داد.

نظرات 1 + ارسال نظر
امین سه‌شنبه 24 مهر 1397 ساعت 15:02

سلام.آیا آذر ماه دماها در غالب مناطق کشور بالای نرمال خواهد بود و آیا زمستان امسال در شمالغرب خیلی سرد و سخت خواهد بود و دماها زیر نرمال خواهند شد؟؟

با سلام وقت بخیر

بر اساس آخرین اطلاعات به نظر می رسد ما با سرماهای نابهنجاری در طی اواخر فصل و زمستان در منطقه شمال غرب کشور مواجه خواهیم بود.

اطلاعات تکمیلی ترجیحا در پیش بینی فصلی ارائه خوهد شد.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد