آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا
آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا

موج جدید باش ها و کاهش دما میهان کشور می شود؛ ساحل نشینان خزر، اوج بارش ها امروز و فردا خواهد بود



مطابق با پیش بینی های قبلی، از ساعاتی قبل نفوذ موج بارشزا را به نواحی ساحلی دریا خزر داشتیم، در بسیاری از ایستگاه های واقع در استان های گیلان و مازندران، نواحی از استان های آذربایجان شرقی، اردبیل، گلستان، خراسان شمالی و همچنین نواحی از دامنه های جنوبی البرز همچون زنجان گزارش بارندگی داشتیم، دما هوا در نوار شمالی کشور کاهش ملموسی پیدا کرده ست. بعنوان مثال در شهر رشت چیزی در حدود 7 درجه نسبت به دیروز افت دما داشتیم که نتیجه چیزی نیست جز نفوذ زبانه های توده هوای سرد شمالی به روی سواحل دریا خزر.

 در تصویر ماهواره های هواشناسی، پوشش ابر وسیعی بر روی نوار ساحلی دریا خزر و شمال شرق کشور قرار گرفته ست، همچنین ابرهای جوششی روی دامنه های زاگرس، نواحی شمال غربی و همچنین دامنه های البرز دیده می شود، ابرهای کومه بارا (CB) بر روی نواحی شرقی استان تهران همچون ایستگاه آبعلی سبب مخابره ریزش تگرگ شد.



 بر اساس اطلاعات دریافتی از مدل های هواشناسی، اوج بارش سامانه بارشزایی که وارد کشور شده ست، طی امروز و فردا بر روی نوار ساحلی دریا خزر و دامنه های واقع در ارتفاعات البرز خواهد بود. با کاهش دمای هوا بارندگی ها بر روی دامنه های البرز و نواحی مرتفع استان اردبیل به شکل برف نمایان خواهد شد، در جاده های کوهستانی مه و کاهش دید افقی پدیده غالب  تا روزهای میانی هفته پیشرو خواهد بود.


بارندگی ها را بر روی دامنه های البرز و از جمله استان تهران هم خواهیم داشت، این بارش ها جست و گریخته  برای روزهای  نیمه اول هفته پیشرو در سطح  استان به تناوب در برخی ساعات بشکل رگبار و رعد و برق خودنمایی خواهد کرد و هوا سردتر می شود. 



طبق مدل های پیش یابی، دما هوا تا فردا روند کاهش را در پیش خواهد گرفت بسیاری از مناطق واقع در شمال، شمال شرق، شرق، دامنه های البرز و مرکز کشور این کاهش دما را تجربه خواهند کرد، طی روز های یکشنبه و دوشنبه قدری از سردی هوا کاسته خواهد شد، تا اینکه از اواخر روز دوشنبه مجددا با نفوذ توده هوای سرد از سمت شمال شرق کشور کاهش بسیار ملموس دما هوا در بخش های شمالی - شرقی کشور رخ خواهد داد.


انیمیشن ویدئویی از مجموع بارندگی (اینچ) طی 20 الی 24 مهر 97 خروجی مدل ECM، همانطور که ملاحظه می گردد اوج بارندگی ها در نوار ساحلی دریا خزر و ارتفاعات البرز می باشد، بارش ها در دامنه ای زاگرس، البرز، به صورت محدودتر برخی نواحی مرکزی، شمال شرق و دامنه های جنوبی زاگرس طی 4 روز آینده به تناوب در برخی ساعات رخ خواهد داد و دما به طور کلی رو به کاهش خواهد بود. 




نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد