آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا
آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا

موج گرما کم سابقه تابستانه دست کم تا پایان تیر ماه ماندگار ست...


بررسی نقشه های هواشناسی همچنان تداوم الگوهای تابستانه را بر روی غالب مناطق کشور طی روزهای آینده نشان می دهند که پیامد آن آسمانی صاف و تداوم گرما هواست.


بر طبق بررسی مدل های آینده نگری طی دو روز آینده روند افزایش دما هوا در بیشتر مناطق کشور تدام خواهد داشت و هوا گرم در بسیاری استان های کشور مهمترین پدیده آب و هوایی بشمار خواهد رفت. دلیل این شرایط چیزی نیست جز حاکمیت مطلق الگوی تابستانه و استقرار توده هوای پر ارتفاع جنب حاره بروی کشور که موجب بروز گرما هوا می گردد. با توجه به تشدید پشته ارتفاعی این توده هوا بر روی بخش های غربی - شمالی بویژه در مناطق شمال غرب و دامنه های غربی البرز دما هوا نسبت به نرمال بلند مدت به طرز چشمگیری گرمتر خواهد بود و این گرمای هوا در برخی از استان های این ناحیه بین 7+ تا 12+ درجه نسبت به شرایط عادی این موقع از سال نمایان می گردد که این عدد بسیار قابل توجه می باشد.



بر اساس نقشه های هواشناسی تا روز چهارشنبه 20 تیر 97 روند نسبی افزایش دما هوا در بیشتر مناطق کشور بخصوص بر روی بخش های شمالی کشور شامل شمال غرب و نوار ساحلی دریا خزر افزوده خواهد شد و روز چهارشنبه اوج گرمای هوا را تجربه خواهیم کرد، طی روز های پایانی هفته قدری از گرمای هوا کاسته خواهد شد تا اینکه مجددا از روز شنبه 23 تیر ماه، روند افزایش دما هوا با ورود موج سوم گرمای تابستانه آغاز گردد. 

 


بطور میانگین طی 5 روز آینده مناطق شمال غرب، غرب، بخش های شمالی و نوار جنوبی کشور نسبت به حدود نرمال بلند مدت هوای گرمتری را تجربه خواهند کرد، در بین این مناطق استان های واقع در شمال غرب و دامنه های غربی البرز بالاترین نابهنجاری گرمایی را تجربه خواهند کرد. این در حالی ست که بر روی پهنه مرکزی، دامنه های جنوبی و جنوب شرقی زاگرس و بخش هایی از شرق کشور متوسط دما هوا نرمال و کمتر از حد نرمال بلند واقع خواهند بود.مناطقی از استانهای خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان، کرمان، یزد، فارس، اصفهان، چهار محال و بختیاری و کهکیلویه و بویراحمد از هوای معتدلتر و در برخی مناطق حتی خنک تر از حد نرمال بلند مدت تیر ماه را تجربه خواهند کرد. 


با توجه به خروجی الگوهای امروز، موج دوم و سوم گرما تابستان دست کم تا پایان تیر ماه تداوم داشته و موج سوم گرما به نظر می رسد به مناطق مرکزی، جنوبی و شرقی نیز گسترش یابد.


نظرات 3 + ارسال نظر
رزا شنبه 30 تیر 1397 ساعت 16:49

رسولی چهارشنبه 27 تیر 1397 ساعت 15:45

با سلام و عرض خسته نباشید خدمت استاد شهبازی

استاد آیا در ادامه تابستان خصوصا نیمه دوم مرداد تا اواسط مهر ماه با توجه به گرمتر از نرمال بودن دمای خزر میشه با گذر آنتی سیکلون ها و گذر امواج بادهای غربی برای سواحل شمالی شمالی شدن جریانات و تشدید همرفت وزشی روی خط سواحل انتظار رخداد سیلاب های حدی رو داشت؟

جالبه که دمای دریای خزر در حال حاضر به ۳۰ تا ۳۲ درجه رسیده و با دمای خلیج فارس برابر شده!! روز سه شنبه با انباشت شرجی و گرما و با شمالی شدن جریانات و گذر موج ضعیفی بارش های سنگینی روی خط سواحل رخ داد و قراره دوباره از آخر جمعه و اوایل هفته اینبار با گذر آنتی سیکلون جریانات شمالی بشن که شرایط رو برای ریزش های فوق سنگین و سیلابی فراهم میکنه و وای به حال آخر مرداد و شهریور که آنتی سیکلون های قدرتمند توفان های با جهت شمالی و شرجی شدن هوا و ضرایب ناپایداری و سیلاب و بارش های حدی رو با خود به همراه میاره که لازمه مسولین مدیریت بحران آماده این شرایط باشند!!

رسولی دوشنبه 25 تیر 1397 ساعت 13:28

عرض سلام و تشکر خدمت استاد شهبازی

چند سوال داشتم :
راجب پربارشی بهار امسال از نیمه دوم فروردین تا خرداد در نوار غربی تا شمال و مرکز کشور کدام شاخص های دورپیوندی را عامل این ترماهی ها میدانید؟

آیا بلاک اروپا و منفی بودن mjo و گرمتر از نرمال بودن مدیترانه و سیکلون زا شدن این دریا در عین فاز منفی انسو و رخداد لانینا مزید علت بوده اگه امکانش هست در این باره توضیح بدید ؟

سوال دیگه اینکه چرا این وضعیت و بلاک های مرطوب بهار امسال چند ماه قبل چندان توسط مدل های فصلی و سازمان اقلیم شناسی کشور پیش بینی نشده بود؟ ولی برخی افراد اونم در سازمان هواشناسی به بهار پر بارش اعتقاد داشتن؟ جدا از اینکه برخی مدل های پیش بینی فصلی از پاییز و زمستان سال گذشته گاهی خروجی های بارشی پرباری صادر میکرن

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد