آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا
آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا

چشم انداز الگوهای آب و هوا طی بهمن؛ بارشهای موثر و نافع طی بهمن و اوایل اسفند 95



بر اساس بررسی آخرین جروجی مدل های هواشناسی، طی بهمن ماه 95 سطح بارش های کشور به حدود نرمال های بلند مدت این موقع از سال نزدیک شده، در برخی از نواحی این میزان بارش ها فراتر از نرمال های بلند مدت خود خواهد بود، نیمه جنوبی بویژه جنوب شرق، نواحی از مرکز و نیمه شرقی از جمله مناطقی هستند که به طور کل طی بهمن ماه 95 از بارش های فراتر از نرمال مقادیر بلند مدت برخوردار خواهند بود. بارش ها در خط سواحل خزر عمدتا در محدوده هنجارهای بلند مدت باقی مانده، اما در برخی از نواحی شمال غرب و میانه غربی کشور به نظر می رسد بارندگی های بهمن ماه متمایل به کمتر از میزان نرمال های بهمن ماه ریزش نماید. 


در سایر نواحی کشور از جمله استان های واقع در امتداد دامنه های البرز بارش های بهمن ماه 95 تفاوت قابل توجهی نسبت به حدود نرمال های بلند مدت را نشان نمی دهد.


از نظر دمایی با توجه به خروجی نقشه نابهنجاری میانگین دمای یکماهه آینده، متوسط دما هوا در نیمه شمالی و شرق کشور در حدود 1 الی 2 درجه سلسیوس کمتر از نرمال بوده، در غالب نواحی مرکزی کشور در حدود رنج نرمال بهمن ماه واقع خواهد بود، در برخی از نواحی جنوب غرب، غرب، شمال زاگرسو امتداد حاشیه دریا خلیج فارس بین 0.5 تا 1 درجه سلسیوس دما هوا طی بهمن ماه 95 فراتر از نرمال های بلند مدت واقع خواهد بود.



طی بهمن ماه 1395 چشم انداز مجموع بارش کشور دارای سه هسته اصلی بارندگی می باشد:


1- هسته اول بر روی ارتفاعات زاگرس واقع در غرب و جنوب غرب کشور با بیشینه 125 الی 140 میلی متر در 30 روز.

2- هسته دوم بر روی کرانه های جنوب غربی دریا خزر واقع در استان گیلان با بیشینه 115 الی 130 میلی متر در 30 روز.

3- هسته سوم بر روی جنوب شرق کشور با بیشینه 90 الی 100 میلی متر در 30 روز.


سیمای برف تجمعی یکماهه طی بهمن 95 در سطح کشور نشان دهنده تمرکز پوشش برف بر روی شمال غرب کشور، دامنه های البرز و دامنه های زاگرس می باشد. هسته های اصلی بارش برف تجمعی طی بهمن 95 بر روی ارتفاعات جنوب غرب استان آذربایجان غربی و غرب کردستان، ارتفاعات زاگرس مرکزی بر روی استان های جنوب شرق لرستان، چهارمحال و بختیاری، غرب اصفهان و نواحی از استان کهکیلویه و بویر احمد در جنوب غرب کشور و بالاخره دامنه های میانی البرز غربی در استان های گیلان و مازندران می باشد. با توجه به چشم انداز دماهای کمتر از نرمال بر روی نیمه شمالی (بویژه نوار شمالی) و شرق کشور و همینطور چشم انداز دمایی تقریبا نزدیک به نرمال در نواحی غربی به نظر می رسد، تقویت پوشش برف در ارتفاعات کشور را داشته باشیم و تا حدودی کمبود ذخیره برفی ماه گذشته (دی 95) را جبران نماید. 

  در الگوهای مرتبط با نیمه دوم بهمن 1395 ذکر چندین نکته مهم و قابل تامل ضروری به نظر می رسد؛ لذا به بررسی ساختار و اجزای تشکیل دهنده الگوهای حاکم در طی نیمه دوم بهمن 95 می پردازیم:


1- زبانه های توده هوای کمفشار حاره آفریقا نسبت به میزان مقادیر نرمال های بلند مدت خود تا حدود 2 هکتوپاسکال شدیدتر ظاهر می گردد، به دنبال این اتفاق زبانه های تراف معکوس زبانه های فشار سطح دریا بر روی حوضه دریا سرخ گسترشی را به سمت عرض های شمالی و شبه جزیره عربستان را نشان می دهد که شرایط مساعد جهت تغذیه رطوتی از سمت عرض های جنوبی به درون منطقه را نشان می دهد.

2- این اتفاق به دنبال تشدید فشار (تا حدود 2 الی 4 هکتوپاسکال) بر روی زبانه های توده هوای پرفشار سیبری و گسترش غربسوی زبانه های آن و کانکت شدن با زبانه های شرقی مرکز پرفشار آزور (4) مستقر بر روی میانه اقیانوس اطلس شرقی موجب تشکیل سرتاسری زبانه های توده هوای پرفشار در عرض میانه اوراسیا (آسیا + اروپا) می گردد . به موازت این ساختار الگوهای فشاری در سطح زمین، در لایه های میانی جو (500 هکتوپاسکال) تشدید و افزایش میزان ارتفاع ژئوپتانسیل (Z500) بر روی اوراسیا به دیده می شود. بطوری که بر روی غرب روسیه و شرق اروپا مرکز پر ارتفاع  با نابهنجاری بین 60 تا 90 متر فراتر از نرمال واچد واچرخندی جریانات بر روی این منطقه می باشد. بر روی عروض جنب حاره ای کمربند اصلی پرفشار جنب حاره بر روی آبهای جنوب آسیا به طرف شرق جابجایی مداری شرقسو را از خود نشان می دهد که در بره هایی با پر ارتفاع های عرض های شمالی بر روی آسیا از جانب بلوک شرقی ارتباط و همپیوندی برقرار می سازد. با تمرکز بر آرایش خطوط کانتری هم ارتفاع تراز میانی جو  فشردگی و انحنای رو به جنوب بر روی حوضه آّب های جنوب شرقی مدیترانه، شمال شرق آفریقا و حوضه دریا سرخ بیانگر عمیق شدن موج های کوتاه در این منطقه بعنوان محل فعالیت چرخندی می باشد که سبب می گردد آرایش خطوط هم ارتفاع بر روی جنوب غرب آسیا و ایران به صورت سوی جنوب غربی چینش گردد. 


http://up.iranjoman.com/images/i2messri41w2v5rbt1tu.png


بنابر این می تواند بخشی از  سرمنشا و ورود موج های نیمه بهمن 95 را از جانب حوضه دریا سرخ به سمت جنوب غرب و جنوب کشور دانست و بخشی دیگر از نیز ناشی از امواج مهاجر از سوی اروپا به حوضه دریا سیاه از جبهه شمالی به منطقه می باشد. 

3- مرکز عمیق ناوه کم ارتفاع / کمفشار بر روی میانه شمال اقیانوس آرام ناشی از تشدید شدت  کمفشار آلئوسین بوده و گسترش پشته پر ارتفاع/ پرفشار در لایه تراز میانی در غرب آمریکای  شمالی و گسترش تراف بر روی جانب شرقی آن انتقال به سوی درجاتی از فاز مثبت شاخص PNA را نشان می دهد. 

4- شرایط فاز مثبت NAO را می توان از تقویت شدت پرفشار / پر ارتفاع آزور بر روی میانه شرق اقیانوس اطلس شمالی و ناوه کم ارتفاع بر روی شمال اطلس را مشاهده نمود. 


شرایطی که در مدل مرکز آب و هوایی TCC ذکر شده به طرز بالایی در چشم انداز ماه فوریه 2017 که از نیمه بهمن را شامل می گردد در الگوی متوسط و نابهنجاری ارتفاع تراز 700 هکتوپاسکال از آخرین برونداد مدل CFS ماهیانه دیده می شود:



در چشم انداز این مدل آمده است که یک الگوی بندال (Blocking) بر روی شرق اروپا و غرب روسیه شکل خواهد گرفت که با افزایش ارتفاع لایه تراز میانی بر روی حوضه اسکاندیناوی (شاخص مثبت Scand) همراه خواهد بود. این پرفشار مانع در عرض های بالایی جغرافیایی مانعی بر سر راه جریاناتی که از اقیانوس اطلس در بستر بادهای غربی بطرف اروپا می وزند بوده و سبب جدا شدن جریانات بر روی منطقه اروپا می گردد، بخشی از این جریانات به عرض های جنوبی تر کشیده شده و بر روی شمال شرق آفریقا عمیق می شوند، این ناحیه محل تعمیق موج های کوتاه در نیمه دوم بهمن 95 خواهد بود. در واقع محل گردش سیکلونی بر روی جنوب شرق مدیترانه و حوضه دریا سرخ سبب تقویت بادهای بارانزای جنوب غربی در منطقه و به سوی ایران می گردد. 


این بادهای بارانزا در جانب بلوک شرقی به سبب افزایش میزان ارتفاع لایه تراز میانی (همپوندی پر ارتفاع شرق منطقه با پشته عرض های شمالی) به موانعی برای حرکت شرقسو برخورد و درنتیجه مدت دوام سامانه ها و ماندگاری آنها در سطح منطقه افزایش خواهد داشت، از طرفی این هوای پرفشار که تا دریا عمان گسترش یافته سبب واچرخندی بر روی این آبها شده و شرایط را برای تقویت بادهای رطوبت رسان به سمت جنوب دریا سرخ و در نتیجه تکمیل چرخه همگرایی دریا سرخ فراهم می آورد.


چشم اندازهای فوق را در نقشه  نابهنجاری میانگین 5 روزه ارتفاع تراز 500 هکتوپاسکال ترسیم شده از خروجی مدل های ECMWF و GFS مشاهده می گردد:


http://up.iranjoman.com/images/dfwmtbbtd6pf70byarf0.png


همانطور که قبلا به سمع و نظر شما رسید به نظر می رسد از اواخر ژانویه 2017 شرایط برای شکل گیری پدیده گرمایش ناگهانی استراتوسفر SSW مهیا گردد. این گرمایش از ناحیه سیبری شکل گرفته و بتدریج به سمت قطب شمال حرکت می نماید. این گرمایش بزرگ (Major) سبب می گردد که از اواخر ژانویه و طی فوریه 2017 الگوهای مرتبط با بادها لایه های فوقانی استراتوسفر تغییر یافته، بادهای نرمالی که بطور طبیعی غربی بوده اند تضعیف شده و حتی به بادهای بعضا شرقی تبدیل شود. 



پدیده گرمایش استراتوسفر فوقانی طبق آنچیزی که در خروجی مدل های آب و هوایی به چشم می خورد، می تواند به تضعیف، جایجایی و دو سلوله شدن ورتکس قطبی منجر گردد. همانطور که مشاهده می گردد ورتکس قطبی به 2 سلول مجزا تقسیم شده و سلول نیمکره شمالی بر روی سیبری روسیه مستقر گردیده است.



خروجی مدل بارشی مرکز آب و هوایی توکیو (TCC) افزایش بارندگی ها را در طی نیمه دوم بهمن 95 به تصویر کشیده است، در این چشم انداز منطقه بارندگی های نرمال تا 2 میلی متر در روز فراتر از نرمال های بلند مدت از حوضه حاره آفریقا، دریا سرخ، شبه جزره عربستان به سمت فلات ایران دیده می شود که شرایط همگرایی قوی دریا سرخ را در این برهه زمانی نشان می دهد. در طی ماه فوریه نیمه دوم بهمن لغایت دهه اول اسفند ماه 95 شرایط برای گسترش بارندگی ها در سطح منطقه فراهم بنظر می رسد. سرتاسر سطح منطقه از بارندگی های نرمال تا فراتر از نرمال های بلند مدت برخوردار خواهند بود.


http://up.iranjoman.com/images/ihxw07ogkmuvzodlyf1.png


به نظر می رسد انشاالله در بهمن ماه بخصوص از نیمه دوم آن  شرایط برای بارندگی های موثر و نافع در بیشتر مناطق کشور کشور رخ هد که این بارندگی ها تا حدودی کمبود بارش های در نیمه جنوبی و جنوب شرق و نواحی مرکزی ایران را جبران نماید.


نظرات 16 + ارسال نظر
منا شنبه 16 بهمن 1395 ساعت 10:20

سلام وقت بخیر ...از شهر گرگان مزاحم شما میشم
میشه لطفا پیش بینی وضعیت هوا گرگان را در روزهای 28 بهمن لغایت 30 بهمن 95 اعلام نمایید و همین طور وضعیت جاده فیروزکوه در تاریخ فوق .... برام مهمه لطفا جوابم رو بدین
سپاس

سید حامد شبیری جمعه 15 بهمن 1395 ساعت 22:48

سلام، خسته نباشید، چرا امسال همدان انقد کم بارش شده، نیمه دوم بهمن آیا بارش های خوبی داریم تو همدان؟

حسین جمعه 15 بهمن 1395 ساعت 14:26

سلام استان مرکزی به خصوص شهرستان فراهان و کمیجان ایا شاهد بارندگی هست تو نیمه ی دوم بهمن؟ نظرتون راجع به بارندگی بهار 96 چیه؟

یوسف محمدی دوشنبه 11 بهمن 1395 ساعت 19:05

سلام در جتوب غرب بخصوص شهر دهلران ما از پاییز تا کنون بارشی نداشتیم بنظرتون علت چیه و بارش برای اخر سال و بهمن ماه داریم یا نه هیچ سالی اینطور خشکسالی نداشتیم با تشکر

حسین دوشنبه 11 بهمن 1395 ساعت 17:34

سلام داداش ایا شهر کاشان 14 بهمن و 15 بهمن 95 اخر هفته بارش برف خواهد داشت یا خیر برفش سنگین خواهد بود یا خیر با تشکر.

سید یاسر از قم پنج‌شنبه 7 بهمن 1395 ساعت 16:16

سلام بابا کجایی؟! نا امیدم کردی! توی این روزها که باید خبرهای به روز و جدید داشته باشی نیستی. ما رو ببین که فکر کردیم بهترین سایت هوا شناسی رو سرچ میکنیم

عرشیا سه‌شنبه 5 بهمن 1395 ساعت 12:47 http://iranclimate.ir

سلام ممنون از توضیحات کامل . ببخشید می خواستم ببینم یاسوج کی برف داره؟

دیبا یکشنبه 3 بهمن 1395 ساعت 22:33

سلام.
میشه لطفا بگین در تاریخ 6 تا 16 بهمن، در ارتفاعات چمستان، منطقه ناپلار، بارش برف خواهیم داشت؟
اگه ممکنه پاسخ بدید چون خیلی واسمون مهمه....
ممنون

سید یاسر از قم یکشنبه 3 بهمن 1395 ساعت 13:40

سلام و تشکر از زحمات شما. هوا شناسی قم از بارش برف استان قم از دوشنبه هفته آینده خبر داد میخاستم نظر شما رو در این رابطه بدانم. و اینکه این سامانه چه عملکردی رو دارد؟

حسین شنبه 2 بهمن 1395 ساعت 17:33

آپ تجربی:
هشدار
گفته بودم که تا نیمه بهمن شاهد ورود یک سیستم بسیار قوی و وقوع بارشهای سنگین برف و باران در مناطق زاگرس مرکزی و جنوبی و نیز جنوب غرب و غرب و مرکز و شرق و حاشیه البرز خواهیم بود..یادتونه؟ اگه نه برگردید دو صفحه قبل!
اخطاریه شماره ۱ تجربی:
بر اساس علایم جدید از قبیل وقوع بارش در استانهای فارس، چهارمحال و بویراحمد و شمال اصفهان و برخی مناطق دیگر مرکز و شرق کشور..بعلاوه ی کشیده شدن جریانات کم و بیش ناپایدار و شدید غربی از سمت اقیانوس اطلس که در تصاویر ماهواره ای با تضعیف و تغییر مکان کم فشار ایسلند کاملا اشکار است پیشبینی میکنم:
از امروز تا ۱۷ بهمن:
بارش سنگین برف بالای بیست سانت؛ نیمه شمالی و غربی فارس(تا مرز شیراز و اباده طشک و کوههای میشوال)، شمال و غرب استان اصفهان، چهارمحال، بویراحمد جاهای سردسیرشون)، استانهای حاشیه البرز جنوبی ، کردستان، کرمانشاه، لرستان.
بارش باران بالای ۵۰ میل؛ جنوب و شرق خوزستان، مناطق جنوبی کرمان، شمال بوشهر.
لذا از هموطنان خواهشمندم خصوصا باغدارها و دامدارها حسابی حواسشون رو جمع کنن و اماده بشن..چون بعد از خروج این سیستم..شاهد هجوم توده بسیار سرد سیبری و یخبندان در دوسوم شمال شرقی کشور خواهیم بود که با توجه به سفید پوش شدن اغلب مناطق کوهستانی و کوهپایه ای، شدت سرما بسیار شدید خواهد بود.
الله اعلم

احمد شنبه 2 بهمن 1395 ساعت 14:57

سلام امیدورام بارشهای بهمن محقق بشه بخصوص مناطق کم بارش مرکز و شرق کشور
مهرداد جان مرسی از توضیحاتت

سید یاسر از قم شنبه 2 بهمن 1395 ساعت 14:21

سلام توضیحات جامع و بسیار خوب بود. غیر از ارتفاعات در سطح شهرها هم بارش برف رو داریم مخصوصا در شهرهای مثل تهران و قم که بارش برف رو امسال نداشتیم؟

با سلام

فعلا فرصت هنوز وجود داره و انشاالله یک بار هم که شده در سطح شهرها با بارش برف مناسبی همراه باشه

حسین شنبه 2 بهمن 1395 ساعت 08:49

سلام ایا در بازه ی زمانی 8 بهمن 95 تا 15 بهمن 95 شهر کاشان بارش برف خوبی خواهد داشت یا خیر با تشکر.

حسین شنبه 2 بهمن 1395 ساعت 08:47

سلام داداش ایا شهر کاشان در طی بهمن 95 شاهد بارش برف خوبی خواهد بود یا خیر برفش سبک خواهد بود یا سنگین ایا کمبود بارش های ماه های قبل دی و اذر کاشان هم در بهمن 95 جبران میشه یا خیر با تشکر.

با سلام

فعلا تا 7 روز آینده بارش برف قابل توجهی در شهر کاشان نداریم.
مقادیر بارش ها جبران کننده کمبودهای گذشته نخواهند بود.

سامین شنبه 2 بهمن 1395 ساعت 00:07

مرسی ممنون. توضیحات کامل بود. خدا رو شکر انگار بهمن میخواد دی رو جبران کنه اگه خدا بخواد

مرتضی جمعه 1 بهمن 1395 ساعت 21:13

سلام جناب شهبازی خسته نباشید پست جامع و کاملی بود متشکرم
الان شاخص چند دهه ای amo در فاز مثبته دیگه.یکی از علت های خشکسالی ما مثبت بودن همین شاخص است یا نه؟و اینکه از کی منفی خواهد شد؟؟

با سلام

به طور کل مثبت بودن شاخص چند دهه ای اقیانوس اطلس بیشتر سبب گرمایش جهانی میشه تا اینکه روی بارش ها موثر باشه چرا که این شاخص یک شرایط کلی رو روی اقیانوس اطلس بوجود میاره که با سازوکارهای پیچیده اقلیم ممکنه این شرایط کم رنگ بشه

به هر روی همچنان این شاخص در روند مثبت خود خواهد بود و ممکن از بعدا به فاز مخالف شیف کنه

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد