آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا
آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا

چشم انداز 5 روزه آب و هوا کشور (شنبه 11 لغایت چهارشنبه 15 اردیبهشت 95)



آخرین تحلیل نقشه های هواشناسی نشان می دهند طی 5 روز آینده با عبور امواج تراز میانی از فراز کشور در 2/3 شمالی کشور شاهد وقوع ناپایداری ها به شکل رشد ابر، وزش باد و در ساعاتی با وقوع رگبار و رعد و برق خواهیم بود. 


 روز شنبه 11 اردیبهشت 95؛ با فعالیت امواج تراز میانی در نقاطی از نوار شمالی، شمال شرق، مرکز و دامنه های مرکزی زاگرس رشد ابر، رگبار و رعد و برق رخ خواهد داد. همچنین بر روی مرکز، شرق، جنوب شرق و دامنه های البرز در برخی ساعت بر سرعت وزش باد افزوده شده و می تواند منجر به بروز پدیده گرد و خاک گردد.



 این درحالی ست که بر روی اکثر نواحی غربی کشور تا روز یکشنبه از شدت ناپایداری ها کاسته خواهد شد.

  

در روز یکشنبه 12 اردیبهشت 95؛ عمده ناپایداری ها بر روی شمال شرق، دامنه های شرقی البرز و دامنه های جنوبی زاگرس متمرکز خواهد بود. بر روی خلیج فارس، تنگه هرمز، جنوب شرق، شمال سیستان و بلوچستان، شرق خراسان جنوبی و همینطور مناطق واقع در دامنه های جنوبی البرز گاهی بر سرعت وزش باد افزوده می گردد.


در روز دوشنبه 13 اردیبهشت 95؛ با عبور یک موج تراز میانی جو در 2/3 نیمه شمالی کشور و همچنین دامنه های جنوبی زاگرس بروز ناپایداری به شکل رشد ابر، و وزش باد و رگبار و رعد و برق پدیده غالب جوی خواهد بود. هسته بارش ها در این روز بر روی دامنه های شرقی البرز و شمال شرق کشور خواهد بود. به سبب وزش باد بر روی مرکز و شمال سیستان و بلوچستان و همینطور دشت کویر امکان بروز پدیده گرد و خاک دور از انتظار نخواهد بود.


در روز سه شنبه 14 اردیبهشت 95؛ با حرکت موج به سمت شرق، عمده ناپایداری ها بر روی جنوب شرق کشور و دامنه های جنوبی زاگرس و برخی از نقاط شرق کشور خواهد بود. پدیده جوی در این مناطق به شکل رشد ابرهای همرفتی، وزش باد و رگبار و رعد و برق بروز خواهد نمود. به دلیل وجود جریانات مرطوب جنوبی هسته بارش بر روی دامنه های جنوبی زاگرس واقع خواهد بود.


در روز چهارشنبه 15 اردیبهشت 95، با استقرار یک ناوه عمیق بر روی غرب ترکیه،‌ حرکت و استقرار پشته پرارتفاع تراز میانی را بر روی کشور خواهیم داشت که پیامد آن افزایش میزان پایداری در سطح کشور به همراه افزایش دما خواهد بود. همچنین با فزایش میزان سرعت وزش باد در غرب خاورمیانه بر روی کشور های سوریه، عراق و شمال عربستان پتانسیل برای فعال شدن چشمه های تولید گرد و خاک فراهم می باشد که می تواند نواحی از غرب و جنوب غرب کشور را تحت تاثیر قرار دهد. همچنین با جنوبی شدن جریانات نزدیک به سطح زمین پدیده وزش بادهای گرم بر روی شمال غرب کشور و سواحل دریا خزر موجب افزایش دمای هوا در این نواحی خواهد شد.


نقشه ضخامت اپتیکی آئروسل (گرد و خاک) روز سه شنبه 14 اردیبهشت 95 ساعت 15:30


از نظر دمایی تا اواسط هفته آینده روند دمایی به صورت کاهش نسبی بر روی سواحل خزر بین 2 الی 4 درجه سلسیوس و نیمه شرقی کشور تا 6 درجه سلسیوس پیش بینی می گردد. از روز سه شنبه با حاکمیت شرایط نسبی پایدار سطوح میانی جو و استقرار زبانه های توده هوای کم فشار سطح زمین  به سبب جنوبی شدن جریانات روند افزایش دما از سمت غرب و شمال غرب آغاز و طی روز سه شنبه در سواحل خزر رخداد گرما پیش بینی می گردد.



نقشه های مجموع بارش 7 روز آینده (منتهی به روز جمعه 17 اردیبهشت 95)


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد